Vi skal have et fælles sprog i hele værdikæden

Mac Baren vil i løbet af det næste års tid indføre en sales & operations planning-proces i virksomheden. Målet er at etablere et fælles ”sprog” på tværs af værdikæden og understøtte virksomhedens strategiske 2021-mål om kraftig vækst med samme kapacitet.

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”, fortæller Jarl Freiesleben og Simon Sophus Nielsen. Foto: Mac Baren.

31.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal vækste 30 procent på volumen de næste tre år, og derefter skal vi vækste 10 procent per år. Det skal som udgangspunkt ske uden, at vi øger kapaciteten i produktion eller leverancesystemet. Det betyder, at vores ”maskinrum” skal blive dygtigere og smartere til at få mere ud af mindre”, fortæller Jarl Freiesleben.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben, COO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

”Vi har allerede gennemført en del brown paper-øvelser og procesoptimeringer. Vi har nu besluttet os for at gå all-in på at implementere en stærk S&OP-proces, som vi forventer vil blive en hjørnesten i arbejdet for at nå vores ambitiøse 2021-mål”, supplerer Simon Sophus Nielsen. De to er sideordnede adm. direktører i selskabet hos Mac Baren Tobacco Company A/S.

Én af 10 virksomheder
Mac Baren havde allerede et tæt samarbejde med professor Jan Stentoft og Syddansk Universitet (SDU), og da de blev inviteret med i forskningsprojektet ”Styrket konkurrencekraft gennem implementering af Sales and Operations Planning”, som SDU med støtte fra Industriens Fond gennemfører sammen med ti virksomheder og forskellige samarbejdspartnere, var de ikke sene til at slå til.

Læs også: Hvad er S&OP for en fætter?

”Det er en god chance for os for at få professionel støtte til vores implementering og samtidig udveksle erfaringer med de ni andre deltagende case-virksomheder”, fortæller Jarl Freiesleben.

Fælles forståelse på tværs
De to direktører peger på, at ambitionen med at indføre S&OP i Mac Baren er at etablere et fælles sprog, en fælles forståelse og et fælles reaktionsmønster på tværs af den interne værdikæde.

Det vil for eksempel indebære:

  • Oprydning i varesortimentet med særlig fokus på den ”lange hale” af produkter, der har lav omsætning og/eller indtjening.
  • Etablere det rette salgsmix, der både gavner kunderne og Mac Baren.
  • Endnu bedre udnyttelse af kapacitet.
  • Endnu skarpere forecast af salg på den mellemlange sigt på 3-6 måneder.
  • Udvikling af stærke salgskoncepter med inspiration fra andre brancher som fx automotive.

”De forskellige tiltag skal gennemføres i fællesskab mellem den kommercielle del, HR, it, økonomi og operations, så vi er enige om retningslinjer, standarder, målsætninger etc. Vi ser specielt frem til at arbejde sammen med Mercuri Urval om analyser af medarbejderprofiler, så den enkelte får en afgørende indsigt i, hvorfor kollegaer med meget forskellig personprofil ofte oplever vanskeligheder i samarbejdet. Vi er helt enige med SDU i, at S&OP er 90 procent mennesker og 10 procent teknik”, fortæller de to direktører og tilføjer:

”Vi forventer, at vi skal arbejde en del med vores arbejdsmetoder, og at HR skal med på banen for muligvis at hjælpe med at træne nye kompetencer. Det kan fx være bedre kommunikationskompetencer til de strukturgale operations-folk og lidt mere struktur til de farverige sælgere”.

”Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det skal S&OP hjælpe os med”, fortæller Simon Sophus Nielsen, CCO og sideordnet adm. direktør. Foto: Mac Baren.

Vandstanden sænkes
Mac Baren Tobacco Company ser ind i en fremtid, hvor kompleksiteten i form af strengere nationale lovgivninger, flere nye lande og nye produkter kun vokser.

”Vi skal både vækste og håndtere mere kompleksitet. Det betyder, at vandstanden sænkes, og der kommer mere pres på vores kapacitet og indtjening. Vi kan ikke forvente at trække på skjulte reserver i kapaciteten i fremtiden, den vil simpelthen ikke være tilstede. Vi skal derfor have endnu mere styr på vores processer og være endnu skarpere på, at vi bruger ressourcerne på de rigtige ting. Her bliver S&OP afgørende”, fortæller Jarl Freiesleben.

Simon Sophus Nielsen supplerer: ”Det er i høj grad en balanceringsopgave mellem at tilbyde markederne de mest attraktive produkter og udnytte vores kapacitet bedst muligt. Vi forventer, at vi i fremtiden skal gøre det mindre i one-size-fits-all og gøre brug af cost-to-serve metoder for at differentiere tilbuddene til markedet. Det forudsætter, at vi har et oplyst grundlag, og det skal S&OP hjælpe os med at etablere”.

Roima Denmark A/S

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Mere fra...

06.12.2023SCM.dk

Rederier har betalt under 1 procent i skat af 472 milliarder

06.12.2023SCM.dk

Digitalisering booster virksomheder

06.12.2023SCM.dk

Større fleksibilitet for chauffører

06.12.2023SCM.dk

Maersk vil investere 500 millioner dollar i logistik i Sydøstasien

05.12.2023SCM.dk

Aarhus-studerende vandt pris for hjælp til lastbilchauffører

05.12.2023SCM.dk

Udvikling inden for IoT gavner teknologivirksomhed

05.12.2023SCM.dk

7 anbefalinger til den moderne logistikterminal

04.12.2023SCM.dk

Netbutikker bliver de store vindere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Mod historisk CO2-neutralitet i 2050 | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Mette Kaagaard, administrerende direktør hos Microsoft i Danmark & i Island, som vil tale om "Mod historisk CO2-neutralitet i 2050".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia