Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

Volvo er gået sammen med renovationsselskabet Renova for at teste, hvordan automatiske køretøjer kan bidrage til øget sikkerhed og effektivitet, når der sorteres affald.

Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogne for at gøre affaldsarbejdet mere sikkert, effektivt og sundere for skraldemændene. Foto: Volvo. .

02.06.2017

SCM.dk

Den svenske bilfabrikant Volvo er sammen med det ligeledes svenske renovationsselskab Renova i fuld gang med at teste autonome affaldskøretøjer. Formålet med de selvkørende skraldebiler er både at gøre arbejdet mere effektivt og ikke mindst at øge sikkerheden.

”Affaldsbilen vi tester lige nu overvåger kontinuerligt sine omgivelser og stopper øjeblikkeligt, hvis en forhindring pludselig dukker op på vejen. Samtidig skaber det automatiserede system bedre forudsætninger for, at chaufføren kan holde øje med, hvad der sker i nærheden af affaldslastbilen”, siger Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director hos Volvo Trucks.

Læs også: Statoil vil digitalisere for milliarder

Første gang det autonome affaldskøretøj er ude på sin rute, skal det køre manuelt. Undervejs vil det ved hjælp af sensorer og GPS-teknologi indlejre sig ruten i systemet, og registrere, hvilke skraldespande, der skal stoppes ved.

Efterfølgende kan skraldevognen selv køre ruten og stoppe, når der skal stoppes. Chaufføren kan styre tømningen af skraldespande og -containere fra kontrolpanelet uden på køretøjet og efterfølgende gå stille og roligt ved siden af skraldevognen, mens den selv triller videre til den næste skraldespand i gå-tempo. Gerne i bakgear.

Og der er en god grund til, at det ikke skal foregå forlæns, forklarer Hans Zachrisson, der er strategisk udviklingsmanager hos Renova:

”Når affaldsvognen bakker, er det let for chaufføren at holde sig tæt på kontrolpanelet, hvilket øger både effektiviteten og sikkerheden. Samtidig betyder det udvendige kontrolpanel, at chaufføren ikke hele tiden skal kravle ind og ud af skraldevognen, hvilket mindsker risikoen for arbejdsrelaterede skader og belastninger”, siger Hans Zachrisson.

Den autonome kørsel vil desuden betyde, at køretøjet vil blive styret mest optimalt, hvilket reducerer forbruget af brændstof.  

Selvkørende og grønne køretøjer vinder ind
Selvom teknologien allerede klarer sig godt i testfasen, er der stadig et stykke vej til en reel integrering i dagligdagen. Samarbejdet mellem Volvo og Renova fortsætter året ud, hvorefter projektet skal evalueres.

Volvo fortsætter dog den grønne kurs i resten af sit arbejde. For nylig blev Volvos adm. direktør, Hakan Samuelsson, citeret for at sige, at virksomhedens seneste generation af dieselmotorer kunne blive den sidste. Grunden skulle blandt andet være omkostningerne forbundet med at reducere udledningen af NOx, der især er høj i dieselmotorer.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Senere trak den adm. direktør dog i land i en pressemeddelelse, men der er ingen tvivl om, at alternativer som el- og hybridbiler begynder at fylde mere og mere.

-CHM

Roima Denmark A/S

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Mere fra...

06.12.2023SCM.dk

Rederier har betalt under 1 procent i skat af 472 milliarder

06.12.2023SCM.dk

Digitalisering booster virksomheder

06.12.2023SCM.dk

Større fleksibilitet for chauffører

06.12.2023SCM.dk

Maersk vil investere 500 millioner dollar i logistik i Sydøstasien

05.12.2023SCM.dk

Aarhus-studerende vandt pris for hjælp til lastbilchauffører

05.12.2023SCM.dk

Udvikling inden for IoT gavner teknologivirksomhed

05.12.2023SCM.dk

7 anbefalinger til den moderne logistikterminal

04.12.2023SCM.dk

Netbutikker bliver de store vindere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Mod historisk CO2-neutralitet i 2050 | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Mette Kaagaard, administrerende direktør hos Microsoft i Danmark & i Island, som vil tale om "Mod historisk CO2-neutralitet i 2050".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia