Svært at hitte rede i WMS-junglen

Det kan være vanskeligt at vælge it til sin lagerlogistik. Det erfarede supply chain manager Jørgen Rask fra Furnipart, da han kiggede efter en WMS-løsning.

Furnipart forventer en 20 procents forbedring af lagereffektiviteten med det nye WMS. Foto: Furnipart. .

10.01.2014

SCM.dk

Jørgen Rask, supply chain manager i Furnipart, efterspørger uvildige virksomhedsnetværk om WMS. Foto: Privat. .

I Furnipart, der designer og producerer greb til køkken- og badeværelsesmøbler, har supply chain manager Jørgen Rask haft sit hyr med at finde den rigtige WMS-løsning. Den overordnede problematik var valget mellem en intern eller ekstern løsning; kunne han nøjes med et billigere WMS-modul, en add-on til Furniparts eksisterende ERP-system, Dynamics AX 4.0, eller skulle han i stedet satse på en selvstændig og langt dyrere WMS-løsning.

Læs også: Lageret år nul

For Jørgen Rask handlede det først og fremmest om at vælge et WMS, der kunne lette ordrehåndteringen og give en bedre udnyttelse af proces-flowet på lageret. Derudover skulle der tages stilling til, om der skulle køres med batch- eller pallestyring.

”Vi har været meget funktionalitetsorienterede i vores WMS-valg. Jeg var faktisk fortaler for at vælge et eksternt system, indtil vi fandt den valgte løsning, som jeg har tillid til, kan opfylde vores behov. Det handler jo i sidste ende også om økonomi”, siger Jørgen Rask.

Efter et halvt års overvejelser er Jørgen Rask endt med en intern løsning, en såkaldt handling unit, der er en afart af det eksisterende palle-id i Dynamics AX. Han fortæller, at tilretningen betyder, at Furnipart nu kan køre med og uden palle-id, hvilket ikke er muligt i AX-standardløsningen.

”Dynamics AX er låst med hensyn til palle-id, lokationer med videre. Jeg ville helst have et frit flydende lager, og den funktionalitet kunne de selvstændige WMS-løsninger da også give mig. Men jeg synes, at jeg har fundet et godt kompromis med add-on-løsningen, der godt nok slår en del funktionalitet fra, men til gengæld udbygger den del, vi har brug for”. Han har købt løsningen hos it-konsulentfirmaet Optimate, der næsten er nabo til Furnipart i Hinnerup ved Aarhus.

<p>”… jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.</p>

Jørgen Rask, supply chain manager, Furnipart

Økonomien gjorde udslaget
Ifølge Jørgen Rask endte den valgte løsning med at koste omkring en halv million kroner, mens en ekstern løsning ville være blevet mindst dobbelt så dyr.

”Selv om nogle it-leverandører lovede en fast pris på den selvstændige WMS-løsning, var der stor usikkerhed om, hvad det ville koste at få det til at virke med Dynamics AX. Nogle leverandører sagde 300.000, andre 100.000. Det medvirkede til, at vi valgte modul-løsningen”. Det var også vigtigt for Jørgen Rask, at den valgte løsning var færdigudviklet og i drift andetsteds.  

”Jeg ville jo helst undgå, at der blev foretaget udviklingsarbejde på min regning”.

Tidsforbruget spillede også ind på valget. Den interne løsning kunne forventeligt være oppe og køre på tre måneder, mens den eksterne løsning ville tage et halvt år.

”Det giver desuden en vis tryghed, at vi med den interne løsning kan implementere trinvist, først indlevering, derefter lagerfunktionerne og til sidst plukkefunktionen. Med en ekstern WMS-løsning skifter du typisk over fra den ene dag til den anden”, fortæller Jørgen Rask.

Svært at finde uvildige referencer
Hvad kunne gøre det lettere at vælge system?

”Næste gang vil jeg nok kontakte et uvildigt rådgivningsfirma, der kan fastslå, hvad du præcis får, hvis du køber et eksternt system. Får du virkelig det, leverandøren lover, eller er det bare en gang salgssnak”.

Jørgen Rask har flere gange oplevet, at it-leverandørerne talte mod hinanden:

”Jeg ville gerne have kunnet trække på nogle, der havde prøvet noget lignende og kunne bekræfte mig i, at det var rigtigt, hvad it-konsulenterne sagde. Sælgerne af ekstern WMS fortalte mig, at Dynamics AX slet ikke kunne håndtere det, vi efterspurgte og at det derfor var nødvendigt at købe lige netop deres system. Mens sælgerne af det interne WMS-modul sagde det modsatte. Jeg er godt klar over, at systemerne ikke kan det samme, men måske kan man sagtens leve med et mindre setup”, siger Jørgen Rask.

Selv om han har besøgt talrige virksomheder med den ene eller anden løsning, lykkedes det ikke at finde nogen, der havde en tilsvarende udfordring.

”På trods af at Furnipart er en handelsvirksomhed med import fra Kina og en masse kvalitetskontrol, kunne jeg ikke finde nogen med et tilsvarende kvalitets-setup”.

Men vil valg af WMS ikke altid bero på en konkret business case?
”Jo, men jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.

Men en uvildig rådgiver tager sig jo også betalt?
”Ja, derfor søgte jeg også efter en erfa-gruppe, men fandt umiddelbart ikke nogen. Der burde helt klart være nogle uvildige virksomhedsnetværk inden for dette område”.  

Den valgte WMS-løsning koster cirka en halv million kroner, oplyser Jørgen Rask. Foto: Photos.com. .

I drift til februar
Jørgen Rask forventer, at den valgte interne WMS-løsning forbedrer effektiviteten på lageret med mindst 20 procent, fordi der skiftes fra papirlister til håndskannere. Desuden bør fejlplaceringer og –pluk blive minimeret.

Læs også: Nyt WMS har været forårets store udfordring

”Vi har brugt en del tid på at lede efter varer, som vi vidste, vi havde på lager, men ikke hvor. Så det er både en effektivisering og besparelse, vi opnår, når vi kan få flere varer igennem med samme bemanding”. Efter planen skal WMS-modulet være i drift i slutningen af februar.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

21.03.2024SCM.dk

Nyt AR-værktøj kan fejlsøge på anlæg i hele verden

20.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Mere AI funktionalitet i Release Wave 1 til Dynamics 365

20.03.2024SCM.dk

Det er småt med brug af generativ AI i virksomheder

19.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Aksel og Rasmus vil omsætte koder til forretningsfordele

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle