Svært at hitte rede i WMS-junglen

Det kan være vanskeligt at vælge it til sin lagerlogistik. Det erfarede supply chain manager Jørgen Rask fra Furnipart, da han kiggede efter en WMS-løsning.

Furnipart forventer en 20 procents forbedring af lagereffektiviteten med det nye WMS. Foto: Furnipart. .

10.01.2014

SCM.dk

Jørgen Rask, supply chain manager i Furnipart, efterspørger uvildige virksomhedsnetværk om WMS. Foto: Privat. .

I Furnipart, der designer og producerer greb til køkken- og badeværelsesmøbler, har supply chain manager Jørgen Rask haft sit hyr med at finde den rigtige WMS-løsning. Den overordnede problematik var valget mellem en intern eller ekstern løsning; kunne han nøjes med et billigere WMS-modul, en add-on til Furniparts eksisterende ERP-system, Dynamics AX 4.0, eller skulle han i stedet satse på en selvstændig og langt dyrere WMS-løsning.

Læs også: Lageret år nul

For Jørgen Rask handlede det først og fremmest om at vælge et WMS, der kunne lette ordrehåndteringen og give en bedre udnyttelse af proces-flowet på lageret. Derudover skulle der tages stilling til, om der skulle køres med batch- eller pallestyring.

”Vi har været meget funktionalitetsorienterede i vores WMS-valg. Jeg var faktisk fortaler for at vælge et eksternt system, indtil vi fandt den valgte løsning, som jeg har tillid til, kan opfylde vores behov. Det handler jo i sidste ende også om økonomi”, siger Jørgen Rask.

Efter et halvt års overvejelser er Jørgen Rask endt med en intern løsning, en såkaldt handling unit, der er en afart af det eksisterende palle-id i Dynamics AX. Han fortæller, at tilretningen betyder, at Furnipart nu kan køre med og uden palle-id, hvilket ikke er muligt i AX-standardløsningen.

”Dynamics AX er låst med hensyn til palle-id, lokationer med videre. Jeg ville helst have et frit flydende lager, og den funktionalitet kunne de selvstændige WMS-løsninger da også give mig. Men jeg synes, at jeg har fundet et godt kompromis med add-on-løsningen, der godt nok slår en del funktionalitet fra, men til gengæld udbygger den del, vi har brug for”. Han har købt løsningen hos it-konsulentfirmaet Optimate, der næsten er nabo til Furnipart i Hinnerup ved Aarhus.

<p>”… jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.</p>

Jørgen Rask, supply chain manager, Furnipart

Økonomien gjorde udslaget
Ifølge Jørgen Rask endte den valgte løsning med at koste omkring en halv million kroner, mens en ekstern løsning ville være blevet mindst dobbelt så dyr.

”Selv om nogle it-leverandører lovede en fast pris på den selvstændige WMS-løsning, var der stor usikkerhed om, hvad det ville koste at få det til at virke med Dynamics AX. Nogle leverandører sagde 300.000, andre 100.000. Det medvirkede til, at vi valgte modul-løsningen”. Det var også vigtigt for Jørgen Rask, at den valgte løsning var færdigudviklet og i drift andetsteds.  

”Jeg ville jo helst undgå, at der blev foretaget udviklingsarbejde på min regning”.

Tidsforbruget spillede også ind på valget. Den interne løsning kunne forventeligt være oppe og køre på tre måneder, mens den eksterne løsning ville tage et halvt år.

”Det giver desuden en vis tryghed, at vi med den interne løsning kan implementere trinvist, først indlevering, derefter lagerfunktionerne og til sidst plukkefunktionen. Med en ekstern WMS-løsning skifter du typisk over fra den ene dag til den anden”, fortæller Jørgen Rask.

Svært at finde uvildige referencer
Hvad kunne gøre det lettere at vælge system?

”Næste gang vil jeg nok kontakte et uvildigt rådgivningsfirma, der kan fastslå, hvad du præcis får, hvis du køber et eksternt system. Får du virkelig det, leverandøren lover, eller er det bare en gang salgssnak”.

Jørgen Rask har flere gange oplevet, at it-leverandørerne talte mod hinanden:

”Jeg ville gerne have kunnet trække på nogle, der havde prøvet noget lignende og kunne bekræfte mig i, at det var rigtigt, hvad it-konsulenterne sagde. Sælgerne af ekstern WMS fortalte mig, at Dynamics AX slet ikke kunne håndtere det, vi efterspurgte og at det derfor var nødvendigt at købe lige netop deres system. Mens sælgerne af det interne WMS-modul sagde det modsatte. Jeg er godt klar over, at systemerne ikke kan det samme, men måske kan man sagtens leve med et mindre setup”, siger Jørgen Rask.

Selv om han har besøgt talrige virksomheder med den ene eller anden løsning, lykkedes det ikke at finde nogen, der havde en tilsvarende udfordring.

”På trods af at Furnipart er en handelsvirksomhed med import fra Kina og en masse kvalitetskontrol, kunne jeg ikke finde nogen med et tilsvarende kvalitets-setup”.

Men vil valg af WMS ikke altid bero på en konkret business case?
”Jo, men jeg vil helst undgå at brænde 100.000 af på en businesscase, før jeg ved, hvad jeg får”.

Men en uvildig rådgiver tager sig jo også betalt?
”Ja, derfor søgte jeg også efter en erfa-gruppe, men fandt umiddelbart ikke nogen. Der burde helt klart være nogle uvildige virksomhedsnetværk inden for dette område”.  

Den valgte WMS-løsning koster cirka en halv million kroner, oplyser Jørgen Rask. Foto: Photos.com. .

I drift til februar
Jørgen Rask forventer, at den valgte interne WMS-løsning forbedrer effektiviteten på lageret med mindst 20 procent, fordi der skiftes fra papirlister til håndskannere. Desuden bør fejlplaceringer og –pluk blive minimeret.

Læs også: Nyt WMS har været forårets store udfordring

”Vi har brugt en del tid på at lede efter varer, som vi vidste, vi havde på lager, men ikke hvor. Så det er både en effektivisering og besparelse, vi opnår, når vi kan få flere varer igennem med samme bemanding”. Efter planen skal WMS-modulet være i drift i slutningen af februar.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

13.06.2025SCM.dk

Danmark kan blive frontløber i europæisk AI-udvikling

11.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

AURA digitaliserer forretningen med Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations

05.06.2025SCM.dk

RFID: Terma Aerostructures indgår partnerskab med Lyngsoe Systems om digital produktionsomstilling

03.06.2025AGR

Sponseret

AGR udvider fra forsyningskædestyring til leverandørstyring

22.05.2025SCM.dk

Cobot sætter nye standarder i kollaborativ automation

22.05.2025Datacon A/S

Sponseret

Case: Munck Gruppen

21.05.2025SCM.dk

Carmo løfter dokumentationen med ny automatiseret CO2-beregner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online