Syv SCM-råd fra Amazons Jeff Bezos

I en artikel fra Forbes Magazine giver direktør og grundlægger af Amazon Jeff Bezos eksempler på og råd til, hvordan man håndterer SCM-relaterede problemstillinger.

17.03.2014

SCM.dk

Kunden er målet hos Amazon og Jeff Bezos, og firmaet går trods hård konkurrence fra andre virksomheder ikke på kompromis med sin kundeservice. Foto: Amazon.

Amazon startede i det små, men har siden sin grundlæggelse vokset sig kæmpestort og tilmed revolutioneret mange aspekter af SCM.

Med mere end 130 millioner lagerenheder at styre og millioner af transaktioner at kontrollere ved grundlægger og administrerende direktør Jeff Bezos om nogen, hvad SCM handler om. I en artikel fra Forbes Magasin giver han syv SCM-råd.

”Artiklen giver eksempler på, hvordan Jeff Bezos håndterer forskellige forretningsmæssige og SCM-relaterede problemstillinger”, skriver hjemmesiden supplychain247.com.

Læs også: Amazon vil bruge eget logistiknetværk til produktlevering

Jeff Bezos syv råd

1. Sæt dig i kundens sted: Hos Amazon tænkes kunden ind i alle beslutninger. Til møder internt i firmaet står der altid en tom stol ved siden af? Jeff Bezoz. Den tomme stol symboliserer en vigtig kunde, der ikke har mulighed for at være til stede ved mødet.

2. Lad dig ikke distrahere af dine konkurrenter: Mange virksomheder fokuserer på benchmarking, men dette er ikke tilfældet hos Amazon. Jeff Bezos mener nemlig, at tempoet i branchen er for hurtigt til at kunne konkurrere ordentligt med andre virksomheder. I stedet tilpasser Amazon sig de forandringer, der sker i takt med den hurtige udvikling, men sørger samtidig for at holde fokus på kundens behov.

3. Hold fokus: “Culture of metrics” er det ord, der bruges til at beskrive besættelsen af resultatmåling. Der findes i dag omkring 500 KPI'er, og 80 procent af dem er kunderelaterede. Kunden er altid i centrum hos Amazon.

4. Gør noget ekstra: Jeff Bezoz insisterer for eksempel på at sende varer ude i bokse af høj kvalitet, så det er muligt for kunden at genbruge disse. Da Amazons logo er på samtlige pakker, er der dermed også garanti for gratis reklame, hvis kunden genbruger disse.

Læs også: Amazon og Google truer grossister

5. Plant frø og se dem vokse: Amazon investerer i mange hardwareteknologier, uden nødvendigvis at opnå kortsigtede gevinster, men for på den længere bane at kunne bygge en Kindle-tablet, som folk vil elske.

6. Lær at improvisere: Amazon beder jobkandidater om at lave handlingsplaner, der ligger uden for deres komfortzone, for at teste, hvordan hver enkelt reagerer på ukendte forretningsmæssige problemstillinger. Som tidligere nævnt er tempoet i branchen hurtigt, hvilket betyder, at Amazon har brug for folk, der kan tænke ud af boksen.

7. Skab dit drømmehold: Amazon mener, at et lille arbejdshold er mere effektivt end et stort. For at bestemme den rigtige størrelse på hvert hold, har firmaet udviklet en ”tommelfingerregel”, der lyder således: Er der brug for mere end to pizzaer til at fodre holdet, er holdet er for stort.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online