Detailbranchens ultimative guide til Data og AI

AI, Data, ESG, DPP... Det kan være svært at navigere i en verden af Data & AI og forstå, hvordan EU’s bæredygtighedsinitiativer påvirker detailhandelen. I denne guide har vi samlet de vigtigste aspekter og gode eksempler på, hvordan detailforsyningskæden kan holde trit med nutidens standarder og leve op til de mange juridiske forventninger der er til dig som detailhandler i forsyningskæden.

Foto: Columbus

13.05.2024

Sponseret

Columbus

AI: Fra uendelige muligheder til håndgribelige use cases

I dag er AI en af de mest dominerende tendenser – også i detailbranchen. Det skaber uendelige muligheder for detailhandlere, der vil forbedre kundeoplevelsen og optimere deres virksomhed. Fra chatbots til kundeservice, personalisering og optimering af konverteringer og forsyningskæden. I dette afsnit giver vi dig den indsigt, du har brug for, for at identificere dine muligheder med AI. 

På trods af de mange muligheder generativ AI bringer til bordet, afslørede statistikker fra en Gartner-undersøgelse fra 2023, at kun 54 procent af AI-modeller med succes går fra pilotfasen til produktion. Vi tror, at branchens ledere i højere grad vil gå fra at konceptualisere potentialet til at implementere konkrete use cases i 2024. 

Ved dette års NRF Retail’s Big Show 2024 udstilling, var kunstig intelligens et dominerende tema, hvor over et dusin af AI-specifikke udstillere i Innovation Lab var til stede. Gennem dedikerede AI-sessioner og udtalelser fra ledere verden over, understregede de AI’s gennemgribende tilstedeværelse i nutidens landskab. Her var et klart budskab: AI er ikke længere en hype. Det blev demonstreret via håndgribelige use cases, der belyste muligheder inden for personalisering, shoppeadfærd, salg, service, talentudvikling samt drift og mere. 

Kun 54 procent af AI-modeller går fra pilotfasen til produktion” Gartner

Læs og AI’s enorme potentiale her. 

Foto: Columbus

5 ting du bør overveje, før du implementerer AI

I takt med at AI og machine learning i stigende grad gør sit indtog i detailhandlen, er det afgørende at din virksomhed er velforberedt, for at sikre en vellykket implementering. Her er hvad du bør overveje inden implementering: 

1. Vurdér nødvendigheden af AI: Find ud af om AI er afgørende for at nå jeres mål, eller om der findes alternative tilgange, der kan være lige så effektive. Implementer ikke AI uden en reel grund til det. 

 2. Evaluer dit teams kompetencer: Overvej om dit team har den nødvendige ekspertise til at implementere AI- og machine learninginitiativer effektivt. 

3. Forstå de driftsmæssige konsekvenser: Analysér hvordan integrationen af AI i din virksomhed vil påvirke dine nuværende arbejdsgange og processer. 

4. Planlæg integrationen: Udvikl en implementeringsstrategi for at sikre en gnidningsfri integration af AI-funktioner i jeres nuværende systemer og teknologier. 

5. Adresser data-, sikkerheds- og infrastrukturbehov. Ved implementering af AI er det vigtigt at overveje, hvilke nødvendige ressourcer der effektivt kan understøtte de data-, sikkerheds- og infrastrukturkrav, der er forbundet med jeres AI og machine learningimplementering.

Don’t implement AI for the sake of it

Sådan finder du den rigtige AI use case

For at finde den rigtige AI-løsning til din detailvirksomhed er det altafgørende, at teknologien er tilpasset jeres behov og mål. Her er en opsummeret guide til, hvordan du kan definere og skræddersy din AI-tilgang:

  1. Tilpas AI til jeres forretningsmål: Start med at skabe et overblik over jeres virksomheds overordnede mål og strategiske initiativer. Identificer specifikke delmål, som kan understøtte de overordnede målsætninger. Ved brug af AI kan I forbedre nøjagtigheden af udbud og efterspørgsel, optimere produktionen og lager samt styrke supply chain management, så I undgår manglende lagerbeholdning og bedre kan udnytte jeres arbejdskapiciteter.
  2. Adresser virksomhedens pain points: En måde at identificere jeres virksomheds pain points på, er ved at udarbejde interviews, undersøgelser eller workshops med jeres medarbejdere. Herigennem kan I få indblik i de udfordringer, medarbejderne står overfor i deres daglige arbejde. Denne indsigt og feedback hjælper med at afdække pain points i virksomheden og identificere hvilke AI use cases, der er brug for, for at løse jeres specifikke udfordringer.
  3. Hold jer i trit med markedstendenserne: Hold øje med nye tendenser i markedet, adfærdsmønstre, potentielle risici og udviklingen i detailbranchen for at identificere muligheder, hvor AI-løsninger kan holde jer på forkant af markedstendenserne.
  4. Analysér dine konkurrenter: Udfør en konkurrentanalyse for at forstå dine konkurrenters styrker og svagheder, især inden for drift og omsætning. Identificer muligheder, hvor AI kan skabe en konkurrencemæssig fordel og en position i markedet, hvor I skiller jer ud, fra jeres konkurrenter.
  5. Forstå og udnyt jeres eksisterende data: Dyk ned i jeres indsamlede data, for at afdække hvor det er muligt at integrere kunstig intelligens. Analysér historiske data for at identificere mønstre, korrelationer og potentielle muligheder. Med hjælp fra dataeksperter kan I få opbygget forbundne dashboards på tværs af arbejdsfunktioner, der udretter analyserapportering og identificerer fejl, mangler, behov og efterspørgsel. Analyserne gør det muligt for et brand at identificere nye tendenser og skræddersy deres kollektioner, så de resonerer med kundernes behov.

De førende detailvirksomheder indenfor AI

På dette års NRF Retails Big Show nævnte mange detailhandlere potentialet ved AI, men nogle få skilte sig ud fra mængden og er allerede begyndt at bruge teknologien i praksis.

Den amerikanske detailvirksomhed, Ulta Beauty, udnytter AI i praksis for at forbedre deres kunders shoppingoplevelsen. Beautyforhandleren bruger AR til make-upprøver og AI til at genkende kundernes præferencer og til at påminde medarbejderne om produktopfyldninger. Målet er at fremhæve og understøtte den menneskelige oplevelse, snarere end at erstatte den digitalt, siger Dave Kimbell, CEO i Ulta Beauty. 

Hal Lawton, Præsident og CEO i Tractor Supply Company, drev paralleler mellem den nuværende AI hype og de tidligere e-commerce dage, der begge er karakteriseret af det usikre, det nyskabende, de mange muligheder og spørgsmål. Fra dengang til nu så han dog en betydelig forskel: Denne gang er der meget mere sikkerhed. Hal Lawton uddybede, hvordan hans virksomhed integrerer AI I forskellige aspekter af sin organisation. Fra sporing af kundemønstre ude foran butikken til at informere medarbejderne om nye indsigter der forbedrer kundeservicen. 

Anshu Bhardwaj, Senior Vice President og Chief Operating Officer i Walmart Global Technology og Walmart Commerce Technologies, udtrykte at teknologien gør de menneskecentrerede, teknologidrevne processer overmenneskelige. Hun henvendte sig, under en session, til publikum og delte sit personlige perspektiv på AI: ”Jeg tror ikke at noget kan erstatte en mor. Det samme gælder butiksmedarbejdere...”

Foto: Columbus

Juridiske aspekter du bør være opmærksom på

Digital product passports (DPP) er en del af Circular Economy Action Plan (CEAP), og er et værktøj, der dokumenterer og ledsager et givent produkt gennem hele dets livscyklus. Fra fremstilling, sammensætning og miljøindflydelse til genanvendelsesmuligheder, øges synligheden og ansvarligheden gennem hele forsyningskæden. 

DPP giver virksomheder mulighed for at forbedre bæredygtighedsoplysninger, skabe innovation og give forbrugerne nem adgang til produktinformation, der kan opbygge forbrugertilliden. 

Læs vores blog og lær mere om DPP.

ESG-rapportering 

ESG står for Environmental, Social and Governance og er et strategisk redskab til at måle ansvarlighed og bæredygtighed i en virksomheds drift. Med rapportering på ESG kan virksomheder transformere bæredygtighedsmål om til en konkurrencemæssig fordel, forbedrer adgangen til økonomiske ressourcer og gøre virksomheden mere attraktiv overfor nye talenter. ESG-rapportering er også med til at identificerer områder i forsyningskæden, hvor der kan optimeres, fremme innovation og forudse lovmæssige ændringer. 

Via avancerede AI-teknologier strømlines rapporteringsprocesser, som gør det muligt at forbedrer beslutningstagningen i virksomheden. Endvidere hjælper ESG-rapportering virksomheder med at styre markedskompleksiteter, skabe samfundsmæssig indvirkning og sikre robusthed. 

Vil du vide mere om ESG-rapportering? Tjek vores two-pager ud her.

Den europæiske lov om tilgængelighed (Direktiv 2019/882) udstikker rammerne for inklusion, og hvordan virksomheder og leverandører skal gøre deres produkter og tjenester tilgængelige. Formålet er at skabe lige vilkår og at gøre digitale og elektroniske produkter og tjenester mere tilgængelige for de estimerede 87 millioner mennesker med et handicap i EU. Loven, der træder i kraft i juni 2025, indebære at de digitale hindringer, som har begrænset mennesker i ordentlig brug af digitalt indhold, nu vil blive nedbrudt. Lovgivningen dækker over en bred vifte af produkter og tjenester bland andet webshops, tjenester relateret til transport, finansielle tjenester og smartphones. 

Læs mere om Den europæiske lov om tilgængelighed her.

Foto: Columbus

De førende detailvirksomheder

Asket 

Det svenske tøjbrand, Asket, har en holistisk tilgang og har skabt en dedikeret og synlig bæredygtighedsprofil. Gennem etik og synlighed i deres forsyningskæde sporer Asket oprindelsen af materialer og samarbejder med nøje udvalgte leverandører og producenter, for at opretholde deres etiske standarder. Asket bruger sporbare kvalitetsmaterialer, der prioriterer naturlige og bæredygtige fibre som økologisk bomuld og hør. Derudover skaber brandet aktivt initiativer inden for cirkulær økonomi, ved at tilbyde reparationsservices til tøj og opfordrer kunderne til at genbruge tøj gennem deres genbrugsprogram. Asket har udadtil en åben kommunikation om virksomhedens miljømæssige og sociale indvirkning, hvilket er med til at fremme tillid og loyalitet blandt kunderne.

Residus 

Residus, som er et modebrand fra Stockholm, integrerer cirkulære designprincipper i deres kreationer med fokus på bæredygtige materialer og produktionsteknikker, for at minimere miljøpåvirkningen. De har taget upcycling til sig ved at genbruge deadstock-stoffer og overskudsmaterialer, hvilket reducerer affald, samtidig med at de tilføjer unikke elementer til deres design. Ved at opretholde gennemsigtighed i hele forsyningskæden giver Residus kunderne synlighed i indkøbs- og produktionsprocessen, hvilket har skabt stor kundeloyalitet. 

De prioritereretisk produktionved at samarbejde med producenter,der opretholderretfærdige arbejdsvilkår og miljøbestemmelser.

Norrøna

"Et nyt Norrøna-produkt er godt - et gammelt måske endda bedre." Den norske outdoor-forhandler Norrøna har været den bedste i klassen inden for reparationer siden 1929. Og kunder med et praktisk sind kan endda udføre deres reparationer selv. De nødvendige reservedele kan bestilles direkte hos Norrøna, og instruktionsvideoer hjælper kunderne med at få den ødelagte del tilbage i topform.

Vi vil gerne hjælpe dig med at opnå det fulde potentiale af Data og AI i forsyningskæden – hvad end det handler om juridiske forventninger, der skal indfries eller om du skal have hjælp med at nå næste skridt på din AI-rejse – så står vi klar til at hjælpe dig! 

Du er altid velkommen til at kontakte os her.

Du kan også finde den fulde guide her, hvis du er interesseret i andre gode råd og indsigter i detailhandel i 2024.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kunstig intelligens i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) spiller en stadig vigtigere rolle i forsyningskæden ved at muliggøre avancerede dataanalyser, prognoser og optimering af processer på tværs af hele værdikæden. Der er ifølge eksperter store muligheder for at styrke supply chain planning, ansvarlighed, resiliens samt den regenerative værdikæde. Læs her lidt om eksempler, muligheder, faldgruber.

Mere fra...

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel

03.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - The rise of alternative revenue streams

27.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Driving sustainability and responsibility

20.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Loyalty, brand identity, and time matter

14.05.2024Columbus

Sponseret

Case: B&O's digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

13.05.2024Columbus

Sponseret

Detailbranchens ultimative guide til Data og AI