Nu bruger vi tiden på at producere
Før brugte Vorning Maskinfabrik mindst halvanden time dagligt på at bestille forbrugsvarer hjem, som manglede akut. Det har lagerstyringskonceptet EasySupply sat en stopper for.
Mit råd til andre er, at de bare skal gøre det."
Sådan siger Erik Agerskov, der er værkfører på Vorning Maskinfabrik, som indførte lagerstyringskonceptet EasySupply tilbage i 2011. EasySupply går kort fortalt ud på, at det er Sanistål, der overtager hele lagerstyringen med forbrugsvarerne og står for bestilling af varer, levering, udpakning og opfyldning.
"Det er meget let at bruge EasySupply, og vi sparer enormt meget tid og dermed penge på systemet," siger Erik Agerskov. To af Vorning Groups andre afdelinger, TS-Maskinfabrik og Passat Energy, er derfor fulgt efter og har også indført EasySupply.
"Det har jeg sagt til dem, at de skulle tage at gøre, og i alt har vi i dag mere end 1.000 varenumre, som Sanistål automatisk fylder vores hylder op med, så vi ikke løber tør," siger Erik Agerskov, der også sætter stor pris på, at lageroptællingen ingen tid tager, fordi han nu kan opgøre lagerbeholdningen i hele eller halve kasser og ikke skal tælle hver enkelt stykke op.
Halvanden time dagligt
Tidligere kunne håndværkerne på maskinfabrikken ofte komme flere gange dagligt, fordi de manglede en reservedel, hvilket ofte betød, at de ikke kunne komme videre med deres arbejde. Derefter skulle varen bestilles hjem, lægges på plads og fakturaen skulle håndteres i bogholderiet.
"Jeg vil anslå, at vi brugte i alt 20 minutter på at håndtere en enkelt bestilling, og dem kunne der godt være fire-fem af dagligt. I dag kører det helt automatisk med EasySupply, og på den måde sparer vi omkring halvanden time på håndtering af indkøb hver dag. Det er tid, som vi i stedet kan bruge på at producere og skabe værdi i virksomheden," siger Erik Agerskov.
Fælles optimering
Indkøbchef i Vorning Group, Esben Asferg Lou, glæder sig over, at forbrugsvarerne, som ofte ikke har den store værdi, men som er omkostningstunge at mangle og bestille, nu bliver fyldt op helt automatisk.
"Sanistål adskiller sig fra andre grossister, fordi Sanistål har et bredt fokus på hele forsyningskæden og gerne vil optimere både sin egen og kundernes forretning. Den tankegang har givet synlige besparelser hos os, og er naturligvis et udtryk for det partnerskab, der er opbygget gennem mange år," siger Esben Asferg Lou.