Markedsindblik: Tre hurtige svar fra Rasmus Nørgaard, Dansk Cater
Hvad er status på vareinformationer hos Dansk Cater??
Hos Dansk Cater fokuserer vi på vareinformationer, når vi taler GS1Trade Sync.En del leverandører kom på, da Regulativ 1169 trådte i kraft, men der mangler stadig en del, ligesom der mangler en del oprydning i de data, der allerede er tilgængelige . Det er vigtigt, at alle data for hvert produkt indtastes i GS1Trade Sync. For eksempel ser vi produkter, som stadig mangler information om allergener, ingredienser eller næringsindhold, hvilket er lovkrav for fødevarer i henhold til Regulativ 1169.?
?Hvorfor er det vigtigt?
Som grossist har vi nu siden december 2014, været forpligtet til at stille en række vareinformationer til rådighed for vores kunder. Informationer, som vi er afhængige af at få fra vores leverandører. Vi ser datakravene som en mulighed for den enkelte leverandør for at opnå større synlighed hos vores kunder, fx restauranter og hospitalskøkkener. De efterspørger bl.a. muligheden for at kunne se produktets specielle karakteristika, fx næringsværdier og allergener. De leverandører, der leverer korrekte og fyldestgørende data, bliver profileret bedre i udbud. Så enkelt er det, og det må da være en motivation til at få opdateret sine vareinformationer.
Hvad sker der, hvis leverandører ikke stiller disse vareinformationer til rådighed?
?I yderste konsekvens kan det medføre, at vi må overveje samarbejdet med leverandøren. Det vil vi naturligvis gerne undgå, og opfordrer derfor alle til at få bragt styr på tingene i denne sammenhæng.