Ændret kundeadfærd stiller nye krav til fintmasket lagerstyring

Hos BKI foods a/s er de samlede logistikomkostninger på to år steget med 25-30 procent. Kunderne bestiller varer oftere, men i mindre kvanta. Konsekvensen er, at omkostningerne til håndtering og fragt per kilo til stadighed øges. Derfor har virksomheden nu valgt at gå imod den herskende tendens og insource lagerfunktionen, så man kan opnå en bedre sammensætning af de adskillige tusinde varenumre, der omsættes med stærkt varieret hastighed.

13.10.2009

SCM.dk

For blot 10-15 år siden indgav kunderne deres ordrer en til to uger i forvejen, når de ønskede at bestille varer hos BKI Kaffe. Det var derfor forholdsvis let for virksomheden - som siden har ændret navn til BKI foods a/s - at planlægge såvel produktion som logistikforløb. Vilkårene har imidlertid i løbet af få år ændret sig dramatisk.

Dels har virksomheden fået et stadig bredere sortiment, som blandt andet omfatter te. Dels gør kunderne, hvad de kan for at nedbringe deres egne varelagre og dermed reducere lagerbindingerne. Derudover går tendensen i retning af flere bestillinger, men i mindre ordrestørrelser. Endelig forventer kunderne stadig hurtigere levering.

Hermed deler BKI foods skæbne med mange andre fødevarevirksomheder, som således døjer med at finde en fornuftig balance mellem produktion, afsætning og forecast - og dermed lagerstørrelse.
”De markant ændrede markedsbetingelser har alvorlige økonomiske konsekvenser, fordi omkostningerne til håndtering og fragt pr. kilo hele tiden øges”, forklarer virksomhedens fabrikschef, Ib Hauberg.

Pressede transportører
Hos BKI foods er omkostningerne til fragt og håndtering således steget 25-30 % de seneste par år. Dertil kommer, at transportmarkedet også på foruroligende kort tid er kommet under pres.

”For et års tid siden manglede transportørerne kapacitet, både hvad angik biler og mandskab, fordi produktiviteten i hele samfundet endnu var høj. Finanskrisen ændrede imidlertid på kort tid vilkårene. I dag er transportørernes ordrebøger tynde. Priserne på transport har taget et ordentligt dyk, og som en konsekvens heraf er nogle transportører lukket, mens andre er opkøbt.”

BKI foods får en del af sine varer transporteret ad søvejen, og Ib Hauberg har måttet konstatere, at også rederiernes fragtrater er faldet.

”Umiddelbart er det jo en fordel for os, at vores omkostninger til transport falder. Men om et eller to år kan antallet af biler og skibe meget vel være endnu mindre, samtidig med at der kommer mere gang i hjulene. Fragtraterne vil derfor med stor sandsynlighed atter stige, hvilket vil forøge omkostningspresset gennem hele forsyningskæden - ikke mindst set i lyset af, at vores kunder fortsat forsøger at holde deres lageromkostninger nede”, vurderer Ib Hauberg.

Et ekstra lag kaffe i hver palle
Hos BKI foods gør man derfor, hvad der er muligt for at holde sine egne varelagre nede på et absolut minimum. Kundernes ønske om at købe oftere, men i mindre kvanta, lader til at være blevet en indgroet købmandsfilosofi - og kiloprisen pr. transporteret enhed vil derfor efter al sandsynlighed stige yderligere de kommende år.

”Det er en ord cirkel, for i sidste instans er det forbrugerne, som skal betale omkostningerne. Vi har derfor valgt at indføre et fragt- og ekspeditionsgebyr for mindre ordrer, lige som vi for nylig er begyndt at anvende emballage, som fylder mindre. Endelig har vi lagt et ekstra lag kaffe ind i vores paller. Alt i alt har vi således formået at reducere vores fragtomkostninger med 15 procent”, siger Ib Hauberg.

Fra dørsalg til storleverandør
BKI Kaffe blev stiftet i 1960. I begyndelsen importerede firmaet udelukkende råkaffe fra Brasilien, hvorefter den i løs vægt blev solgt direkte til risterier. Bogstaverne i firmaets navn står således for Brazil Kaffe Import.

Op gennem 1960’erne begyndte BKI Kaffe selv at brænde og formale kaffen. Fra 1970’erne kunne man se virksomhedens egne salgsvogne i bybilledet og på landevejene. De leverede produkterne til de dengang endnu talrige kaffebutikker. I 80’erne fik man fodfæste hos supermarkederne, og i dag leverer BKI foods kaffe, te, chokolade samt andre produkter fortrinsvis til de store fødevarekæder. Med tiden har virksomheden udviklet sig til den næststørste producent og leverandør af kaffe i Danmark.

De adskillige tusinde varenumre styres dels ved hjælp af historik, dels ved grundig forecast fra salgsafdelingen samt et avanceret WMS system.

Den dyre logistik
Omsætningshastigheden svinger voldsomt, fordi slagtilbud på kaffe i lighed med f.eks. øl og læskedrikke bruges til at tiltrække kunder til dagligvarehandelen.

”Det betyder, at vores aktuelle lagerbeholdning er meget periodebestemt og derfor til stadighed kører op og ned. Det er de præmisser, vi og mange andre i fødevarebranchen lever under”, siger Ib Hauberg.

”Eftersom vi har ekspanderet kraftigt, har vi måttet leje os ind på lagerhoteller. I sig selv er dette ikke så dyrt, men det øger omkostningerne til håndtering og transport. Inklusive arbejdsløn og transport er vores samlede logistikomkostninger steget med 25-30 procent på to år. Vi har derfor ansat en ung cand. merc., som hver eneste dag på varenummerniveau gransker omsætningshastigheden og vareflowet i almindelighed, så vi kan holde et optimalt niveau.”

Mod strømmen
Ib Hauberg vurderer, at meget præcis lagerstyring i fremtiden vil blive en endnu vigtigere omkostningsfaktor, end den allerede er i dag.

”Det drejer sig om at håndtere produkterne færrest mulige gange samt om at optimere den interne transport med det formål at skabe det bedst mulige flow. Derfor er vi ved at opføre et helt nyt centralt lager på 3.000 kvadratmeter her i Højbjerg ved Århus, hvor vi også har vores hovedkontor. Det vil forøge vores lagerkapacitet med 50 procent. Vi vil samtidig få mulighed for at sammensætte det nye lager mere hensigtsmæssigt i forhold til den stadig skiftende omsætningshastighed. De varer, som vi sælger mange af, kommer tættere på ud- og indleveringsområdet, lige som de lavest omsættelige varer bliver placeret længere væk.”

Det nye lager skal til dels erstatte nogle andre mindre lagre, og med insourcingen af lagerfunktionen går BKI foods imod den herskende tendens blandt produktions- og handelsvirksomheder.

”Fødevarer har som bekendt en ret kort holdbarhed, og vi er underlagt strenge krav om datostyring. Denne proces kan vi lettere styre via ét centralt lager”, siger Ib Hauberg, som ikke nærer tvivl om, at mængden af logistiske udfordringer for fødevarebranchen vil stige de kommende år. Han forudser således, at varesortimentet vil stige yderligere, at der vil komme hyppigere udskiftninger i sortimentet, samt at transportbranchen gradvist vil komme til at bestå af endnu færre - men større aktører.

”Det vil medføre øgede fragtpriser og dermed generelt ringere vilkår for den fri konkurrence. Vores udfordring består derfor i fortsat at optimere vores forsendelsesmønster. På lidt længere sigt bliver det formentlig også nødvendigt, at vi skaber et tættere samarbejde med vores store kunder, så ordrer f.eks. i højere grad kan samles og effektueres over en lidt længere tidshorisont”, mener Ib Hauberg.

TECSYS A/S

Sponseret

Hardware & Brunch 2025

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

09.05.2025Kaatech

Sponseret

Sådan får du styr på det lovpligtige 12-måneders eftersyn af lagerreoler

09.05.2025Kaatech

Sponseret

Reolsikkerhed som strategisk indsatsområde i moderne lagerdrift

08.05.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Kniber det med at få en business case til at hænge sammen, som du instinktivt ved er en god forretning?

07.05.2025SCM.dk

Blue Water tredobler lagerkapacitet i Singapore

07.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

Slank højtydende Rackbot system til løsning semi-automatiserede plukkelagre

06.05.2025SCM.dk

Lemvigh-Müller bygger fremtidens lager i Kolding

05.05.2025Kardex Danmark

Sponseret

Kardex Analytics giver lagerchefer handlingsorienteret data

05.05.2025SCM.dk

Element Logic styrker USA-tilstedeværelse med opkøb af ABCO Systems

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO 30415:2021 - Human resource management — Diversity and Inclusion awareness course for managers

An eight-hour course in two sessions giving a basic overview of diversity and inclusion as covered in ISO 30415:2021

Dato

13.05.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot Hindsgavl Allé 7 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

13.05.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

13.05.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 3, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2015 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

13.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bredana Axcite A/S
Webinar
Verdens måske stærkeste WMS løsning

I dette webinar får du en grundig demo af WMS-løsningen i Dynamics 365 Supply Chain Management. Løsningen er rost for effektiv styring af både simple og komplekse lager- og distributionsprocesser.

Dato

13.05.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus