AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting
Inden vi fik Proficy Scheduler / ROB-EX, planlagde vi jo alt i vores ERP, men det var bare så tungt at planlægge i og også håbløst, så jeg ville rigtig gerne finde noget andet, som var mere overskueligt og mere visuelt. Det vidste jeg jo, at Proficy Scheduler / ROB-EX var, og vi har fået værdier med det samme. Faktisk 1:1 med tidspunktet for, hvornår vi gik i luften med Proficy Scheduler / ROB-EX, sparede min planlægger og jeg 2-4 timer om dagen tilsammen på planlægning og i dag kan vi forudse så mange ting så meget tidligere, og vi kan også se længere ud i fremtiden omkring, hvornår vi kan producere. Det betyder, at vi i dag også kan give kunderne besked om levering tidligere end før. Det kan helt sikkert ses på bundlinjen.
Foto: ROB-EX
Hos AVK Plast A/S i Ribe er Proficy Scheduler / ROB-EX det primære værktøj til produktionsplanlægning. Tidligere havde den sydvestjyske virksomhed, der er en del af det globale selskab AVH Holding, kun brugt deres ERP til planlægning, men det var så svært og tungt at planlægge i, at man blev enige om at investere i et dedikeret planlægningsværktøj. Valget faldt på Proficy Scheduler / ROB-EX.
Factory Manager hos AVK Plast A/S, Anne Kathrine Pedersen, forklarer: ”Inden jeg kom til AVK Plast, var jeg i en anden virksomhed, der brugte Proficy Scheduler / ROB-EX. Jeg arbejdede ikke selv med det, men jeg vidste, hvor stor værdi det gav for virksomheden, så derfor var jeg meget interesseret i, at vi også kunne få det her hos AVK Plast. Inden vi fik Proficy Scheduler / ROB-EX, planlagde vi jo alt i vores ERP, men det var bare så tungt at planlægge i og også håbløst. Så jeg ville rigtig gerne finde noget andet, som var mere overskueligt og mere visuelt. Og det vidste jeg jo, at Proficy Scheduler / ROB-EX var.”
Hurtigt og enkelt aktiveringsforløb
Det kan løbe koldt ned ad ryggen hos mange, når man får at vide, at man skal have nyt IT-system, og mange kan berette om sådanne projekter, der er trukket ud i månedsvis, ja nogle gange endda i årevis. Derfor kan det også være svært at tro og forholde sig til, at et Proficy Scheduler / ROB-EX aktiveringsforløb kun løber henover 5 uger, og at man får værdi af det digitale planlægningssystem med det samme. Ikke desto mindre er dette, med vores erfarne eksperter ombord, virkeligheden, når vi aktiverer vores Proficy Scheduler / ROB-EX projekter. Hos AVK Plast A/S var det Proficy Scheduler / ROB-EX specialisterne, Anders Holberg og Allan Axelsen, der kørte projektet. Begge har solid know-how fra industrien, og de har stor erfaring med implementering af IT-systemer, virksomhedsledelse og forandringsledelse.
”Anders har virkelig været en god projektleder, og uden tvivl har han været så god til at forklare, hvordan alt hang sammen og været sikker på, at vi forstod det. Og så har det faktisk bare kørt lige ud ad landevejen. Vi havde også Allan med ude i starten, og han var virkelig også god. Begge to har nogle gode indsigter og virkelig stor erfaring med produktion,” fortæller Anne Kathrine og fortsætter: ”Forløbet var bare så godt. Vi fandt hurtigt ud af, at vi var nødt til at låse os inde i de timer vi arbejdede på aktiveringen hver dag. Det intense forløb gjorde, at vi lærte det hele så hurtigt og kunne tage tingene med det samme. I sidste ende var det supergodt, at vi arbejdede så intens på det, og jeg foretrækker hellere det her i stor stil, fordi det var været meget nemmere at holde skruen i vandet og holde folk engageret i det. Lige nu kører jeg et andet IT-projekt, og det har indtil videre taget 1,5 år. Så der er virkelig forskel. Selvfølgelig var der tider, hvor det blev presset, fordi vi havde en masse, der skulle indhentes bagefter. Men vi vidste det jo og kunne derfor have en opmærksomhed på det.”
Værdier mærkes på bundlinjen og de kom fra første dag
Når man vælger Proficy Scheduler / ROB-EX til at styre sin produktion, skal værdiskabelsen mærkes hurtigt i den daglige planlægning, og hos AVK Plast A/S kom mange værdier ekstremt hurtigt. Anne Kathrine Pedersen fortæller: ”Vi har fået værdier med det samme. Faktisk 1:1 med tidspunktet for, hvornår vi gik i luften med Proficy Scheduler / ROB-EX, sparede min planlægger og jeg 2-4 timer om dagen tilsammen på planlægning. Førhen, når vi skulle rette en dato, så skulle vi manuelt selv ind og rette det hele, og det tog virkelig lang tid. Og det kunne faktisk tage os flere timer tidligere, før vi kunne se konsekvenserne ved at vi skulle flytte noget. Det kan vi se med det samme nu, og det er en af de lavthængende frugter, man får med Proficy Scheduler / ROB-EX men alligevel så vigtig en. En anden ting er, at vi har et meget bedre overblik over, hvornår vores maskiner er færdige med at producere. Nu kan vi se langt ud i fremtiden, hvornår vi skal have vores skift, som tidligere var en manuel overvågning og et gæt på, hvornår vi skulle stille om. Nu kan vi gå i Proficy Scheduler / ROB-EX og se det længe før, hvilket betyder, at vi kan planlægge de her omstillinger både så vi kan dele dem ud, og faktisk også sådan at vores maskiner står stille mindst muligt. En tredje ting er, at vi nu kan se, hvornår vi mangler råvarer. Vi kunne egentlig godt se det i Axapta tidligere, men for at se det, så krævede det igen en manuel håndtering. Og det betød bare, at vi flere gange om måneden alligevel ikke havde den råvare hjemme, som vi skulle bruge.”
Se videoen her om hvordan Proficy Scheduler / ROB-EX kan hjælpe jer med at opnå jeres mål:
Proficy Scheduler / ROB-EX er krystalkuglen, der giver langt bedre kundeservice og gør det muligt, at reducere nedetid markant
”I dag kan vi forudse så mange ting så meget tidligere, og vi kan også se længere ud i fremtiden omkring, hvornår vi kan producere. Det betyder, at vi i dag også kan give kunderne besked om levering tidligere end før, og at vi samtidig kan varsle kunderne i god tid, hvis en vare ikke er hjemme og det betyder, at leveringen skal skubbes lidt. De her værdier kan helt sikkert ses på bundlinjen,” fortæller Anne Kathrine Pedersen og fortsætter: ”Vi har to produktionshaller, og i den ene har vi 6 maskiner, og i den anden har vi 1 kran. Kranen bruger vi til at skifte. Et af de store problemer, som vi tidligere havde, var bookingen af denne her kran, og det kunne godt skabe konflikter, hvis nogle ville bruge den samtidig med at andre var i gang med den. Men det problem er også fjernet nu, fordi vi nu kan forudse, hvornår vi har skift, og dermed hvornår kranen skal i brug. Og så kan vi nemt rykke rundt på det hele, så alle skift giver mening, og der ikke er skift oveni hinanden. Vi undgår en del konflikter på grund af det. Nu kan vi også forudse, hvornår en maskine bliver færdig, og det har virkelig reduceret tiden, hvor vi ikke kan producere. Fx når vi skal lave et farveskift på en maskine for at køre en begrænset mængde, så kan jeg nu se, at hvis vi laver det her skifte kl. 13, så kan vi skifte tilbage dagen efter kl. 7, og det betyder så, at maskinen kommer til at stå stille mindst muligt. Det kunne vi ikke tidligere. Nu kan jeg også se noget før, hvornår vi begynder at komme i problemer med beholdning med en bestemt komponent, så vi nu kan forberede det meget bedre,” fortæller Anne Kathrine Pedersen.
Arbejdet er blevet meget nemmere for mange medarbejdere
Hos AVK Plast kører Proficy Scheduler / ROB-EX nu som en fast del af hverdagen. Der er ingen tvivl om, at værdierne som den sydvestjyske plastvirksomhed har fået med Proficy Scheduler / ROB-EX, har gjort en verden til forskel for både medarbejdere i produktionen, og for virksomhedens kunder og leverandører. Anne Kathrine Pedersen konkluderer: ”Arbejdet i produktionen er blevet så meget nemmere for alle medarbejdere nu, fordi Proficy Scheduler / ROB-EX kan forudse så meget. Vi havde tidligere haft flere opstillinger og havde sat noget i gang, hvor vi så var nødt til at sadle om, fordi vi opdagede, at vi manglede en vare, men det sker ikke mere nu. Lige nu kigger jeg en uge frem og ser, hvor mange opstillinger vi har, og hvordan de så kan fordeles hen over ugen, så det er ligeligt fordelt i forhold til hvor mange, der er på arbejde. Så falder det hele ikke i klumper. Det hele er så meget lettere for os nu, og Proficy Scheduler / ROB-EX kører som en fast del af vores arbejdsdag nu.”
Kontakt os til en snak om, hvordan vi kan forbedre jeres produktion
Skal vi også hjælpe jeres virksomhed med at reducere omkostninger, øge omsætningen og styrke jeres konkurrencemæssige position? Kontakt vores Sales Director, Kristian Skytt Mikkelsen, til en snak om, hvordan vi kan forbedre jeres produktion og hjælpe jer med at realisere potentialet i jeres virksomhed på telefon: 4412 2099 eller mail: kristian.mikkelsen@gevernova.com