Brænder du for at digitalisere din produktionsvirksomhed?

Men føler du, at du har svært ved at tage næste skridt i Industri 4.0-bølgen, så synes jeg du skal læse videre her.

06.07.2021

Sponseret

Columbus

Af: Bjørn Pedersen, Industry Practice Lead i Manufacturing, Columbus.

Hos Columbus er vi vældig optaget af Digital Transformation indenfor Manufacturing, særligt den mere praktiske side af begrebet:

  • Hvordan sikres en transformation, der tager udgangspunkt i den innovationskraft der allerede findes i virksomheden?
  • Hvordan opnås en forretningsdreven teknologiudvikling frem for en teknologidrevet forretningsudvikling?
  • Hvordan kan virksomhederne hoppe på ”Industri 4.0-toget” uden at kompromittere deres DNA?
  • Og ikke mindst: Hvordan sikrer vi, at teknologiudviklingsprojekter forankres og skaleres så transformationen skaber ægte værdi i virksomhederne?

Under årets digitale udgave af Hannovermessen, hostede Çağlayan Arkan, Microsoft VP for Manufacturing, et webinar der leverede et interessant perspektiv på overstående udfordringer. Lad os dykke lidt ned i dem:

Nøglen til Digital Transformation

Det der gør webinaret rigtigt spændende, er at pointerne er ikke resultaterne af en ren teoriøvelse, men udviklet og afprøvet i rammen af World Economic Forums Global Lighthouse Network, hvor 69 fabrikker, fungerer som globale fyrtårn for digital transformation.

Nøgleordene er agil, organisationsdrevet udvikling og implementering af mange mindre prototyper, "Minimum Viable Products" (MVP), tilsat en struktureret vidensdeling virksomhederne imellem. Og ikke mindst: at undgå at en velfungerende prototype sidder fast i "Pilot Purgatory", også kendt som "Prototypehelvede" - altså der hvor et godt pilotprojekt aldrig kommer videre, aldrig skaleres op og ud hvor den virkelige værdiskabelse sker.

5 skarpe pointer fra webinaret:

  • “Cloud based architecture so you can deploy solutions fast”
    Der er ingen vej udenom: en Cloudbaseret-infrastruktur udgør fundamentet for low-code/no-code acceleratorer som f.eks. Power Platform og muliggør fleksibel skalering, implementering og drift af løsningerne.
  • “Agile approach – Work with Minimum Viable Products and deploy them in releases”
    Kandiderer til min absolutte favoritpointe, bl.a. fordi det er lettere sagt end gjort: Med Minimum Viable Product (MVP) tilgangen sikrer vi, at momentum skabes og fastholdes: Ved at begrænse kravene til den første iteration af løsningen kommer vi hurtigt i gang og kan demonstrere ”noget der virker”. Vi brækker udviklingscycles op i mindre bidder og vigtigst af alt: Vi lærer af vore fejl efterhånden som vi udvikler.
  • “Establish a Tech ecosystem – one partner is not enough”
    Led ikke efter den “digitale one-stop shop” der kender alle teknologier og kan løse alle dine problemer. Tag selv ansvar for din teknologiudvikling, find en trusted advisor og accepter at selv mindre digitale udviklingsprojekter kan kræve mere end én partner.
  • ”Upscale your workforce – Drive changes from the floor up”
    Dette er absolut en nøglepointe i langt de fleste virksomheder: få fat i ideerne helt ude på gulvet – og frigiv tid hos de medarbejdere der føler ejerskab for lige præcis den problemstilling. Som mennesker trives vi ved at føle os værdsat for vores erfaring - og med "citizen developer" tools som Powerapps og Power BI er vejen fra ide til fungerende Minimum Viable Product (MVP) kortere end nogensinde.
  • Establish a ”Transformation office” – en koordinerende funktion der sørger for at der sker noget.
    Denne pointe er central i forhold til at undgå det nævnte ”prototypehelvede”: Med en cloudbaseret platform, adgang til citizen developer værktøjer, den rette partner og engagerede medarbejdere er vejen frem mod en fungerende prototype/ MVP så godt som sikret.
     

Men hvordan sikrer vi videreudvikling af løsningen på den anden side af MVP? Hvordan får vi udbredt løsningen i resten af virksomheden? Og hvordan undgår vi, at der udvikles 10 forskellige løsninger til den samme problemstilling? Her er et dedikeret, koordinerende Transformation Office en frisk ide fra ovennævnte fyrtårn. Mit svar er her, at en sådan funktion bør være forholdsvist autonom, centralt placeret, ganske tæt på top management og ikke ligger begravet dybt i en it-afdeling. Dog har de fleste virksomheder behov for et mål af governance samt alignment med den overordnede digitale strategi.

Inspiration til organisering og processer kan f.eks. hentes i dette "CoE Starterkit" til Microsoft Power Platform.

Mere fra...

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel

03.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - The rise of alternative revenue streams

27.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Driving sustainability and responsibility

20.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Loyalty, brand identity, and time matter

14.05.2024Columbus

Sponseret

Case: B&O's digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

13.05.2024Columbus

Sponseret

Detailbranchens ultimative guide til Data og AI