Coronanedlukning i Shanghai er salt i såret på det globale forsyningskaos

Forsyningskæder og supply chain management har for alvor fået opmærksomhed i den brede offentlighed de sidste to år. Pandemien har skabt kaos i havne, logistikknudepunkter og mange virksomheders salgs-, indkøbs- og planlægningsafdelinger. Lige nu hober containere sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af covid-nedlukning. Går det kaos dog aldrig væk? Nej, nok ikke lige foreløbig.

”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restriktioner", fortæller Peter Bøgn Hansen, DI. Arkivfoto..

28.04.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Zhu Zhongtao er lastbilchauffør med base i Shanghai. Han var for nylig i færd med at transportere en last forsyninger, som en lokal producent havde akut brug for, da han til sin egen overraskelse blev sendt i øjeblikkelig covid-karantæne. Det skriver Wall Street Journal den 21. april.

Han var i færd med at køre sin lastbil fra Shanghai til den nærliggende Wenzhou kommune, da han blev stoppet ved et checkpoint. Det oplyser Zhou Chenguang, som er Mr. Zhus chef, til Wall Streets journalister. Mr. Zhu afgav en covid-test ved checkpointet, og den var negativ. Han fik alligevel besked på, at han skulle isoleres i et nærtliggende karantænecenter. Han havde ellers opfyldt alle de formelle dokumentationskrav, som han og hans chef kendte til, og han var usikker på, hvorfor han blev isoleret. Men han blev isoleret i to uger med øjeblikkelig virkning, og måtte efterlade sin lastbil med fuld last parkeret uden for checkpointet.

25 millioner i hård nedlukning
Shanghai og cirka 25 millioner indbyggere har nu været ramt af en meget hård coronanedlukning siden 1. april, og derfor står trafikken af containere ind og ud af verdens største containerhavn i Shanghai næste stille i disse dage. Det har store konsekvenser for forsyninger over hele verden – en forsyningssituation som i forvejen er hårdt ramt af de sidste to års pandemi og på den korte bane også af Ukraine-krigen. Logistikanalytikere forventer, at Shanghai-nedlukningen vil påvirke internationale fragtforsendelser i uger og måneder frem i tiden.

Nedlukningen betyder på den korte bane, at overbelastede havneterminaler i USA og Europa får lidt pusterum til at komme lidt i bund med bunkerne af containere, der har hobet sig op. Men på den lange bane forventer logistikanalytikere ifølge Wall Street Journal, at Shanghai-nedlukningen vil skabe en massiv ketchup-effekt.

Ketchup-effekt lurer
”Når fabrikker genåbner og nedlukningen får en ende, vil vi sandsynligvis se en kraftig stigning i fragtpriser”, fortæller danske Bjørn Vang Jensen, der er vice president for rådgivningsvirksomheden Sea Intelligence til Wall Street Journal. Han tilføjer: ”Det vil blive et vanvittigt ræs overhovedet at få fragt ud af Shanghai, når havnen igen åbner op”.

Han bliver suppleret af japanske Kentaro Yoshida fra logistikvirksomheden Yasuda Logistics Corp.: ”Situationen i Shanghai er som at skrubbe salt i såret på den globale forsyningssituation”.

Læs også: Glem alt om normale forsyningskæder i 2022

”Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse”, fortæller Peter Bøgh Hansen, der er politisk chef for DI i Kina, til DI Business.
Han vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og mere længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.

”Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen”, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: Coronapandemien afslører de svage led i forsyningskæden

Kinas nultolerance-politik går ikke væk
Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.
”Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked”, siger Peter Bøgh Hansen.

Han tilføjer: ”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restriktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup