Descartes kommenterer årets julehandel: "Danske varer er populære i Sverige"

Postnords svenske E-barometer viser, at Danmark er steget kraftigt i popularitet blandt de lande, svenskerne gerne vil julehandle fra i år. Descartes konstaterer, at det for forhandlere og leverandører nu handler meget om at forberede sig på at kunne håndtere en øget mængde leverancer på en bæredygtig og effektiv måde.

"Samtidig med at behovet for og kravene til leverancer stiger, er det et faktum, at der mangler chauffører rundt om i Europa. Virksomhederne skal sikre sig, at de eksisterende chauffører har den nødvendige støtte, og skabe en e-handelsløsning, der gør en forskel i hele forsyningskæden”, siger Lars Persson, nordisk salgschef hos Descartes. Foto: Descartes.

Postnords svenske E-barometer for tredje kvartal 2021 indikerer, at der er et opdæmmet behov for at fejre julen ordentligt efter sidste års stramme restriktioner, hvilket får julehandelen på nettet til at fortsætte med at vokse i Sverige: E-handelen er steget med 11 procent i løbet af tredje kvartal. Lignende tendenser ses i Danmark.

Ifølge Dansk Erhverv distribuerede og leverede Postnord flere pakker end nogensinde før i Black Week. Sammenlignet med sidste års rekordår havde Postnord en vækst i antallet af pakker på mere end 9 procent, og ifølge prognoserne vil Postnord slå rekordbeløb efter årets julehandel. E-barometeret viser desuden, at flere og flere svenskere ønsker at julehandle fra lande, der geografisk ligger tæt på i år. Især er populariteten af det danske marked steget kraftigt blandt svenskerne.

Stiller større krav til logistikken

For forhandlere og leverandører betyder denne udvikling et stigende pres og større krav til bæredygtige, effektive og træfsikre leverancer. Nordisk salgschef hos Descartes, Lars Persson, kommenterer tallene.

”Når en stor del af årets julehandel forventes at foregå online igen i år, skal forhandlerne sikre, at de kan håndtere den øgede efterspørgsel, og at kunderne får deres pakker på rette tid og sted. Forhandlerne skal gennemgå deres logistikløsninger, deres ruteplanløsninger og tilpasse dem efter kundernes nye adfærdsmønstre. Samtidig med at behovet for og kravene til leverancer stiger, er det et faktum, at der mangler chauffører rundt om i Europa. Virksomhederne skal sikre sig, at de eksisterende chauffører har den nødvendige støtte, og skabe en e-handelsløsning, der gør en forskel i hele forsyningskæden”, siger Lars Persson.

Mere fra...

15.05.2024Descartes

Sponseret

54 % af alle virksomheder inden for supply chain og logistik satser på automatisering

07.05.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber irsk virksomhed inden for told- og RFID-løsninger

27.02.2024Descartes

Sponseret

3 ud af 4 virksomheder inden for logistik oplever den mærkbare mangel på arbejdskraft

10.01.2024Descartes

Sponseret

Fire tendenser, der vil forme logistik- og transportbranchen i 2024

17.10.2023Descartes

Sponseret

Six ways to improve food & beverage distribution to hospitality outlets

17.10.2023Descartes

Sponseret

Why pharmacies are turning to route optimisation