Det ender alligevel med IT-integration. Men kender du prisen?

Plads er en knap faktor på mange danske lagre og priserne pr. kvadratmeter går kun i én retning. Derfor kan der være skjulte konkurrencefordele i at tænke i kubikmeter, når dit lager skal effektiviseres og automatiseres

Har du fat i den rigtige leverandør af lagerautomat og WMS?.

Lagerautomater er populære valg, fordi du meget enkelt kan automatisere udvalgte områder af dit lager og udbyttet er stort. Derfor kigger vi her nærmere på, hvordan du vælger den rigtige leverandør af lagerautomaten.

Dit valg af leverandør og lagerautomat hænger nemlig nøje sammen med din nuværende situation og dine mål for virksomheden i fremtiden.

Inden du træffer den endelige beslutning, bør du stille dig selv denne udfordring: Svar så præcist som muligt på disse ni spørgsmål om dit lager.

Når du kender svaret på spørgsmålene, har du en tydelig indikation af, om du har fået det rigtige tilbud. Eller om du vil have gavn af at gå i dialog med en eller to andre leverandører.

1: Har du allerede et opdateret WMS, du kan bygge videre på?

Ja                      Nej                 Ved ikke


2: Kan lagerautomatens WMS integreres med dit ERP og evt. dit WMS?

Ja                      Nej                 Ved ikke


3: Har du fået en fast, lav pris på integration til dit ERP og evt. dit WMS?

Ja                      Nej                 Ved ikke


4: Kan lagerautomatens WMS styre hele dit lager – også det på reolerne?

Ja                      Nej                 Ved ikke


5: Kan lagerautomatens WMS tilpasses og skaleres efterhånden som de konkrete behov i din virksomhed ændrer sig?

Ja                      Nej                 Ved ikke


6: Tilbyder leverandøren fjernsupport på WMS?

Ja                      Nej                 Ved ikke


7: Kan leverandøren dokumentere lagerautomatens driftssikkerhed, effektivitet og udbytte i forhold til din branche?

Ja                      Nej                 Ved ikke


8: Tilbyder leverandøren en serviceaftale, der inkl. serviceeftersyn og reservedelslager?

Ja                      Nej                 Ved ikke


9: Hvor lang er leveringstiden fra du har accepteret tilbuddet til lagerautomaten er klar til drift?

3-6 uger         8-10 uger     Ved ikke

 

Sandhedens time

Flest ’ja’ svar: Du har rigtig godt styr på, hvad din leverandør og lagerautomaten kan nu, og hvordan den kan tilpasses efterhånden, som dine behov ændrer sig. Hvis du er nysgerrig på andre muligheder, så du bliver endnu mere afklaret i dit valg, kan du vælge at gå i dialog med en eller to andre leverandører.


Flest ’nej’ svar: Det tyder på, du vil have gavn af at gå i dialog med en eller to andre leverandører af lagerautomater. Lagerautomater er en væsentlig investering, som ikke må fejle.

Både lagerautomaten og WMS’et skal understøtte udviklingen i din forretning. Derfor skal den være fleksibel, og både hardware og software skal kunne tilpasses skiftende behov efterhånden som din forretning udvikler sig. Leverandøren skal kunne give dig konkrete svar på om du skal tilkøbe WMS eller om lagerautomaten leveres med et gratis grundmodul, du kan bygge videre på, når og hvis behovet opstår? Kan du udbygge WMS’et i moduler eller er du tvunget til at købe ét system, du kun kan udnytte en brøkdel af på nuværende tidspunkt?

Hvilke muligheder giver leverandøren for afhjælpning af uregelmæssigheder? Med fjernsupport kan leverandørens specialister eksempelvis hurtigt justere langt de fleste fejl, og du undgår lange, dyre driftstop og nedgang i effektiviteten. Nogle leverandører tilbyder også serviceeftersyn i pakker med faste aftaler til faste priser.

Når du vælger en leverandør, der kan dokumentere lagerautomatens driftssikkerhed, effektivitet og forventet udbytte i forhold til din virksomhed og branche, så ved du, at du har fat i en leverandør, der har styr på sit produkt.

Det giver dig ro til at koncentrere dig om at styre dit lager og din forretning.


Flest Ved-ikke svar: Det tyder på, at der er flere uafklarede spørgsmål, som du hurtigt bør få svar på hos din leverandør. Kender leverandøren ikke svarene eller oplever du usikkerhed i svarene, bør du overveje at gå i dialog med en eller to andre leverandører.


Er du klar til at få en ’second opinion’?

Kontakt os og få gratis rådgivning af vores specialister om dit behov for lagerautomater og WMS



Hans Schourup er udvalgt partner og leverandør af Modula S.p.A lagerautomater, som i dag har mere end 15.000 kunder over hele verden og en produktionskapacitet på 4.000 maskiner om året fra sine 3 produktionsfaciliteter i Italien, USA og Kina. De mange projekter omfatter automatiserede lagre til virksomheder i alle industrielle og kommercielle sektorer. Listen af kunder indeholder nationale og internationale virksomheder inden for bilindustri, mekanik, metalbranchen, stålproduktion, kemikalier, pneumatik, lægemidler, elektronik, keramik, emballage, plast og trykning.

Denne artikel er del af et tema:

Tema: lagerstyring og WMS i 2019

Mere fra...

23.09.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Den nyeste teknologi inden for logistik er 4D shuttle anlæg.

29.08.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Brandhæmmende gulve til mezzaniner

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

29.11.2023Hans Schourup A/S

Sponseret

Pakkelinjer med fuldautomatisk sortering hos Søstrene Grene

10.11.2023Hans Schourup A/S

Sponseret

Modula lagerautomat til varer med lav omsætningshastighed

26.10.2023Hans Schourup A/S

Sponseret

Innovativt Automationsprojekt til Sygehuset i Køge