Grænsen mellem lastbil og vogntog rykkes
På Storebæltsbroen vil forskellen mellem en almindelig lastbil og et såkaldt modulvogntog i fremtiden være 1,25 meter i stedet for de cirka 30 centimeter, den hidtil har været. Og det er vigtige centimetere. Det skriver DI Business.
På Storebæltsbroen vil forskellen mellem en almindelig lastbil og et såkaldt modulvogntog i fremtiden være 1,25 meter i stedet for de cirka 30 centimeter, den hidtil har været. Og det er vigtige centimetere. Det skriver DI Business. Siden august 2008 har danske vognmænd betalt millioner af kroner for meget for at få lov til at bruge broen til at krydse Storebælt. De mange millioner for meget er et resultat af de målesensorer på broen, der bestemmer, hvor lang en lastbil er, og hvor meget den derfor skal slippe for at slippe over. En lastbil må ifølge loven være 18,75 meter, men på grund af ladet har sensorerne være udstyret med en buffer på ekstra 30 centimeter. Prisen for en almindelig lastbil på under 19,05 meter er 1020 kroner, mens prisen for lastbiler på over 19,05 meter modulvogntog er 1535 kroner, men når mange almindelige lastbiler ligger lige ved grænsen mellem de to længder, så kan de ekstra 30 buffer-centimeter mærkes på pengepungen. DI Transport har derfor taget sagen op med transportminister Lars Barfoed, og grænsen bliver nu ændret til 20 meter, så de almindelige lastbiler kan slippe for at betale over 500 kroner for meget for en brotur. MM