Når ERP-systemet udgør den logistiske pulsåre

2000 individuelt opbyggede reoler hos Montana Møbler kan males i 40 forskellige varianter, hvilket er ensbetydende med 80.000 forskellige variationsmuligheder. Forudsætningen for, at logistikken kan gå op i en højere enhed, er en yderst struktureret produktionsstyring og ordrebehandling, hvor ERP-systemet er det absolutte omdrejningspunkt.

18.01.2011

SCM.dk

Antallet af mulige varianter er praktisk talt praksis uendelig, når kunderne afgiver ordrer på reoler hos Montana Møbler A/S. Konceptet er baseret på, at de samme typer reolplader er skabt ud fra ganske få råvarer.
Styringen af de mange varianter er ikke i sig selv en kompliceret opgave. Derimod er det en udfordring for virksomhedens ERP-system at sortere de cirka 1000 store og små ordrer, som hver uge modtages, primært via møbelhandlere. Det Navision-baserede ERP-system, som udgør selve grundstammen i koncernens logistik, vist sig imidlertid overordentlig velegnet til at håndtere processen med at fremstille et utal af forskelligartede reoltyper.
Ofte kan kunden selv konfigurere den reol-opstilling, han ønsker. Montana Møbler tilbyder et tegneprogram, som befinder sig hos møbelforhandleren, og som herefter kan designe reolen i fællesskab med kunden.
”Den færdige tegning sendes som en vedhæftet fil til os, hvorefter vores ordrebehandlere importerer tegningerne direkte i vores ERP-system”, forklarer logistikchef, Jan Rasmussen.
”Dog kan der naturligvis være fejl eller uhensigtsmæssigheder i den måde, hvorpå tegningen er udført, som vi først må rette. Samtidig behæfter vi ordren med en forventet leveringstid, som er styret proportionelt med det antal ordrer, som aktuelt befinder sig i systemet”.

Opdaterede stamdata
”Hver nat gennemføres en elektronisk kørsel, som nedbryder salgslinien, således at vi kan tilrettelægge planer for lakering og montage. Vores lakeringsafdeling har herved altid et aktuelt overblik over, hvor mange forskellige farver de skal lakere.
I forbindelse med efterlakeringen udskrives der en montageordre, hvorpå der er vedhæftet en etikette, som stammer fra kundens oprindelige tegning. Med etiketten i hånden ved montøren med andre ord, hvordan det givne modul er bygget op”, siger Jan Rasmussen.
På IT-siden består opgaven i at sørge for, at styklister og stamdata til stadighed er opdaterede. Når den natlige kørsel er gennemført, er det herefter logistikafdelingens opgave at sørge for, at produktionsplanerne bliver dannet og udskrevet til produktionsfolkene.

80.000 varianter
Kompleksiteten består ifølge Jan Rasmussen i, at mængden af varianter er så righoldig.
”Hvis vi eksempelvis går ud fra, at vi har 2000 reoler, som kan males i 40 varianter, er vi oppe på 80.000 forskellige varianter. Det forudsætter en meget grundig og struktureret produktionsstyring, som i dag er lean-baseret. Efter indførelse af lean er det i snit lykkedes os at halvere gennemløbstiden for hver ordre, lige som vi også har formået at halvere lagrene af halvfabrikata. Grundlæggende producerer vi imidlertid efter de samme metoder, som da virksomheden blev stiftet i 1983”, tilføjer logistikchefen.
I øvrigt produceres der udelukkende til ordre, hvad enten der er tale om levering af 10 skruer, en lille hylde eller et mange kvadratmeter stort reolsystem til en virksomhed. Spændvidden er således gigantisk.

Kanban-styret varetorv
”Men hvor i processen kan noget så risikere at gå galt?”
”Den største risiko i vores eget system består i, at varens kvalitet ikke altid er, som den skal være. Efter lakeringen kan det f.eks. være nødvendigt at kassere en vare på grund af fejl i lakken, og så er det bare om igen. Hermed bliver processerne forskubbet. Hvis varen ikke kan komme igennem produktionen på det forudbestemte tidspunkt, risikerer vi i yderste fald, at der opstår flaskehalse og dermed forsinkelser.
Derfor bruger vi mange ressourcer på at gennemføre en effektiv kapacitetstilpasning, og en given ordre kan være så omfattende, at vi må udjævne den over flere uger”.
Montana Møbler råder ikke over noget færdigvarelager, men har derimod et komponentlager i forbindelse med selve produktionen, et såkaldt ”varetorv”, som er det eneste lager, der benyttes i forbindelse med selve produktionsflowet. Dette er Kanban-styret og rummer omkring 2000 forskellige komponenttyper. Derudover har virksomheden et lager til materialer, som er købt via underleverandører.
En betydelig del af leverandørerne befinder sig i Østen. Materialerne indkøbes imidlertid altid via danske grossister. Disse handler typisk med en lokal ”trader”, som sikrer sig den nødvendige kvalitetskontrol på produktionsstedet.

Grossisten må selv råde over varelager
Kendetegnende for Montana Møblers samarbejde med danske og udenlandske leverandører er i øvrigt, at virksomheden bestiller meget store mængder råvarer ad gangen, og leverandørerne forpligter sig til at ligge inde med komponenterne indtil kort tid før, de skal forarbejdes. Såfremt underleverandøren har svigt i sin egen produktion eller forsyningskæde, er det op til grossisten at have det nødvendige varelager, som kan dække et eventuelt leverancesvigt.
Jan Rasmussen vurderer, at Montana Møbler i fremtiden meget vel kan tænkes at udvikle et tættere samarbejde med sine kunder, så de får mulighed for at lægge ordrer direkte ind i virksomhedens system og dermed få overblik over den aktuelle leveringstid på en given type vare.
”Det er jo i sig selv en logistisk udfordring for branchen, at der ikke længere er megen produktion af møbler tilbage i Danmark. Når varerne produceres i en måske fjern del af verden, er det altid vanskeligt at få forsyningslinjer og leveringsaftaler til at hænge godt sammen. Men det er dog ikke et problem, som rammer Montana Møbler, netop fordi vi kun benytter os af ganske få typer råvarer, som vi får leveret via grossister. Vores virksomhedsfilosofi medfører derfor ikke sourcing til udlandet, og vi kan i stedet helt koncentrere os om det, vi er gode til.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle