Optimeret lagerplads
De første tanker, der popper op, når man tænker optimering af lagerplads er klart automatisering.
Palle Østergaard, ejer og direktør af MultiMarketing A/S i Kolding. Foto: Hans Schourup A/S
Det emne kan vi skrive og fortælle meget om. Men som med meget andet er der et lille “life hack”, vi gerne vil slå et slag for:
Oprydning og trimning af dit lager.
I løbet af en virksomheds levetid får man samlet meget sammen, dels fordi det jo engang repræsenterede en værdi, dels fordi noget derude måske kan bruge det. Og dermed for man opbygget en solid, helt sikkert afskrevet lagerværdi, der koster penge. Mange penge.
Så når emnet er optimering af lageret, så bør man starte med at vurdere sin grundholdning til at opbevare for meget, for længe. Øvelsen er ikke kun økonomisk, for ikke alene frigøres der ledig plads, men overblikket over varer, der reelt har værdi, øges. Står man så i den situation, at synes sig forpligtet sig til at opbevare varer for en kunde, fordi det nu engang er god service, så kunne man ta en god snak med kunden, og spørge om de er villige til at betale for opbevaringen, eller alternativt selv vil overtage lageret. Kunden selv anede næppe, at der fandtes den mængde varer på lageret, og de kan hurtigt afgøre, om der er kritiske varer blandt.
Men kan hurtigt opsætte regler for, hvornår en vare skal nedskrives i værdi og hvornår den skal skrottes:
Praktiske regler for lagertrimning
- Aldersbaseret vurdering
- Varer uden bevægelse i 12 måneder skal nedskrives i værdi.
- Varer uden bevægelse i 24 måneder skal udgå – enten via udsalg, donation eller skrotning.
- Kundespecifikke varer
- Efter 6 måneder uden aktivitet bør kunden kontaktes.
- Kunden skal tage stilling til:
- Skal varen blive stående (mod lagerleje)?
- Skal varen returneres eller overtages?
- Skal den sælges eller skrottes?
- ABC-analyse
- Klassificér varer i A (høj værdi, høj omsætning), B (middel) og C (lav værdi, lav omsætning).
- Gennemgå C-varer hvert kvartal for at sikre, at de ikke binder unødig plads.
- Mindstemængder & døde varer
- Sæt en fast regel om minimumsomsætning per år for at en vare kan blive på lageret.
- Varelinjer, der ikke når minimum, flyttes til udfasning.
- Fysisk oprydning
- Indfør en halvårlig lagergennemgang, hvor alle hylder, reoler og pladser tjekkes.
- Identificér varer uden stregkode/varenummer, og beslut straks om de skal registreres korrekt eller fjernes.
- Økonomisk transparens
- Hav en synlig KPI: “% af lageret med bevægelse inden for de sidste 12 måneder.”
- Sæt et mål for, hvor lavt det tal må være, fx max 10 % dødt lager.
Fordele ved faste regler
- Hurtigere overblik for både ledelse og medarbejdere.
- Frigjort plads til varer, der skaber værdi.
- Bedre kundedialog – ingen ubehagelige overraskelser om lagerbinding.
- Reducerede omkostninger til både husleje, forsikring og administration.
Og når det så er sagt, så kan vi optimere dit lager med automatiserede løsninger!
Optimeret lagerplads
Se mere om effektivisering af lageret i casen fra MultiMarketing A/S.
Foto: Hans Schourup A/S
Systemmæssigt har vi fået meget bedre overblik over lageret. Nu udnytter vi hele pladsen og alt er placeret i pallereolerne. Tidligere var der ingen mellemgang mellem reolerne, det har vi også fået lavet nu og den er vi ekstremt glad for.
Palle Østergaard, MultiMarketing A/S
Foto: Hans Schourup A/S
Kontakt os
Hans Schourup A/S
Sletvej 2 F , 8310 Tranbjerg
Tlf. +45 8614 6244
info@hans-schourup.dk
Følg os på LinkedIn