Kursus
Root Cause Analysis (RCA)
Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.
Foto: Bureau Veritas
Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.
Målgruppe
Alle organisationer og personer, som ønsker at arbejde eller allerede i dag arbejder med systematisk årsagsanalyse til reduktion af afvigelser. f.eks. med afsæt i ledelsessystemer. Årsagsanalyser er grundlæggende for personer som arbejder med ledelsessystemer, men er også et vigtigt redskab til andre personer i organisationen der arbejder med løbende forbedringer.
Indhold
Udgangspunktet er Lean-værktøjer. For at øge udbyttet af kurset, vil det være godt, hvis kursisterne bidrager med eksempler på egne afvigelser, hvor vi kan bruge værktøjerne til at finde de bagvedliggende afvigelsesårsager.
Årsagsanalyser; kursus indhold:
- Hvorfor årsagsanalyser
- Hvad får vi ud af det?
- Forskellen på korrigerende - og forebyggende handlinger
- Organisationers modenhed ift. brug af årsagsanalyser
PDCA-cirklen - grundlaget for løbende forbedring:
- Værktøjer
- 5xhvorfor – herunder 5xhvorfor spørgeteknik
- Fiskebensanalyse
- Pareto-analyse
Validering af effektiviteten af årsagsanalysen:
- D8 - problemløsning i 8 discipliner
- A3-rapport
- Link til ledelsessystemer
- A3 - trin for trin
Faldgrupper og overvejelser der førere til succes:
- Prioriteringsmatrix
- Handlingsplaner og opfølgning
- Kort om målstyring (SMART)