Skarpere lager kan løfte bæredygtighed markant

Nordiske virksomheder kan reducere enorme mængder CO2 og forbrug af knappe ressourcer. Hvis de bliver skarpe på deres lager. Det er konklusionen på ”The Unnecessary Report 2021” fra Optilon.

”Lagerstyring bliver ofte undervurderet og nedprioriteret, og det gælder både små og store virksomheder. Det er synd, fordi en skarpere lagerstyring i alle virksomheder er ensbetydende med forbedret bæredygtighed”, fortæller John Wikström. Arkivfoto..

10.03.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Rapporten omfatter 400 store nordiske virksomheder, og konklusionen er, at de tilsammen har cirka 20 procent overflødigt lager. Det er altså 20 procent, der direkte belaster bæredygtighed, kapitalapparat, transportkapacitet, produktionskapacitet samt plads, og som ikke tilfører virksomheden konkurrencemæssige fordele eller strategisk værdi. De 20 procent svarer til 19 milliarder euro.

Og 19 milliarder euro svarer til 320.000 nye jobåbninger, som kunne forbedre virksomhedernes konkurrenceevne. Eller prisen for at opføre Stockholms Tele2 Arena, Københavns BLOX bygning, Oslos Operahuset og Helsinkis hovedbibliotek Oodi. Tilsammen.

Det overflødige lager optager hver femte lagerkvadratmeter i de 400 nordiske virksomheder, der er undersøgt. Det udgør cirka 6.900.000 m2, hvilket svarer til 34.400 padelbaner. De 400 virksomheder er fordelt på de 100 største virksomheder i hver af de fire lande. Undersøger man alle virksomheder, er tallene naturligvis en del større.

Vi må konkludere, at ’mindre, men korrekt, er mere’ forstået på den måde, at nøglen er at have det helt rigtige mix af lagerbeholdning, hverken mere eller mindre.

John Wikström

Lagerstyring er undervurderet
”Effektiv lagerstyring og -optimering er en undervurderet succesfaktor i stort set alle virksomheder. Det gælder ikke mindst for virksomhedens klima- og miljømæssige aftryk. Det er synd, for potentialet er enormt. Det viser denne undersøgelse meget tydeligt”, fortæller John Wikström, der er salgs- og marketingmedarbejder hos Optilon, på online konferencen Optilon Supply Chain Sustainability i uge 8, 2022.

Han tilføjer, at coronakrisen har vist, at de nordiske lande er afhængige af resiliente og bæredygtige virksomheder, der kan bidrage til velfærdssamfundet og til landenes evne til at modstå alvorlige kriser samt til opnå en bedre harmoni mellem forretningsdrift og klima samt miljø.

”Nordiske virksomheders nøgle til både bæredygtighed og international konkurrenceevne er blandt andet at allokere ressourcer effektivt og intelligent; og krisen har vist, at ledelse af forsyningskæden er helt afgørende. Måske kan man sige, at effektiv styring af lageret aldrig har været vigtigere end, det er i dag”.

Mindre, men korrekt, er mere
Men hvad vil det sige at være ’effektiv’? Det vil ifølge John Wikström i sin mest enkle form sige at ’reducere eller undgå spild’. Optilon har med denne undersøgelse derfor sat sig for at undersøge, hvor meget og hvordan nordiske virksomheder kan reducere deres lager.

Undersøgelsen dækker virksomheder inden for forbrugergoder, industri- og naturressourcer, detail, tech & life science samt grossister og professionelle tjenesteydelser.

”Undersøgelsen viser, at der er unødvendigt lager i alle virksomhedstyper på tværs af sektorer og brancher. Vi må konkludere, at ’mindre, men korrekt, er mere’ forstået på den måde, at nøglen er at have det helt rigtige mix af lagerbeholdning, hverken mere eller mindre”, fortæller han og tilføjer: ”Hvis vi ser nærmere på tallene og konsekvenserne af tallene, kommer vi frem til, at der er tre kategorier af konsekvenser eller perspektiver, nemlig: Det økonomiske, det strategiske og det bæredygtige perspektiv”.

Økonomi, strategi og bæredygtighed
Det ved første øjekast mest åbenlyse perspektiv ved en effektiv lagerstyring er det rent økonomiske perspektiv. Det økonomiske perspektiv fordeler sig på tre aspekter, som alle har dominoeffekter for alle dele af virksomheden. De omfatter:

• Omsætningsvækst: Det rette lagermix sikrer, at virksomheden altid har de varer, der er efterspørgsel på. Det betyder, at virksomheden ikke går glip af salgsmuligheder på grund af restordrer.
• Reduktion af omkostninger:  Færre varer på lager medfører lavere indkøbsomkostninger, færre kassationer og lavere omkostninger til administration samt håndtering.
• Lavere arbejdskapital: Eftersom der er færre varer på lagerhylderne, er der mindre kapital bundet i lageret. Det frigør kapital til mere værdiskabende aktiviteter.

Det strategiske perspektiv indebærer, at frigørelsen af lager ikke kun frigør kapital, men også frigør medarbejderressourcer, der ellers skulle bruge tid og kræfter på at administrere og håndtere varerne. Det åbner mulighed for at bruge ressourcer på andre mere værdiskabende processer som for eksempel kundeservice, mere strategiske aktiviteter, bedre prognoser og bedre planlægning. Enkelt sagt: Tid er penge.

Det bæredygtige perspektiv indebærer for eksempel færre kassationer og færre transportkilometer eftersom, der er færre varer at transportere. Effektiv lagerstyring medfører en mere bæredygtig tilgang til at producere, transportere og sælge varer på tværs af kloden, hvilket er et emne, der kommer højere og højere op på agendaen i særligt Europa, som er dybt afhængig af import.

Der vil også være mulighed for at anvende de frigjorte lagerkvadratmetre, som måtte være placeret i attraktive byområder, til alternative formål som for eksempel boliger, velfærdsfaciliteter eller grønne områder.

Plads til forbedring – for alle
John Wikström understreger, at undersøgelsen viser, at der er plads til forbedring for alle på tværs af brancher, geografi og størrelse.

”Planlægning og lagerstyring bliver ofte undervurderet og nedprioriteret, og det gælder både små og store virksomheder. Det er synd, fordi en skarpere lagerstyring i alle virksomheder er ensbetydende med forbedret bæredygtighed. I mindre virksomheder kunne det også lede til ansættelse af en medarbejder til holdet, og i større virksomheder kan det frigøre kapital, der kan bruges til at vækste og gå ind i nye forretningsområder”, fortæller han og supplerer:

”Det er vigtigt at være opmærksom på, at effektiv lagerstyring har en direkte afledt effekt, og at det også har en positiv indirekte dominoeffekt i form af de alternative investeringer, der bliver åbnet op for. Det sidste skal ikke mindst ses i lyset af den omfattende digitale udvikling, der foregår, som kræver mange digitale investeringer i virksomhederne for at fastholde og forbedre konkurrenceevnen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2022

Relateret indhold

19.07.2024SCM.dk

ADP får 50 millioner kroner til havneudvidelse

19.07.2024SCM.dk

Cybersikkerhedsområdet får mange millioner til talentudvikling

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup