Solceller og sikkerhed på nyt logistikcenter

Normals nye kæmpelager ved Hedensted bliver forsynet med solceller på en del af taget. De skal bidrage med strøm til driften, som blandt andet foregår med litium-ion trucks. Lageret går efter en såkaldt DGNB guld-certificering og vægter samtidig sikkerhed højt.

Normals nye logistikcenter vil blandt andet blive udstyret med solceller på en del af taget, så lagerdriften og de mange batteridrevne gaffeltrucks kan blive delvis selvforsynet med strøm. Billedet er et arkivfoto og er ikke fra Normals logistikcenter, som jo endnu ikke er bygget. Arkivfoto..

17.02.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

DGNB er den dominerende certificeringsstandard for bæredygtige bygninger, og formålet med certificeringen er at stille standarder for bæredygtighed til rådighed for bygherrer og entreprenører. Det skaber et stærkt grundlag for at opnå enighed og fælles forståelse for, hvad der skal til for, at en bygning er bæredygtig.

Normals nye logistikcenter, der skal stå klar i starten af 2023, går efter en såkaldt DGNB guld certificering. Byggeriet vil blandt andet blive udstyret med solceller på en del af taget, så lagerdriften og de mange batteridrevne gaffeltrucks kan blive delvis selvforsynet med strøm.

Læs også: Normals nye logistikcenter kan rumme firedobling af volumen

”Vi undersøger også at etablere en power bank eller et batterianlæg, der kan lagre strøm fra vores solceller, så vi bedre kan udnytte den strøm, vi selv producerer. Det ser dog umiddelbart ud til at være temmelig kostbart at etablere en power bank, men vi undersøger stadig”, fortæller logistikdirektør Henrik Bøgelund, der i det hele taget lægger vægt på at ikke at låse sig for fast på stramme løsninger, men derimod at holde mulighederne åbne og prioritere fleksibilitet.

Energistyring, elbiler og biodiversitet
Han oplyser, at Normal forventer, at logistikcenteret skal køre 24 timer i døgnet fem dage om ugen, hvor cirka 60 procent af aktiviteten vil foregå i dagtimerne. Det vil derfor være en fordel at lagre solcellestrøm, så aften- og natholdene også kan køre på solcellestrøm.

Logistikcenterets varme- og kølestyring er projekteret, så det bliver så intelligent og bæredygtigt som muligt, og 20 procent af parkeringspladserne vil være forberedt til elbiler med opladningsfaciliteter.

”Vi har ikke mange elbiler i dag, men vi ønsker at fremtidssikre logistikcenteret til en fremtid, hvor vi forventer, der vil være stigende fokus på grønne løsninger”, fortæller Henrik Bøgelund.

De omgivende friarealer vil ikke være præget af de traditionelle græsplænearealer, men vil være plantet til med hjemmehørende planter, der kan bidrage til biodiversiteten og understøtte insekt-, fugle- og paddeliv.

Om DGNB-certificeringen

• DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen og er en bæredygtighedscertificering af bygninger. Ordningen vægter miljø, økonomi og sociale forhold ligeværdigt.

• For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller et byområde evalueres ud fra en række kriterier, og på baggrund af evalueringen kan byggeriet tildeles enten DGNB Platin, DGNB Guld eller DGNB Sølv.

• Derudover kan man arbejde for at opnå tillægsudmærkelser som DGNB Diamant for anerkendelse af arkitektonisk kvalitet og DGNB Hjerte, som belønner bygninger, der gør en ekstra indsats for brugernes velvære.

• Det er Green Building Council Denmark (DK-GBC), der står for DGNB-certificeringen i Danmark. Læs mere på https://dk-gbc.dk/dgnb

Kilde: Domea.dk

Styr på sikkerheden
Forsyningssikkerhed er succeskriterium nummer ét i Normals forsyningskæde, hvor de mange hundrede butikker aldrig må opleve tomme hylder.

”Men det er ikke den eneste form for sikkerhed, vi fokuserer på. Vi fokuserer også på sikkerhed for vores medarbejdere, gæster og chauffører”, fortæller Henrik Bøgelund.

Han oplyser, at det nye logistikcenters varemodtagelse er adskilt fra de øvrige lagerområder af de forberedte AGV-korridorer. Det sker af sikkerhedsmæssige grunde, da der vil være en del gående medarbejdertrafik i varemodtagelsen, hvor der skal ske opmærkning og stamdataregistrering. I resten af lageret vil der være meget truckkørsel.

Holder trafiktyper adskilt
”Vi lægger vægt på at adskille trafiktyper som gående, truckkørsel, lastbiler etcetera, fordi det forebygger ulykker. Det er det samme princip som i den offentlige trafik, hvor biler, cykler og fodgængere også så vidt muligt er adskilte”, fortæller Henrik Bøgelund.

Læs også: Normal satser på manøvredygtighed og lav tech-grad i nyt logistikcenter

Det er lastbilchaufførerne, der selv står for at losse og læsse de ind- og udgående lastbiler, og det sker igen i områder, der er opmærkede med tydelige røde streger, så chaufførernes færden holdes adskilt fra øvrige trafik på logistikcenteret.

Personaleindgangen kommer på samme måde til at ske via en gangbro fra parkeringspladsen hen over pladsen, hvor lastbiler kører til og fra, til logistikcenteret – ligesom kørselsretningen på området vil være ensrettet, og fodgængerarealer for chauffører vil være meget tydeligt opmærket og vil være placeret langs med bygningerne.

Området vil også være udstyret med afvigelsespladser, hvor trailere kan parkeres – og hvis der har været frostvejr, vil der være faciliteter til, at chauffører kan afise trailere, så der ikke falder tunge isstykker ned på biler på vejene, når traileren forlader logistikcenteret.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

3 veje til at dekarbonisere den tunge godstransport

02.05.2024SCM.dk

Maersk overskud på 208 mio. dollar i Q1

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle