De kræfter der forstyrrer moderne detailhandel, har omformet forbrugernes adfærd og skabt en generation af kunder der forventer forandring. Detailhandlere fokuserer ofte på de store øjeblikke i teknologisk innovation, og når store spillere som Amazon eller Alibaba synes at kontrollere både kundeadfærd og industrielle spillere, så tvinger de ofte traditionelle detailhandlere til at revurdere deres forretningsmodeller.
De skelsættende øjeblikke er naturligvis vigtige, men de giver os ikke hele billedet – for forandring sker selv i de unævnte øjeblikke. Det sker i intervaller. Det sker hver dag, på en løbende basis. Vi lever i en tid med ’Living Retail’, hvor forandring er det eneste, der er konstant.
Udviskede linjer
Detail eksperter laver ofte proklamationer om de kommende forandringer i konstruktionen af e-handel. Det er ikke fordi, at den traditionelle detailhandel er døende, men det er bare det at linjerne mellem online og offline er sløret og skiftende hver eneste dag.
Det akkumulerede adfærdsmæssige skift er signifikant: Shopping var engang tænkt på som værende en social aktivitet, der bragte venner sammen men er nu i stigende grad udført på computer og mobile enheder, mens indkøbscentrene er tomme. Den offentlig opmærksomhed fokuserer ofte på det stigende antal butikslukninger og konkurser, så det er ikke overraskende, at fremtiden for de fysiske butikker føles så usikker.
Men tingene er ikke helt, hvad man tror. Siden januar 2017 har US detailhandlere faktisk tilføjet - og ikke tabt - omtrent 8.575 butikker, man kan også se salget stige med over $550.000.000.000. I mellemtiden er online giganter som Amazon ved at investerer i fysiske butikker, mens etablerede operatører som Walmart og Target i stigende grad er ved at opbygge deres online tilstedeværelse gennem deres eksisterende butiksnetværk. Stigningen i e-handel betyder ikke, at den traditionelle detailhandel er døende - det er bare en forandringsagent, som detailhandlere skal tilpasse sig, mens de genovervejer deres aldrende forretningsmodeller.
Modstridende forventninger
E-handel har stadig en stigende betydning men er i dag ikke den eneste tendens som dirigerer forandringerne i detailhandlen. For eksempel, er store brands nu mere tilbøjelige til at sælge direkte til forbrugerne, og dermed underminere rollen af de traditionelle stormagasiner. Detailhandlere investerer i private brands og produkter, der ofte tilbyder god kvalitet til større værdi end de store basisvare producenter. Forbrugerne kræver to-dages, en-dag, eller endda samme dag levering, samtidig med at de kræver at virksomheder skal tage hensyn til miljøpåvirkning og bæredygtighed.
Kort sagt, detailhandlere bliver skubbet bagfra af industriens disruptorer, mens de trækkes i forskellige, ofte direkte modstridende retninger af kundernes forventninger. I en tid med ’Living Retail’, hvor jorden altid bevæger sig under os, sætter det mange detailhandlere i en ugunstig situation. Hvordan kan man gøre det til en mulighed?
Detail optimeret til en hver fremtid
Mens detailhandlen utvivlsomt gennemgår massiv og konstant transformation, er det umuligt at forudsige, med nogen reel sikkerhed hvor det er på vej hen. Kræfterne der er på spil er simpelthen for magtfulde, for uforudsigelige, og ofte modstridende. ’Living Retail’ er en tilstand af konstant forandring, og detailhandlere skal planlægge for en hver mulig fremtid og ikke bare den statiske vision for fremtiden, som de kan forudsige i dag.
Vi tror på, at de detailhandlere, der anvender datadrevne, algoritmiske processer til at udvikle mere uafhængige og effektive operationer, er dem der vil forblive konkurrencedygtige i de kommende år. Detailhandlere skal være i stand til at udnytte kunstig intelligens og beregningsmæssig effektivitet til at automatisere enorme mængder af gentagne opgaver, herunder efterspørgsel forecasts, vareforsyning og planogram optimering – men de har også brug for fleksibel og responsiv teknologi, der let kan tilpasse sig ændrede forretningsbetingelser og forbedre deres modstandsdygtighed på markedet. Selvlærende, selvoptimerende detail optimeringsteknologi som vores Living Retail platform adresserer begge behov, samtidig med at virksomhedens personale frigøres til målrettet at fokusere på de opgaver der giver højeste værdi.
Vores "configure, don’t code" tilgang giver forhandlerne en hidtil uset kontrol over deres proces konfigurationer, hvilket hjælper medarbejderne med at prioritere andre værdiskabende mål. RELEX-brugere kan løbende finpudse deres planlægning og optimering, så deres virksomhed kan tilpasse sig ændringer i deres egne aktiviteter, efterspørgsel, trends eller konkurrence. Med detail processer som hurtigt tilpasser sig, kan detailhandlere hurtigt og nemt implementere ændringer, der giver dem den elasticitet og fleksibilitet, der er nødvendig for at opnå en konkurrencemæssig fordel.
Dette indlæg har været den første i vores fire-del serie om udfordringerne indenfor ’Living Retail’. Hold dig opdateret - når de næste tre blogs, hvor vi vil udforske store forandringsagenter i en tid med ’Living Retail’: Et magtskifte mod forbrugeren, effekterne af stigende urbanisering, og den stadigt voksende betydning af bæredygtighed.
Er du interesseret i at modtage supply chain planning ekspertise direkte i din mailbox? Så tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev, hvor du kan følge med i de seneste trends.