Verdens første Terberg YT203 EV er nu i drift

Havnen i Helsingborg har taget et vigtigt skridt i deres grønne omstilling. N.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT-terminaltraktorer i serieproduktion til havnen, som dermed runder endnu en milepæl. Den sydsvenske havn har et erklæret mål om at blive fossilfri på alle arbejdskøretøjer før 2024 og nedbringe støjniveauet på den bynære havn.

N.C. Nielsen har leveret verdens fire første elektriske Terberg YT203-EV til Helsingborgs Hamn. Foto: N.C. Nielsen A/S.

Ankomsten af de fire fabriksnye Terberg YT-terminaltraktorer har vakt opsigt i transportbranchen, og Helsingborgs Hamn stiller beredvilligt op for at fortælle om de nye el-trækkere i medierne. Interessen er et udtryk for, at der længe har været et behov for miljøvenlige, bæredygtige og højtydende maskiner i den tunge ende af skalaen. De nye Terberg YT-modeller markerer da også et teknologisk vendepunkt:

”Vi er stolte af at være first movere inden for grøn transport. Det er spændende at være en del af denne teknologiske udvikling, som heldigvis fortsætter for uformindsket styrke. Det giver god mening at arbejde med den grønne omstilling på havnen af hensyn til vores kunder, byens borgere og vores chauffører, der har fået et bedre arbejdsmiljø”, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Terberg YT203-EV sætter nye teknologiske standarder. Den er udviklet med så få bevægelige dele som muligt, hvilket nedsætter omkostningerne til vedligeholdelse. Den eldrevne trækker udleder hverken CO2 eller NOX og overholder en række skrappe miljøkrav. Løftekapaciteten er på 36.000 kg, førerkomforten er i top, sikkerheden i særklasse, og så tåler den naturligvis det barske vejr på havnen.

Havneområdet med den tunge transport er et udfordrende arbejdsmiljø at elektrificere. Derfor er der etableret en gennemtænkt infrastruktur til opladning i forhold til køreruter, værksteder og opholdsrum for chaufførerne. De nye Terberg YT203-EV kan på få minutter blive opladet af en række robuste DC-ladere med høj effekt – både i pauser og efter dagens udførte arbejde.

”Vi omstiller os til den nye teknologi, da vi skal opdatere sikkerhedsrutiner, lære chaufførerne at optimere kørslen og udvide serviceberedskabet sammen med vores leverandører. Vi ser mange perspektiver i de eldrevne køretøjer, som vi helt sikkert skal have flere af i fremtiden. Vi har taget hul på et nyt og meget spændende kapitel i havnens historie”, udtaler teknisk chef Christina Argelius fra Helsingborgs Hamn.

Hos N.C. Nielsen glæder man sig over samarbejdet med Helsingborgs Hamn og de nye muligheder, som de elektriske Terberg YT203-EV byder på:

”Det er ret vildt at have leveret verdens første Terberg YT203-EV i serieproduktion til Helsingborgs Hamn. Trods lidt COVID19-forsinkelse er det lykkedes at komme i mål med den grønne løsning, og vi glæder os over at have bidraget til havnens udvikling. Jeg er sikker på, at vi kommer til at se mere af det i andre havne, i lufthavne og på distributionscentre”, slutter distriktschef Per Löthner fra N.C. Nielsen i Sverige.

Mere fra...

28.11.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

ACO FUNKI: Linde har ændret hele logistikken

05.11.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

En investering i sikkerhed er en investering i dine medarbejdere

31.10.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde tager fra hos Randers Tegl

24.08.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Flere maskiner til Gothenburg RoRo Terminal

14.08.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Fremtidens truckteknologi med Linde og N.C. Nielsen

21.06.2023N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Bring får fem nye maskiner på Oslo Havn