’Fartfabrikken’ kan imødekomme den moderne forbruger

Små fabrikker, der fremstiller mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, er en voksende tendens blandt store brands, der skal håndtere kundekrav om hurtig levering.

Produktion af sko er et eksempel på noget af det, der til tider kan betale sig at flytte til en speed factory tæt på afsætningsmarkedet..

11.07.2018

SCM.dk

Hvis basketballstjernen LeBron James pludselig går med et par lækre sko, som alle hans mange fans derfor vil have fat i fra den ene dag til den anden, så kan det hurtigt give sved på panden hos producenten. Den moderne forbruger gider ikke vente længere end højst nødvendigt på sin vare, men det kan en voksende trend være med til at adressere, skriver Kellogg Insight.

Læs også: Sådan vælger du dit næste supply chain planning-system

De såkaldte speed factories – ’fartfabrikker’ – kan fremstille mindre mængder af et bestemt produkt i højt tempo til et lokalt marked, og dermed håndtere en uventet stigning i efterspørgslen mere fleksibelt end det enorme produktionsapparat, de store brands har stablet på benene, hovedsageligt i Sydøstasien.

I en analyse har tre forskere undersøgt fænomenet speed factories, og hvordan de hænger sammen rent økonomisk. Produktion i små volumner er selvsagt dyrere end i store mængder, men rapporten viser, at fartfabrikkerne kan være de ekstra omkostninger værd i nogle tilfælde.

”Dette er især tilfældet i e-handel. Amazon og fast-fashion-trends betyder, at virksomheder er nødt til at øge deres hastighed fra produktdesign til levering af produktet til kunderne. Hvis det skal ske i løbet af dage eller uger i stedet for måneder, så kan du ikke gøre det fra et sted i Asien”, siger professor i økonomi ved Kellogg School of Management, Jan Van Mieghem, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Fylder meget lidt i samlet produktion
En anden årsag er den forventning om skræddersyede produkter, mange kunder efterhånden har, og som kan være svære at håndtere på afstand, fordi producenterne ikke altid forstår lokale behov eller kan reagere så hurtigt på en efterspørgsel, som en lokal facilitet.

Endelig er der den rent arbejdsmæssige side af sagen. Udgifterne til såvel etablering som løn er stigende i de traditionelle produktionslande, samtidig med at personaleomkostningerne falder i Europa og USA på grund af den øgede automation, hvilket forbedrer business casen i at trække produktion hjem (reshoring).

Det er under disse primære forudsætninger, at det ifølge forskerne kan betale sig for brandsne at investere i speed factories.

Læs også: Audi åbner smart fabrik i Mexico

Dog, understreger de, udgør de hurtige fabrikker stadig kun en forsvindende lille del af det samlede output fra de store mærker. Adidas har eksempelvis kun to speed factories, i Tyskland og Atlanta i USA, som fremstiller ca. 0,3 procent af de 300 mio. par sportssko, selskabet sender på markedet om året. Samme billede gør sig gældende for Nike.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

16.12.2025SCM.dk

Nyt liv til elbilbatterier i dansk erhvervsliv

12.12.2025AlfaPeople

Sponseret

Multi-country lokaliseringer i Latinamerika

11.12.2025SCM.dk

Styrelse: AI gør danske virksomheder markant mere effektive

10.12.2025SCM.dk

Projekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

10.12.2025SCM.dk

Industrien kæmper med OT-sikkerhed midt i digitale ambitioner

10.12.2025Global AGV

Sponseret

Welltec frigør medarbejdertid til de opgaver, der skaber værdi

09.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Fra produktionsgulvet til julebordet

09.12.2025SCM.dk

Ukraine får produktion af raketbrændstof på dansk jord

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Auditor - certificeret af PECB

Lær at mestre auditteknikker og få kompetencer til at lede en audit af et ledelsessystem for informationssikkerhed (ISMS) og et auditteam.

Dato

01.01.2026

Sted

Online