”Dagligvarer skal leveres på ordentlige vilkår”

Salget af dagligvarer over nettet er steget markant det seneste år. Derfor ansætter Coops nu sine egne chauffører, som fra start af bliver dækket af en ny overenskomst med 3F Transport, så chaufførerne får klare rammer og gode lønforhold.

Aftalen er kommet i stand efter, at Coop har besluttet at ansætte chauffører direkte. Arkivfoto.

08.07.2021

SCM.dk

Fremadrettet bliver varerne fra Coop.dk MAD leveret på baggrund af overenskomst hele vejen fra lageret og frem til døren. Det står klart efter, at Coop og 3F Transport er blevet enige om en overenskomst, der dækker chaufførerne i de varebiler, der kører dagligvarer fra Coop.dk MAD til private husstande samt erhvervskunder, kommuner og øvrige kunder.

Overenskomsten sikrer klare rammer for aflønning af chaufførerne, pension, betaling for overarbejde og andre almindelige rettigheder, som det danske arbejdsmarked er kendt for. Aftalen er kommet i stand efter, at Coop har besluttet at ansætte chauffører direkte.

”Jeg er meget glad. Overenskomsten med Coop er et vigtigt gennembrud i en tid, hvor onlinehandel er i stærk vækst, mens medierne beretter om uhyrlige forhold på den her del af arbejdsmarkedet. Onlinehandel gør livet lettere for mange, men arbejdet skal naturligvis foregå på ordentlige vilkår. Overenskomsten med Coop sikrer, at forbrugere nu kan vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller varer. Samtidig kan den nye overenskomst medvirke til at skabe lignende rammer hos andre virksomheder, der leverer varer direkte til forbrugernes dørtrin eller andre ydelser via en app”, siger Jan Villadsen, formand i 3F Transport, i en pressemeddelelse.

Læs også: Coop bringer mad ud med el-biler

Hidtil har Coop benyttet en række underleverandører, men nu samles størstedelen af distributionen direkte under Coop. Coop kan fortsat benytte underleverandører, og underleverandørernes aflønning skal fremover følge de gældende chaufføroverenskomster.

”Vores salg er steget så meget det seneste år, at vi bedre er i stand til at forudse efterspørgslen. Derfor vil vi gerne gå over til at have vores egne chauffører, som kan sikre kunderne den bedste oplevelse, når de får varer fra Coop.dk MAD. Hos Coop ønsker vi at tage ansvar for vores chauffører, som er vores ansigt hos kunderne i forbindelse med onlinehandel. Vi er derfor glade for de konstruktive forhandlinger, vi har haft med 3F om en overenskomst, som sikrer både ordnede forhold for vores medarbejdere og en fleksibel levering for kunderne”, siger adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen fra Coop, der mener, at det er vigtigt, at digitaliseringen i detailhandelen også sker efter den danske model.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby