1 ud af 2 e-handelskøb er med gratis fragt

Danskernes e-handel for 2. kvartal 2022 viser, at 49 procent af danskernes seneste online køb var med gratis levering. Det er en stigning på fem procentpoint i forhold til 1. kvartal 2022. Samtidig viser analysen, at pakkeshop er den mest populære leveringsmetode for danskerne, uanset om danskerne havde betalt for leveringen eller ej.

I 2. kvartal 2022 har 49 procent af de e-handlende danskere angivet, at de ikke har betalt for levering for deres seneste online køb. Det er en stigning på 5 procentpoint fra 1. kvartal 2022, hvor andelen var på 44 procent. Arkivfoto..

22.08.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handel fylder mere og mere i de danske forbrugeres hverdag. Det gør den formentlig, fordi e-handel tilbyder danskerne fordele som et langt større vareudvalg, gennemsigtige priser og en mere bekvem hverdag. Udviklingen går stærkt, og forbrugernes øgede anvendelse af e-handel har også sat sit aftryk på de traditionelle forsyningskæder. Tidligere var det udelukkende detailhandlerne, der kunne sælge til forbrugerne, men i takt med at infrastrukturen for e-handlen er blevet udviklet, og online shopping er blevet en integreret del af danskernes liv, så er virksomheder begyndt at springe led over i forsyningskæden og sælger nu i højere grad direkte til forbrugerne.

For at blive klogere på danskernes e-handelsvaner har Dansk Industri og Epinion udviklet analysen ”Danskernes ehandel”. Her stiller de blandt andet skarpt på: Hvem der handler mest online, hvad køber de, hvor køber de, hvor meget køber de og hvad er de vigtigste faktorer for at vælge en webshop. Det er analysens ambition, at ”Danskernes e-handel” skal hjælpe danske virksomheder med at være på forkant med udviklingen, forstå kunderne og levere indsigt, der kan indgå i
virksomhedernes strategiske overvejelser om fremtiden, hvor e-handel kommer til at fylde endnu mere.

På trods af den rekordhøje inflation viser analysen, at danskernes e-handelsfrekvensen og -forbrug for Q2 2022 ligget stabilt i forhold til forrige periode. E-handelsfrekvensen for Q2 2022 er på 3,6 gange per måned, mens danskernes samlede e-handelsforbrug ligger på et gennemsnit på 1558 kroner mod 1594 kroner i Q1 2022.

Logistik & SCM 2022 – Udfordringer og muligheder

Den 21. september 2022 holder DI Handel et seminar, som sætter fokus på logistik og supply chain. På dagen vil du blandt andet kunne møde Palle Esbensen fra Coop. Han vil i sit indlæg komme ind på, hvordan Coop arbejder med online kanaler og logistik som en integreret del af kundeloyalitetsprogrammer, og vigtigheden af samspillet mellem indkøb og salg i globale supply chains. Læs mere og tilmeld dig her.

51 procent køber med fri fragt
I Q2 har vi dog set en ændring i, hvorvidt danskere, der køber fysiske produkter, betalte for fragten eller ej, ved deres seneste online køb. I 2. kvartal 2022 har 49 procent af de e-handlende danskere angivet, at de ikke har betalt for levering for deres seneste online køb. Det er en stigning på 5 procentpoint fra 1. kvartal 2022, hvor andelen var på 44 procent.

Ses der på de demografiske variabler, viser dataene, at der er køn- og aldersmæssige forskelle på, om man har betalt for levering ved det seneste online køb. Således har 54 procent af mændene betalt for levering, mens ”kun” 46 procent af kvinderne har gjort det. Aldersmæssig har blot 43 procent af de unge ml. 18-25 år betalt for levering af deres seneste online køb, mens 56 procent af de e-handlende danskere på 66 år eller mere har betalt for det. Der er ingen signifikante forskelle på geografi.

Pakkeshops er den foretrukne leveringsform
Uagtet om den e-handlende dansker har betalt for levering eller ej, er ”Levering til en pakkeshop” danskernes favorit. 50 procent af alle online køb af fysiske varer/produkter blev således leveret til en pakkeshop i Q2 2022. ”Levering på privatadressen” er danskernes andetvalg på 35 procent, mens ”Klik og hent i webshoppens butik/lager” er deres tredjevalg på 8 procent.

Der er én leveringsform, som adskiller sig, afhængig af, hvorvidt der er blevet betalt for leveringen eller ej. Har man ikke betalt for leveringen udgør ”Klik og hent i webshoppens butik/lager” hvert 8. køb (12 procent), mens det blot sker ved hvert 17. køb (6 procent), når der betales for leveringen. 

Logistik er blevet forretningskritisk
”Med indsigt i danskernes e-handelsadfærd bliver købmandskabet virkelig sat på en prøve. Hvis hvert andet online køb er med fri fragt, skal udgiften således udlignes andetsteds i virksomheden for, at økonomien løber rundt. Disciplinen er udfordrende, også for Amazon, hvor logistik udgifterne i mange år har været den økonomiske post, der har trukket deres resultater i den negative retning”, konkluderer DI Handel og supplerer:

”Logistik og supply chain er derfor i højere grad blevet forretningskritisk og noget ledelsen retter fokus mod. En velfungerende logistik er et krav for at kunne drive en fornuftig forretning, alligevel fejler mange”.

Læs også: Bæredygtig hjemmelevering kræver innovationer

Bæredygtighed, omdømme og sikkerhed
Analysen konkluderer også, at bæredygtighed, et godt ry og sikker betaling er de parametre, kunderne lægger mest vægt på, når de vælger udbyder og handler. Det er bemærkelsesværdigt, at ’bæredygtighed’ nu er det vigtigste serviceparameter blandt tre alderssegmenter, som analysen operer med: De Unge Forbrugere, Det Grå Guld og Pensionisterne.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

05.12.2025SCM.dk

Hapag-Lloyd byder på ZIM

05.12.2025SCM.dk

DHL investerer 130 millioner euro i nyt logistikcenter i Saudi-Arabien

05.12.2025SCM.dk

Krigsrisikopræmier i Sortehavet tredoblet efter nye angreb

04.12.2025SCM.dk

Salling Group fastlægger 51 beredskabsbutikker i hele landet

03.12.2025SCM.dk

Eldrevne lastbiler fornyer pant- og retursystemet

02.12.2025SCM.dk

Femern Bælt kan blive et væksteventyr – men jernbanen halter lang bagefter

01.12.2025SCM.dk

Skræddersyet GPS hjælper 615.000 truckere i Europa

01.12.2025WITRON Group

Sponseret

CLog 3.0: COOP and WITRON launch third building stage

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

09.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
CE-mærkning af maskiner og anlæg - diplomkursus

Sådan udfører du CE-mærkning af maskiner, maskinlinjer og ombyggede maskiner – Diplomkursus – 2 dage

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online