3D-kameraer stabiliserer automatiske gaffeltrucks’ arbejde

ek robotics har sammen med SICK for første gang anvendt 3D-vision-kameraer sammen med en innovativ software til billedbehandling og monteret det på en automatiseret gaffeltruck, så den med AI-øjne kan se. Løsningen har de testet det med stor succes i et pilotprojekt hos en kunde.

Fordi afstandsinformationerne optages med ”et enkelt skud”, taler man også om 3D-øjebliksbillede-teknologi. Foto: Vanit Janthra / 123RF.

04.03.2022

SCM.dk

Nu som før er automatisk stabling af varer i et bloklager en teknisk udfordring. Endnu vanskeligere er det, når de pågældende varer ikke er formstabile.

På det seneste er det blevet muligt at udføre processen med effektive, industriegnede 3D-vision-kameraer, som registrerer tredimensionale data om lastens størrelse, position og tilstand samt vigtige informationer om omgivelsernes beskaffenhed.

Gennem kunstig intelligens kan kameraerne på den måde give gaffeltrucks evnen til at se med egne øjne.

Læs også: SCM og produktion er godt med på den kunstige intelligens

”Vi har lært gaffeltruckene at se. På den måde er køretøjet i stand til at registrere den præcise position og art af pallerne og de varer, der skal transporteres. Det går så vidt, at AGV-systemer kan skelne, om det drejer sig om for eksempel indpakningsfolien eller selve lasten. På den måde kan den anvendte transportrobot også sikkert samle ustabile varer med forskellig højde op og transportere den sikkert”, siger Karsten Bohlmann, der er Head of Research & Development hos AGV-producenten ek robotics.

Det er i et tæt samarbejde med SICK, som står bag kamerateknologien, at ek robotics udviklet den automatiske løsning. De data, som kameraet registrerer, analyseres i realtid ved hjælp af en software, som ek robotics har udviklet.

3D-øjebliksbillede-teknologi som nøglen til succes

Den anvendte 3D-vision-sensor Visionary-T arbejder efter time-of-flight-lysmåling. I den forbindelse sender 3D-vision-kameraet lyssignaler ud i omgivelserne og optager de reflekterede signaler igen. Ved at montere den under den autonome transportrobots (ATR’ens) gafler registrerer Visionary-T således det komplette rum foran gaflerne tredimensionalt.

Fordi afstandsinformationerne optages med ”et enkelt skud”, taler man også om 3D-øjebliksbillede-teknologi. Med andre ord kan gaffeltrucken ”se”.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

15.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra spildtid til teamwork: Kvik Kald binder MENY Frederikssund bedre sammen

15.12.2025SCM.dk

Nordiske virksomheders AI-værdi halter efter resten af Europa

12.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ét tryk, hurtigere hjælp – bedre service hos MENY Roskilde

10.12.2025SCM.dk

Nyt partnerskab løfter AI-udnyttelsen i energisektoren

09.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

En smartere buffetoplevelse med digitale skilte

04.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra webshop til samlermekka: Sådan digitaliserer Rogerz butikken i Field’s

04.12.2025SCM.dk

Milestone Systems styrker Europas AI med dansk supercomputer

30.11.2025Descartes

Sponseret

To tredjedele af speditører og toldkonsulenter anser teknologi for at være afgørende for vækst

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle