3F og ITD: Stop russiske lastbiler i Danmark

3F Transport og ITD opfordrer nu til, at Danmark suspenderer en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland. Aftalerne giver nemlig mulighed for, at lastbiler fra de to lande kører i Danmark.

De bilaterale aftaler på vejtransportområdet er oprindeligt lavet for at sikre, at der kan transporteres varer mellem forskellige lande, der handler med hinanden. Foto: ITD .

23.03.2022

SCM.dk

Den danske regering bør suspendere en række bilaterale aftaler på vejtransportområdet med Rusland og Hviderusland, der giver mulighed for, at lastbiler fra de to lande kan køre i Danmark. Det mener 3F Transport og ITD, som opfordrer transportminister Trine Bramsen og regeringen til at annullere aftalerne med de to lande.

Aftalerne betyder nemlig, at der i øjeblikket kører russiske og hviderussiske lastbiler rundt i Danmark. Men den trafik bør stoppes. 

”Vi er i en situation, hvor Rusland har skabt en ny trussel for vores levevis ved at starte en krig i Europa. Her skal vi vise vores modstand, og det vil være helt naturligt, at vi får stoppet de russiske lastbiler på landevejene i Europa, hvor de tjener penge, som Rusland kan bruge i deres invasion af Ukraine”, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.

Samtidig påpeger hun, at regeringen allerede har vist sig klar til at bidrage med andre tiltag på vejtransportområdet. Blandt andet ved at lave undtagelser for køre- og hviletidsreglerne for transport til og fra Ukraine.

De bilaterale aftaler på vejtransportområdet er oprindeligt lavet for at sikre, at der kan transporteres varer mellem forskellige lande, der handler med hinanden. Men det formål er ikke længere berettiget, for når Rusland starter en krig i Europa, så skal der ikke samtidig køre russiske lastbiler rundt på de danske veje.

Læs også: ITD: Rusland og Hviderusland skal smides ud af IRU

”Ruslands invasion af Ukraine har sendt chokbilleder gennem Europa. Det kalder på sammenhold, og her er vi alle sammen forpligtet til at gøre, hvad vi kan for at modarbejde Putins krigsmaskine. Ved at annullere aftalerne vil der ikke kunne køre lastbiler fra Rusland og Hviderusland i Danmark, og det vil naturligvis ramme de to lande økonomisk”, siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen.

I tillæg til de bilaterale aftaler, som Danmark har indgået findes der også transportkvoter under International Transport Forum ”ITF”, de såkaldte CEMT-kvoter. CEMT-kvoterne uddeles forholdsmæssigt mellem de lande, der deltager i ordningen, og de kan bruges af tredjelande til at køre transport internt i EU, herunder i Danmark.

Selvom det bliver svært for Danmark at få ændret på tildelingen af CEMT-kvoter, så opfordrer ITD og 3F Transport også til, at regeringen tager sagen op snarest muligt i ITF sammen med ligesindede lande.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle