4 chaufførulykker per uge med godshåndtering

Der sker i gennemsnit mere end fire ulykker om ugen, når chauffører læsser gods af. Nogle af ulykkerne er så alvorlige, at chaufførerne får mén og lange sygemeldinger, og flere mister livet. Faktisk viser data, at der i gennemsnit sker to dødsulykker om året. Men ulykkerne kan forebygges, så chaufførerne kommer sikkert hjem - hver dag.

”Jeg rykker i et bræt, som desværre ikke sidder fast. Jeg falder 2,5 meter ned fra vognen. Selvom det er flere år siden ulykken skete, tænker jeg stadig på ulykken hver dag,” fortæller en chauffør.. Foto: Arbejdstilsynet.

06.11.2023

SCM.dk

Der sker i gennemsnit mere end fire ulykker om ugen, når chauffører læsser gods af. Derfor sætter Arbejdstilsynet fokus på sikkerhed i vejgodstransport i en ny kampagne. 

”Jeg rykker i et bræt, som desværre ikke sidder fast. Jeg falder 2,5 meter ned fra vognen. Selvom det er flere år siden ulykken skete, tænker jeg stadig på ulykken hver dag,” fortæller chauffør, Flemming, der kom alvorligt til skade og blev sygemeldt i et halvt år pga. et fald fra en lastbil, da han skulle læsse brædder af.

Flemming er langt fra den eneste chauffør, der er kommet til skade på sit arbejde. Chauffører, der kører med godstransport rundt i landet, er desværre nogle af dem, der er hårdest ramt af arbejdsulykker. Det er særligt, når chaufførerne læsser tungt gods af, at de kommer ud for ulykker.

Data om arbejdsulykker i vejgodstransport

  • Hvert år sker der i gennemsnit to dødsulykker, hvor chauffører bliver klemt eller mast under af- og pålæsning.
  • Cirka 83 procent af alle ulykker, som sker for chauffører, sker, når varer læsses af og på.
  • I cirka 28 procent af de ulykker, som sker under af- og pålæsning, bliver en person klemt eller mast i forbindelse med godshåndtering.
  • I lidt over 1⁄4 af disse ulykker får skadelidte et fravær fra arbejdet på mindst en måned.
  • Der sker i gennemsnit 242 ulykker om året, hvor chauffører bliver klemt eller mast under af- eller pålæsning af gods. Det er mere end fire om ugen.

Derfor retter Arbejdstilsynet med kampagnen opmærksomheden mod, hvordan virksomheder kan arbejde systematisk med at forebygge ulykker, så deres chauffører kommer sikkert hjem – hver dag.  

Er du sikker på, at dine chauffører er sikre nok?
En af de faktorer, der bidrager til det høje antal ulykker, er forkert eller manglende vurdering af risici, når chaufførerne læsser af. Det kan være, fordi det skal gå hurtigt, fordi forholdene ikke er som forventet på aflæsningsstedet, eller fordi de rette tekniske hjælpemidler ikke er til rådighed i bilen. Kampagnen har konkret vejledning til både arbejdsgivere, kørselsledere og chaufførerne.

Læs mere om kampagnen 
Hør chauffør, Flemming Pedersen, fortælle sin historie om dagen, hvor ulykken skete, og hvordan han efterfølgende har ændret sin måde at arbejde på. Læs mere her.

/PBH

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Rapport: Løs el-ledning på containerskib rev bro ned

19.11.2025SCM.dk

DHL løfter effektiviteten med AI-agenter

19.11.2025SCM.dk

Bring opruster for at håndtere rekordmængder af julepakker

18.11.2025SCM.dk

DHL investerer millarder i Indien frem mod 2030

18.11.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

17.11.2025SCM.dk

Suez-kanalen melder om stigende aktivitet

12.11.2025SCM.dk

Nu begynder der igen at ske noget i Suezkanalen

07.11.2025SCM.dk

Polen investerer 16 milliarder i ny kæmpestor containerterminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby