4 chaufførulykker per uge med godshåndtering

Der sker i gennemsnit mere end fire ulykker om ugen, når chauffører læsser gods af. Nogle af ulykkerne er så alvorlige, at chaufførerne får mén og lange sygemeldinger, og flere mister livet. Faktisk viser data, at der i gennemsnit sker to dødsulykker om året. Men ulykkerne kan forebygges, så chaufførerne kommer sikkert hjem - hver dag.

”Jeg rykker i et bræt, som desværre ikke sidder fast. Jeg falder 2,5 meter ned fra vognen. Selvom det er flere år siden ulykken skete, tænker jeg stadig på ulykken hver dag,” fortæller en chauffør.. Foto: Arbejdstilsynet.

06.11.2023

SCM.dk

Der sker i gennemsnit mere end fire ulykker om ugen, når chauffører læsser gods af. Derfor sætter Arbejdstilsynet fokus på sikkerhed i vejgodstransport i en ny kampagne. 

”Jeg rykker i et bræt, som desværre ikke sidder fast. Jeg falder 2,5 meter ned fra vognen. Selvom det er flere år siden ulykken skete, tænker jeg stadig på ulykken hver dag,” fortæller chauffør, Flemming, der kom alvorligt til skade og blev sygemeldt i et halvt år pga. et fald fra en lastbil, da han skulle læsse brædder af.

Flemming er langt fra den eneste chauffør, der er kommet til skade på sit arbejde. Chauffører, der kører med godstransport rundt i landet, er desværre nogle af dem, der er hårdest ramt af arbejdsulykker. Det er særligt, når chaufførerne læsser tungt gods af, at de kommer ud for ulykker.

Data om arbejdsulykker i vejgodstransport

  • Hvert år sker der i gennemsnit to dødsulykker, hvor chauffører bliver klemt eller mast under af- og pålæsning.
  • Cirka 83 procent af alle ulykker, som sker for chauffører, sker, når varer læsses af og på.
  • I cirka 28 procent af de ulykker, som sker under af- og pålæsning, bliver en person klemt eller mast i forbindelse med godshåndtering.
  • I lidt over 1⁄4 af disse ulykker får skadelidte et fravær fra arbejdet på mindst en måned.
  • Der sker i gennemsnit 242 ulykker om året, hvor chauffører bliver klemt eller mast under af- eller pålæsning af gods. Det er mere end fire om ugen.

Derfor retter Arbejdstilsynet med kampagnen opmærksomheden mod, hvordan virksomheder kan arbejde systematisk med at forebygge ulykker, så deres chauffører kommer sikkert hjem – hver dag.  

Er du sikker på, at dine chauffører er sikre nok?
En af de faktorer, der bidrager til det høje antal ulykker, er forkert eller manglende vurdering af risici, når chaufførerne læsser af. Det kan være, fordi det skal gå hurtigt, fordi forholdene ikke er som forventet på aflæsningsstedet, eller fordi de rette tekniske hjælpemidler ikke er til rådighed i bilen. Kampagnen har konkret vejledning til både arbejdsgivere, kørselsledere og chaufførerne.

Læs mere om kampagnen 
Hør chauffør, Flemming Pedersen, fortælle sin historie om dagen, hvor ulykken skete, og hvordan han efterfølgende har ændret sin måde at arbejde på. Læs mere her.

/PBH

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

05.09.2025SCM.dk

Gøteborg åbner ny containerrute til Asien

05.09.2025SCM.dk

Nemmere levering skal få flere til at handle brugt

04.09.2025SCM.dk

USA vil straffe Holland for IMO Net-Zero støtte

03.09.2025SCM.dk

Containertrafikken i Aarhus Havn sætter nye rekorder

02.09.2025SCM.dk

Nye toldregler ændrer distributionen til USA

29.08.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Fra fastfood til fragthåndtering: Sådan kan du få gavn af linerless

29.08.2025SCM.dk

Blue Water udvider på Esbjerg Havn

29.08.2025SCM.dk

Maersk mest punktlige containerrederi

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle