52 procent er ikke klar til at håndtere returflow

En undersøgelse viser, at 52 procent ikke har processer og værktøjer til at afgøre om en returvare skal kasseres, returneres til leverandøren eller hurtigst muligt skal tilbage i vareflowet på lageret. Det viser, at returflow ikke er integreret med vareflowet.

06.06.2013

SCM.dk

En undersøgelse bekræfter, at returlogistik er et område, som ikke får tildelt meget opmærksomhed. Foto: Intermec Technologies..

Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går eksempelvis kobber anvendt i kabler ikke retur, når kablernes levetid er overstået? 

Returlogistik er et område, som ikke får tildelt meget opmærksomhed. Det bekræfter en undersøgelse foretaget af Intermec blandt 250 supply chain og distributions managers i Nordamerika, England, Tyskland og Frankrig.

E-handel øger returflow
Undersøgelsen viser for eksempel, at:

  • 44 procent erkender håndtering af returvarer er et smertensbarn i forretningen.
  • 57 procent oplevede problemer med at integrere returflow med fremadrettet vareflow sidste år og har besluttet at lancere forbedringstiltag på området.
  • 60 procent har sat disciplinen ”returlogistik” på agendaen for at få returvarer hurtigere tilbage i den fremadrettede forsyningskæde.

Håndtering af returvarer er særligt en udfordring efter højsæsoner som for eksempel julehandlen, og udfordringen bliver kun større i takt med, at e-handel vokser, idet e-handel indebærer meget højere returrater end traditionel handel. Mange e-handelsvirksomheder begynder også at tilbyde fri fragt for returvarer.

<p>”44 procent erkender håndtering af returvarer er et smertensbarn i forretningen”. </p>

Undersøgelse foretaget af Intermec Technologies

Returlogistik er overset
Undersøgelsen indikerer, virksomhedernes supply chain arbejde ikke er gjort færdigt. Der bliver lagt mange kræfter og meget innovation i at udvikle og udføre strategier for at føre produkter ud til slutbrugerne. Men så stopper det. Den forretningsmæssige kreativitet og opmærksomhed stopper her og tager ikke højde for, hvilken rolle returprodukter, der enten har udtjent sit virke, er gået i stykker eller blot ikke lever op til slutbrugerens ønsker, skal spille i den samlede forretningsmodel.

Og det er altså ikke, fordi returflowet er gratis, det koster masser af penge. Det store spørgsmål må lyde: Hvordan kan returflowet bidrage til forretningen frem for bare at figurere som en omkostning?

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle