Noget klogt om logistik?

... burde man da nok kunne skrive uden noget videre tilløb. Efter 30 år i branchen, både som leverandør af systemer til intern transport og lager og senere som rådgiver, skulle det vel ikke repræsentere nogen større udfordring.

Foto: LogistikCenteret

Logistik er dog et ualmindeligt omfattende og for mange uden for branchen helt ukendt felt. Du kender måske situationen. Man sidder ved et selskab, og den ukendte borddame spørger høfligt til hvad man arbejder med. Svaret ”Logistik” giver i reglen anledning til et noget skævt og lettere uforstående smil. Og resten af middagen går med at tale om hendes arbejde og generelle emner. Fik man i stedet spørgsmålet: Hvad er logistik? kan det være rigtigt svært at svare kort, eller måske overhovedet lige beslutte sig til hvor man skal begynde.

Nu til sagen. Og for trods alt at snævre det lidt ind, kan vi afgrænse til logistik på et lager, og yderligere alene til pluk og pak delen. Jeg forestiller mig lige at have overtaget ansvaret for et lager, hvor virksomhedens ledelse forventer en markant effektivisering. Det med at gøre det personligt og nærværende er et princip der er helt centralt i Logistikcenterets arbejde. På den måde bliver det alvor, også for rådgiveren. Spørgsmålet er nu, i en stærkt forsimplet og generel udgave: Hvad vil jeg gøre, og i hvilken rækkefølge?

Mit udgangspunkt vil være af gå meget omkostningsbevidst til værks, og udnytte de muligheder, der ikke koster ret meget, men som udnyttet rigtigt kan give ret betydelige resultater. Her er mit bud:

Procesoprydning

Indledningsvist vil jeg sætte mig godt og grundigt ind i hvordan de bestående processer fungerer på godt og ondt. Det har jeg tidligere skrevet lidt om her: www.scm.dk/lobende-daglige-forstyrrelser-draener-logistikken 

Frekvensoplæg

Dernæst vil jeg udnytte de muligheder, som ordrelinjefrekvensstrukturen tilbyder. Ser man på antallet af ordrelinjer pr. varenummer for en periode, og lister varenumrene efter faldende linjefrekvens ser billedet på tværs af brancher helt generelt, og med kun mindre afvigelser, sådan ud:

6% af varenumrene står for 50% af ordrelinjerne, og går vi op til halvdelen af sortimentet vil hele 95% af linjerne falde her. Foto: LogistikCenteret

Anbringer vi så mange højfrekvente varer som muligt i 1 eller 2 plukkegange vil op imod 60-70 % af ordrerne kunne plukkes helt færdige i det område. Og besparelsen i køretid rundt på lageret pr. ordre vil naturligvis være derefter.

Batchplukning

Næste naturlige skridt er at se på mulighederne for at plukke mere end én ordre pr. plukkerunde. Her er det igen køretiden, der er er i fokus, men der er mere i spil end som så. En ordrerunde består typisk i at klargøre plukket, dvs. finde kasse eller karton, klargøre papir eller scanner og køre til første lokation. Ved afslutningen af plukkerunden skal den færdigplukkede ordre afleveres til pakkeri, rankeområde, produktionsbuffer eller lastbil. Både plukkestart og plukkeafslutning tager ofte den del længere tid end man lige umiddelbart forestiller sig. Det betyder at en reduktion af antal starter og ”landinger” også vil påvirke effektiviteten direkte.

Direkte i forsendelsesemballagen

I forlængelse af batchplukningen vil jeg se på om ikke det vil være muligt, måske blot for en del af ordrerne, at plukke direkte til forsendelsesemballagen. På mange lagre plukkes først til en plastkasse eller lignende midlertidig opbevaring af ordren. Først i pakkeriet vælges emballagen, når operatøren i pakkeriet kan overskue det samlede ordrevolumen. 

Pluk direkte til forsendelsesemballagen vil som regel kræve en grundig og tidskrævende gennemgang af varernes stamdata, stamdata vi i praksis forefinder i temmelig varierende forfatning. Der findes imidlertid måder, hvorpå man kan starte med en del af sortimentet og få glæde af princippet, uden at skulle det hele igennem på én gang.

Samtidig vil en gennemgang af antallet af forskellige forsendelsesemballager, der typisk også kan reduceres, også være oplagt her. 

Oplagsmateriel - automatisering

Jeg plejer helt generelt at sige, at en vares ordrelinjefrekvens afgør hvor på lageret den skal placeres, mens varens volumenstrøm bestemmer hvilken oplagsteknologi eller teknologier (lagermateriel), den med fordel kan placeres i.

Der findes et gudsbenådet antal forskellige muligheder, når det drejer sig om oplagsmateriel, fra småvare- og pallereoler, over gennemløb, lagerautomater, miniload, pallekraner, autostore, shuttlelagre og hybrider af alskens tilsnit. Valg af automatisering i form af de halv- og helautomatiske oplagstyper vil altid dels kræve grundige analyser af sortiments- og ordrestrukturen, forventningerne til fremtidige vækst i sortiment og volumen, mulighederne på matriklen, relevante lokalplaner mmm.

Flere ting kan dog siges i denne sammenhæng – men navnlig at det kan altid betale sig til en start at udnytte de muligheder, jeg har nævnt ovenfor.  Læs evt. mere her: www.logistikcenteret.dk/

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering 2025

Det er ikke let at drive en lagerdrift i en tid med stigende kundeforventninger drevet af fulfilment-tempoet og præcisionen hos store e-handelsaktører og omnichannel-forhandlere. Virksomheder er under pres for at arbejde hurtigere og mere præcist samtidig med, at det mange steder i verden er en stor udfordring at finde og fastholde arbejdskraft. Det ser vi nærmere på i dette tema.

 

Mere fra...

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

07.03.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Brug lagerautomaterne optimalt

27.11.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Lagerstyring og konsulenter

09.10.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Optimer dit vareoplæg

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

30.08.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Fremtidens logistikcenter - produktionsvirksomheder