7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

Miljø- og klimahensyn bliver kun mere og mere aktuelle. En analyse fra Dansk Erhverv viser, at knap 6 ud af 10 danskere går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind, og at mere end to tredjedele gerne vil købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. Én af udfordringerne er, at det er et fåtal af danskerne, som har nemt ved at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb.

En stor del af Danmarks samlede udledninger kommer fra danskernes privatforbrug. Hver eneste dansker udleder i gennemsnit cirka 11 ton CO2e årligt, hvilket svarer til 63 millioner ton CO2e alene fra Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk. Foto: 123rf.com

18.02.2025

SCM.dk

Danmark skal ifølge Klimaloven og regeringsgrundlaget opnå klimaneutralitet senest i 2045 og reducere drivhusgasudledningerne med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990. En stor del af Danmarks samlede udledninger kommer fra danskernes privatforbrug. Hver eneste dansker udleder i gennemsnit cirka 11 ton CO2e årligt, hvilket svarer til 63 millioner ton CO2e alene fra Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk.

Dansk Erhverv har derfor undersøgt danskernes holdning til miljø- og klimahensyn i deres indkøb – både generelt og på udvalgte varekategorier.

Læs også: Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

Analysen viser, at 57 procent af danskerne går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind. Det gælder særligt, når danskerne køber føde- og dagligvarer samt vælger transportmiddel. Inden for samme kategorier vil danskerne også gerne købe mere miljø og klimavenligt, end de gør i dag. Generelt vil 67 procent af danskerne gerne købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. En del forbrugere synes fortsat, at det er svært at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres eget forbrug. Kun 6 procent synes, at det er nemt at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb.

Analysen viser også, at danskerne oplever, at pris og manglende information om varers klimaaftryk er de største barrierer for at købe mere klima- og miljøvenligt. Endeligt viser analysen, at der er en tendens til, at jo sværere det er at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af en vare, desto mindre indgår miljø- og klimahensyn, når varen købes.

Kilde: Dansk Erhverv

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle