7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

Miljø- og klimahensyn bliver kun mere og mere aktuelle. En analyse fra Dansk Erhverv viser, at knap 6 ud af 10 danskere går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind, og at mere end to tredjedele gerne vil købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. Én af udfordringerne er, at det er et fåtal af danskerne, som har nemt ved at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb.

En stor del af Danmarks samlede udledninger kommer fra danskernes privatforbrug. Hver eneste dansker udleder i gennemsnit cirka 11 ton CO2e årligt, hvilket svarer til 63 millioner ton CO2e alene fra Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk. Foto: 123rf.com

18.02.2025

SCM.dk

Danmark skal ifølge Klimaloven og regeringsgrundlaget opnå klimaneutralitet senest i 2045 og reducere drivhusgasudledningerne med 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990. En stor del af Danmarks samlede udledninger kommer fra danskernes privatforbrug. Hver eneste dansker udleder i gennemsnit cirka 11 ton CO2e årligt, hvilket svarer til 63 millioner ton CO2e alene fra Danmarks forbrugsbaserede klimaaftryk.

Dansk Erhverv har derfor undersøgt danskernes holdning til miljø- og klimahensyn i deres indkøb – både generelt og på udvalgte varekategorier.

Læs også: Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

Analysen viser, at 57 procent af danskerne går op i miljø- og klimahensyn, når de køber ind. Det gælder særligt, når danskerne køber føde- og dagligvarer samt vælger transportmiddel. Inden for samme kategorier vil danskerne også gerne købe mere miljø og klimavenligt, end de gør i dag. Generelt vil 67 procent af danskerne gerne købe mere miljø- og klimavenligt, end de gør i dag. En del forbrugere synes fortsat, at det er svært at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres eget forbrug. Kun 6 procent synes, at det er nemt at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af deres indkøb.

Analysen viser også, at danskerne oplever, at pris og manglende information om varers klimaaftryk er de største barrierer for at købe mere klima- og miljøvenligt. Endeligt viser analysen, at der er en tendens til, at jo sværere det er at gennemskue miljø- og klimapåvirkningen af en vare, desto mindre indgår miljø- og klimahensyn, når varen købes.

Kilde: Dansk Erhverv

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

22.12.2025SCM.dk

Forsvarsministeren afviser at producere fregatter i Danmark

22.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Glædelig jul & godt nytår fra SCANLOX teamet

19.12.2025SCM.dk

DMI åbner ny vejr-tidsmaskine til brug for grønne forretninger og klimatilpasning

18.12.2025SCM.dk

Dansk model skal samle et grønt europæisk energisystem

16.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

AMR er mere end bare en trend

16.12.2025SCM.dk

Her er Europas bedste supply chain leder 2025

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle