97 nye lithium-ion trucks støtter lavere skadesprocent og højere effektivitet

Dagligvarevarekoncernen Dagrofa investerer i 97 nye lithium-ion batteridrevede trucks på køl- og frostlager i Vejle. De erstatter 114 trucks med syrebatterier. Det sker som ét af mange tiltag i længerevarende strategisk indsats for at forbedre både arbejdsmiljø og effektivitet.

”Vi kan klare den samme eller endda en øget aktivitet med et færre antal trucks”, fortæller Henrik Madsen. Foto: Toyota Material Handling/Jonas Ahlstrøm..

06.10.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er godt gang i lagerdriften på Dagrofa Logistiks køle-/frostlager i Vejle. Knap 200 medarbejdere sørger hver dag for, at en lang række supermarkeder og butikker over hele landet er godt forsynet med friske fødevarer. Kunderne omfatter kæderne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb – samlet set over 500 butikker fordelt over hele landet.

Skiftet til lithium-ion trucks sker som ét af mange tiltag i en længerevarende strategisk indsats for at forbedre både sikkerhed, medarbejdertrivsel, effektivitet og økonomi på lageret i Vejle.

Det har foreløbig givet gode resultater.

  • Skadesprocenten på trucks er for eksempel faldet fra 14 procent i 2018 til 3,18 procent i 2021. Henrik Madsen, som er national logistikchef for Dagrofa Logistik, forventer, at tendensen vi fortsætte med at falde.
  • Samtidig er medarbejdertrivslen for de knap 90 ansatte forbedret til et rekordhøjt niveau på 4,29 for ’motivation og loyalitet’ samt 4,46 for ’ledelse’ på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er bedst.
  • Endelig er bundlinjen for lageret gået i sort efter i en længere årrække at have været i minus.

”Det er vores mål at vinde Arbejdsmiljøprisen i 2024”, fortæller Henrik Madsen.

114 syrebatterier bliver til 97 lithium-ion
”Vi har længe kørt med en truckflåde på cirka 114 trucks med syrebatterier, og vi måtte i 2020 konstatere, at de var nedslidte. Vi indgik derfor i en dialog med vores leverandør af intern logistik Toyota Material Handling om udskiftning af truckflåden”, fortæller logistikchef Henrik Madsen.

Det resulterede i, at Dagrofa Logistik i starten af 2021 investerede i 97 nye trucks drevet af lithium-ion batterier. De nye trucks lader markant hurtigere og er i stand til at sjatlade i medarbejdernes pauser i løbet af arbejdsdagen. Men det vigtigste er, at de nye trucks giver medarbejderne gode værktøjer til at håndtere den daglige lagerdrift på en sikker og effektiv måde.

Læs også: Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Mere plads til kerneopgaven
”Skiftet betyder, at vi frigør et mere end 500 m2 stort lagerrum, som vi tidligere brugte til at lade de gamle trucks op i. Den ekstra plads bruger vi i dag til flydende pluklokationer. Det er værdifuldt for os, fordi vi ofte har brug for ekstra plads. Vi har i løbet af dagen et stort gennemløb af kølevarer, der bliver leveret, ompakket og inden for få timer bliver læsset på lastbiler, der leverer direkte ud til mere end 500 butikker over hele landet”, fortæller Henrik Madsen.

Lidt fakta om lageret

• 20.000 m2 lagerareal.
• Kuldezoner fra -22 til +12 grader.
• Lagerfører cirka 3500 varenumre.
• Får besøg af 70 til 100 lastbiler hvert døgn.
• Leverer til 500-600 butikskunder om ugen, mange har levering fem dage om ugen.

Bedre udnyttelse af truckflåden
Han fremhæver en anden gevinst ved skiftet til lithium-ion trucks, nemlig at den smidigere og smartere batteriteknologi gør det muligt for Dagrofa Logistik at udnytte truckkapaciteten bedre.

”Vi kan klare den samme eller endda en øget aktivitet med et færre antal trucks. Det kan vi, fordi medarbejderne kan sjatlade batterierne i deres pauser, og at den kortere ladetid betyder, at vi på køle- og grønt-/frugtområderne kan bruge den samme truck på både dag-, aften- og nathold. Det kunne vi ikke tidligere, hvor truckene skulle stå til opladning i længere tid”, fortæller Martin Jensen, der er teamleder og har mere end 20 års erfaring på lageret i Vejle.

Martin Jensen supplerer: ”Vi har eksperimenteret med, at nogle medarbejdere helt har undladt at sjatlade deres truckbatteri i pauserne, og vi kan konstatere, at batterierne klarer en hel arbejdsdag uden problemer”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema om den kolde forsyningskæde 2023

En kold forsyningskæde håndterer produkter, hvor det er afgørende at opretholde den rette temperatur og luftfugtighed. En typisk kold forsyningskæde involverer flere trin som for eksempel produktion, indsamling, transport, opbevaring og distribution. 

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle