Amazon leverer halvdelen af sine amerikanske pakker selv

Analysevirksomheden Morgan Stanley vurderer, at Amazon via sin logistikdivision allerede leverer halvdelen af sine pakker på hjemmemarkedet i USA, og at selskabet inden længe vil overhale både UPS og FedEx målt på volumen. Stort fokus på byområder kan være del af forklaring.

Amazon leverer flere og flere af sine egne pakker i USA og ser ud til inden længe at give konkurrenterne UPS og FedEx baghjul målt på volumen. Foto: Amazon.

19.12.2019

SCM.dk

Nu har analysevirksomheden Morgan Stanley så set nærmere på udviklingen, og her er man nået frem til, at Amazon på nuværende tidspunkt håndterer omkring halvdelen af sine egne pakker på det amerikanske marked.

”Vores AlphaWise-analyse viser, at Amazon Logistics allerede leverer ca. 50 procent af Amazon USA-volumen, fokuseret på byområder”, lyder det fra Morgan Stanley, skriver bl.a. CNBC.

Ifølge Morgan Stanley har Amazon Logistics mere end fordoblet sin andel på det amerikanske marked fra omkring 20 procent for et år siden, og distribuerer nu omkring 2,5 milliarder pakker årligt. Til sammenligning håndterer UPS og FedEx 4,7 mia. hhv. 3 mia. pakker om året, vurderer MS.

Og rangordenen mellem de tre selskaber ser snart ud til at tippe til Amazons fordel. MS forudser således, at Amazon Logistics vil vokse med 68 procent om året (CAGR) frem mod 2022. Ved udgangen af 2022 vil det placere selskabets volumen på omkring 6,5 mia. pakker, et godt stykke foran de to rivaler, der forudses at være på 5 mia. hhv. 3,4 mia. pakker om året

”For os er Amazon Logistics allerede en stor aktør, og med en flåde, der er omkring en femtedel af størrelsen på konkurrenternes, siger det noget om deres evne til at bruge tæthed og teknologi til at løfte effektiviteten”, påpeger Morgan Stanley.

Som nævnt peger MS på, at Amazon fokuserer mere på de urbane og tætbefolkede områder end de to konkurrenter, hvilket kan være en del af forklaringen på selskabets hurtigere vækst.

Læs også: Gratis levering øger ikke mængden af returpakker

Vurderingen er således, at 61 procent af Amazon Logistics’ pakkevolumen er fra forstadsområder, 28 procent fra byer og kun 11 procent fra landet. Til sammenligning henter resten af industrien typisk omkring 20 procent af deres volumen fra landområderne.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle