Amazon vil udkonkurrere de fysiske butikker

Amazon vil have verdens største brands til at droppe de klassiske supermarkeder. Målet er, at produkter fremover skal sendes direkte til forbrugerne.

Amazon vil alliere sig med nogle af verdens store brands om at gøre den online markedsplatform til den primære..

04.04.2017

SCM.dk

Amerikanske Amazon har inviteret til forretningsgilde. På gæstelisten er nogle af verdens største brands, og anledningen er intet mindre end et ønske om at snuppe markedsandele fra detailgiganter som amerikanske Wal-Mart og Target.

Læs også: Forlydender om muligt samarbejde mellem DHL og AmazonFresh

Mødet, der holdes til maj i Amazons hovedkvarter i Seattle, handler om fremtidens shopping, skriver mediet Bloomberg. Amazon vil gøre sit bedste for at overbevise de store producenter om, at e-handel er vejen frem, og at producenterne ikke behøver samarbejde med de store, fysiske butikker.

Amazon har især interesse i at spolere producenternes og brick 'n' mortar-butikkernes alliancer, da de sætter dagsordenen for, hvordan populære produkter bliver designet, pakket og fragtet. Hvis Amazon i højere grad får gjort de online butikker til det primære udgangspunkt, vil de store brands i mindre grad tænke på, hvad der ser godt ud på hylderne og i højere grad, hvordan et produkt bliver smart og transportvenligt, så det hurtigst muligt kommer frem til kunden.

Radikal ny tankegang
”Tiderne skifter”, står der i en Amazon-invitation, som Bloomberg har fået fat i. ”Amazon tror på, at forsyningskæder, som er designet til en ’direct-to-costumer’-forretningsmodel, vil kunne give kunderne en langt bedre service og generelt være mere effektive. For at opnå dette kræver det, at vi ændrer vores tankegang radikalt”, skriver Amazon ifølge Bloomberg.

Blandt deltagerne til arrangementet er producenterne General Mills og Mondelez. Amazon har i alt sat tre dage af til at overbevise dem, og mange flere, om, at e-handlen er fremtiden, selvom onlineshopping endnu kun udgør en lille del af producenternes samlede salg.

”Det fleste af disse brands har ikke været interesseret i e-handel, fordi det har fyldt så lille en del af det samlede salg. Men det er begyndt at tippe over, virksomheder er begyndt at blive klar til at give sig i kast med onlinehandel”, siger Melissa Burdick, vicepræsident for e-handel i marketingsfirmaet The Mars Agency, til Bloomberg.

Ken Cassar, analytiker hos Slice Intelligence, mener heller ikke, at Amazon er på en umulig mission. Han påpeger, at virksomheden selv har 300 millioner kunder, og i sidste ende selv kan producere varer, hvis de store brands slet ikke er villige til at rykke sig fra det fysiske til det netbaserede marked.

Læs også: Supply chain 4.0: Virksomheder som Adidas og Amazon omskriver spillereglerne for SCM

”Frygt, mere end noget andet, tvinger måske virksomhederne til at lytte til Amazon”, siger han til Bloomberg. Amazon har ikke selv kommenteret på historien.

-CHM

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online