Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2

Lave grænser for svovl i brændstoffet, decarbonisering og ansvarlig håndtering af ballastvand. De miljørelaterede emner er rykket øverst op på dagsordenen i den globale shippingindustri, hvilket næste uges SMM-messe illustrerer.

Maersk vil være på forkant med de kommende svovlkrav og har derfor indgået en aftale med Royal Vopak om et anlæg i Rotterdam, der skal levere brændstof som overholder kravene. Foto: Maersk.

29.08.2018

SCM.dk

Men længe inden da er der andre målsætninger, som skibsoperatører er nødt til at forholde sig til, skriver Maritime Professionals. Allerede fra 2020 skal alle oceangående skibe benytte sig af brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl.

Ifølge et estimat fra klassificeringsorganisationen DNV GL vil op mod 70.000 fartøjer blive ramt af de nye regler, hvilket betyder, at en lang række skibsejere skal tage yderst afgørende beslutninger omkring investeringer i eksempelvis fremdriftsteknologier og systemer til rensning af udstødningsgasser.

Maersk på forkant med krav
Her er flydende naturgas (LNG) genstand for en del opmærksomhed, da det generelt bliver set som den ideelle overgangsteknologi til nuludlednings-shipping. Færger og andre passagerskibe har eksperimenteret med teknologien i en del år, og på det seneste er containerskibsbranchen også kommet med på bølgen.

Derudover er infrastrukturen til optankning (bunkering) også ved at tage form, ligesom flere løsninger viser, at LNG også kan være en god metode til at levere strøm til skibe mens de er i havn, hvilket ellers har givet udfordringer i årevis.

Maersk er et af de selskaber, der forsøger at komme på forkant med 0,5 procents kravet. Den danske shippinggigant har således startet et samarbejde med Royal Vopak omkring et anlæg i hollandske Rotterdam, der kan forsyne Maersks skibe med brændstof, der lever op til kravet.

Et andet emne, som vil kræve ekstra investeringer for rederier og andre skibsejere, er den IMO-konvention om ansvarlig håndtering af ballastvand, der trådte i kraft sidste år, og som pålægger alle ejere at installere passende systemer på deres fartøjer. Ifølge eksperter vil den enorme efterspørgsel på denne type systemer potentielt kunne føre til leveringsproblemer på mellemlangt sigt.

Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden

Et af de steder, hvor skibsindustriens interesse for bæredygtighed skinner igennem, er på årets udgave af den internationale shippingmesse SMM, der løber af stablen i Hamborg i næste uge. Bæredygtighed vil således være et af de gennemgående temaer på messen, og nye udfordringer på grund af hårdere miljøkrav vil blive berørt i flere debatter, ligesom kravene til sejlads i følsomme områder som Arktis er et diskussionsemne.

SMM 2018 finder sted fra d. 4. til den 7. september, hvor omring 2.300 udstillere forventes at tiltrække ca. 50.000 besøgende, igen med støtte fra den tyske kansler Angela Merkel.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024SCM.dk

Havnearbejdere afbryder forhandlinger med arbejdsgivere

13.11.2024SCM.dk

Rapport: Houthier tjener penge på angreb

13.11.2024SCM.dk

Jobprøvning, fleksjob eller virksomhedspraktik er hverdag i logistikvirksomhed

12.11.2024SCM.dk

Forsyningskæder er uforberedte på nye vigtige internationale handelsreguleringer

12.11.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber Sellercloud

12.11.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Trinity Hotel & Konference - En digital forvandling af gæsteoplevelsen

11.11.2024SCM.dk

Farvel til 51 år i logistik

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Brother Nordic A/S
Messe
Logistik og transport 2024, Göteborg

Nordens førende messe og konference om logistik- og transportløsninger.

Dato

14.11.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

ADP
Seminar
ADP årsmøde

Vi afholder for første gang Årsmøde i Nyborg, og inviterer borgere, kunder, samarbejdspartnere og andre interesserede.

Dato

19.11.2024

Tid

17:00

Sted

Bastionen Nyborg, Nørrevoldgade 63, 5800 Nyborg