Beskadigede julegaver koster virksomheder dyrt

Julegaver købt online vil på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør accelerere med hastigheder, der er hurtigere end en Formel 1-kører. Undersøgelse viser, at g-kræfter denne jul vil skade pakker for mere end 18 milliarder euro i returomkostninger i Europa.

Julegaver købt online vil på rejsen fra webshoppen til vores hoveddør accelerere med hastigheder, der er hurtigere end en Formel 1-kører. Undersøgelse viser, at g-kræfter denne jul vil skade pakker for mere end 18 milliarder euro i returomkostninger i Europa. Foto: Arkivfoto..

23.12.2022

SCM.dk

For at forstå det hårde transportmiljø, som pakkerne købt i onlinehandlen skal kunne modstå for at nå frem til forbrugerne uden beskadigelser, eksperimenterer DS Smith med et ’accelerometer’. Værktøjet sporer en pakkes hastighed på rejsen fra webshoppen til hoveddøren og leverer data, der forklarer de skader, pakkerne pådrager sig.

En DS Smith-undersøgelse viser, at en typisk onlinepakke udsættes for en g-påvirkning, der beløber sig til astronomiske 50 g. Det er mere end fem gange niveauet af g-kræfter, der vil få en erfaren astronaut til at miste bevidstheden (9g) og 10 gange flere g-kræfter, end der typisk opleves på en rutsjebane (5g).

Næsten halvdelen (45 procent) af de europæiske online shoppere oplever at have modtaget en beskadiget levering inden for det sidste år, som resulterede i 377 millioner beskadigede leverancer. De beskadigede varer kostede i gennemsnit 47,94 euro, hvilket potentielt beløber sig til 18,1 milliarder euro beskadigede varer sendt hvert år.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Forbrugerne er mindre tolerante over for beskadigede pakker, og samtidig har de stigende leveomkostninger fået flere til at returnere billigere varer. Europæerne mener, at den gennemsnitlige pris, som en beskadiget vare skal have, for at de vælger at returnere den, er faldet fra 26 euro sidste år til 21,50 euro i år. Det tyder på, at der vil være en stigning i antallet af returneringer. 
   
”Selvom E-handel i dag er en naturlig del af hverdagen, er det stadig en relativ ny form for shopping. Vores undersøgelse viser, at de forhold som pakkerne udsættes for, er meget ustabile. Pakkerne købt online skal kunne transporteres med høje hastigheder, og det betyder, at virksomheder skal have fokus på at beskytte indholdet på rejsen”, siger Gavin Mounce, E-commerce Design Manager hos DS Smith.

”Vores innovations- og designteam tester, hvor hurtigt pakkerne bliver transporteret, og hvordan de bliver påvirket. Informationen bruger vi til at arbejde med forskellige emballagedesigns. Vi anvender cirkulære designprincipper for både at reducere beskadigede pakker, men også for at reducere mængden af materialer, så pakkerne er så bæredygtige som muligt og beskytter indholdet på bedste vis. Vi er altid interesserede i nye idéer, og søger partnere, vi kan samarbejde med omkring dette”.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

23.12.2025SCM.dk

Millionstøtte til næste generation af chauffører i transportbranchen

23.12.2025SCM.dk

Maersk sender første skib gennem Suezkanalen og Det Røde Hav

22.12.2025SCM.dk

Nye omfattende sanktioner mod Rusland rammer bredt

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle