BI taler CFO-sprog
En Business Intelligence-løsning kan hjælpe supply chain-lederen til at formidle supply chain-resultater konverteret til økonomiske resultater, der giver direkte mening for direktion og bestyrelse.
BI kan hjælpe med at gennemføre løbende forbedringer, så kundeservice, lønsomhed, leveringskvalitet, plukkvalitet etc. hele tiden bliver en tand eller to bedre, fortæller Christoph Kull, der er VP Sales EMEA, Business Analytics & Technology hos SAP. Foto: SAP..
Forsyningskæden håndterer i almindelighed mellem 60 og 90 % af en virksomheds omkostninger og repræsenterer altså massive muligheder for at trække omkostninger ud. Hvis en virksomhed reducerer forsyningskædeomkostninger med 5 %, giver det et nettoresultat på bundlinien på 45 %; mens en øget salgsomkostning på 5 % giver et nettoresultat på bundlinien på 5 %. Regnestykket bliver leveret af Christoph Kull, der er VP Sales EMEA, Business Analytics & Technology hos SAP. Der er altså stærke incitamenter til at blive klogere på, hvordan omkostningerne i forsyningskæden fordeler sig, hvad der disponerer dem, og hvordan man kan reducere dem.
Tre niveauer af BI”BI-værktøjer kan kaste lys på måltal og KPI’er i forsyningskæden, så det hele tiden er synligt, hvad der sker hvor”, fortæller Christop Kull og tilføjer: ”Men det er kun det første niveau af tre niveauer, som BI arbejder på. På det næste niveau kan målingerne anvendes til meget hurtigt at ændre adfærd og korrigere for udsving i aftræk eller uforudsete hændelser som naturkatastrofer i Japan, stigende fragtrater, mangel på ressourcer på en lagerlokation eller lignende. På det tredje niveau kan BI hjælpe med at gennemføre løbende forbedringer, så kundeservice, lønsomhed, leveringskvalitet, plukkvalitet etc. hele tiden bliver en tand eller to bedre”.
BI kommunikerer på tværs ”En af de store fordele ved BI er, at løsningen kan leverer informationer i formater, som alle andre i organisationen kan bruge og forstå. Det hjælper supply chain-lederen til at synliggøre forsyningskædens måltal, resultater og værdiskabelse, ligesom det kan bidrage til at synliggøre, hvordan andre afdelingers disponeringer har økonomiske konsekvenser for logistikomkostningerne”, fortæller Christoph Kull og lister nogle eksempler:
• CFO: Hvad er omkostningerne ved driften af en konkurrencedygtig forsyningskæde delt op på følgende faktorer: forsyningskædeomkostninger, lageromkostninger, salgsomkostninger, days sales outstanding og lønsomhed?
• Salg: Hvordan påvirker vores salgs- og markedsføringsplaner finans og forsyningskæde? Hvordan koordinerer jeg kampagner og marketingplaner med supply chain?
• COO: Hvordan orkestrerer jeg måltal på tværs af afdelinger, så det optimerer den overordnede forretnings resultatskabelse? Hvordan skaber jeg sammenhæng mellem måltal på tværs af funktioner?