BILA øger eksporten og tangerer milliarden

I lighed med de fleste virksomheder, har covid-19 pandemien også givet automationskoncernen Bila betydelige udfordringer. Dette til trods er koncernen vokset og tæller nu ca. 500 medarbejdere. Koncernomsætningen nærmer sig 1 milliard kroner, og fremtiden tegner lyst med en bugnende ordrebog.

Siden 2020 har automationshuset BILA fået 187 flere ansatte, så staben nu har rundet 500. Foto: BILA.

10.03.2022

SCM.dk

Den ene dag bygger de løsninger til produktion af vindmøllevinger på over 100 meters længde, og næste dag optimeres montage af små elektrogearkasser til aktuatorer. BILAs ekspertise i automation spænder vidt, og det brede konjunkturmæssige fundament har vist sig at være en stor styrke under corona.

I det netop offentliggjorte årsregnskab voksede både BILAs toplinje og bundlinje. Samlet set er der pæn fremgang på koncernniveau, dog med udsving på de forskellige forretningsområder begrundet i corona-effekter og markante udviklingsaktiviteter. Størstedelen af væksten er drevet af øget eksport, så omsætningen i udlandet udgjorde cirka halvdelen af BILAs omsætning i regnskabsåret 2021, der sluttede 30.9.2021.

”Regnskabet er tilfredsstillende. Et enkelt nøgletal skal vi dog gøre endnu bedre, og det er bundlinjen, som gerne skal være væsentlig højere i BILAs næste årsregnskab”, siger Johan Black Petersen, der er formand for BILAs bestyrelse.

Læs også: BILA kåret som global topleverandør af robotfirmaer

Automationsbranchen konsoliderer sig i disse år, og BILA, som er er et af Skandinaviens største automationshuse, er på udkig efter flere strategiske opkøb i de kommende år. I forvejen har BILA aktiemajoriteten i PJM A/S, REO-PACK, Dan Palletiser, Blaaholms serviceafdeling, samtidig med at produktsortimentet er vokset tilsvarende og nu rummer teknologi til at automatisere både produktion og logistik, pakkeri og lager i enhver branche.

”Vi er blevet rigtigt store de senere år, og vi har et rigtigt stort potentiale at realisere, når det hele bliver fuldstændig samkørt, og koncepterne for alvor ruller og skaber synergi. Størrelsen giver desuden bedre muligheder for udvikling af teknologi, projektstyring, medarbejderudvikling samt økonomiske robusthed”, fortsætter BILAs bestyrelsesformand.

Mangel på arbejdskraft øger robotsalget

BILA har gennem en længere årrække medvirket til at øge indtjeningen og produktiviteten i en række af de førende danske industrivirksomheder. Robotter og automatisering har generelt fået ekstra medvind i en tid, hvor mange virksomheder skal kæmpe hårdt for at få bemandingen på plads. En af løsningerne på den udfordring er at øge den enkeltes produktivitet, men også at skabe endnu mere attraktive jobs med et sundt arbejdsmiljø.

”Vi oplever, at hele industrien er optaget af at øge automationsgraden, fordi det giver gevinster på mange parametre: Det handler både om at imødegå manglen på arbejdskraft, men også om at sikre konkurrenceevnen på trods af stigende energipriser, materialeomkostninger, lønudgifter og fragtrater”, siger CEO i BILA Group, Jan Bisgaard Sørensen.

Læs også: Ny software giver værdifuldt overblik over robotdata

Selvom BILA med sine automatiseringsløsninger medvirker til at afhjælpe kapacitetsudfordringer og mangel på arbejdskraft i en række producerende virksomheder også selv mærker den forøgede kamp om arbejdskraft i Danmark, så lykkes det langt hen ad vejen virksomheden fortsat at tiltrække stærke profiler til virksomhedens lokationer 10 steder i Danmark: Nykøbing Mors, Herning, Aalborg, Randers, Sønderborg, Svendborg, Varde, Mariager, Vemmelev, Fårevejle.

”Der er kamp om folk især til de øverste etager, men vi har en stabil arbejdskraft, som gør et bragende godt arbejde og har en mentalitet, som gør, at de ikke forlader kunden, før de har leveret varen. Dygtige folk vil gerne arbejde hos vinderne. Siden 2020 har vi fået 187 flere ansatte, som både skyldes vores organiske vækst og opkøbet af Poul Johansen Maskiner”, siger Jan Bisgaard Sørensen.  

- KPC

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024GS1 Denmark

Sponseret

Værktøj til at beregne emballage er nu tilgængeligt på engelsk

01.05.2024Dematic

Sponseret

Dematic Strengthens Presence in Middle East with New Saudi Arabia Office Opening

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

01.05.2024Langebæk A/S

Sponseret

Langebæk udvider i Sverige: Nyt kontor i centrum af Stockholm

01.05.2024LEDVANCE A/S

Sponseret

LEDVANCE lyser FENIE ENERGÍAS hovedkvarter op med avanceret LED kontorbelysnings-løsning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle