Biogas-lastbiler leverer Postnords pakker gennem efteråret

Som en del af sin grønne omstilling leaser Postnord Danmark nu 10 lastbiler, der kører på biogas. Det er et forsøg, som skal undersøge, om lastbilerne er en lige så stor succes, som de HVO-biodiesel lastbiler tidligere har indkøbt.

Biogas-lastbilerne bliver leveret til efteråret, hvor de kommer til at køre med pakker mellem PostNords kunder, terminaler og distributionscentre på især Sjælland. Foto: Henrik Petit / Postnord.

14.09.2021

SCM.dk

Efter stor succes med at tanke HVO Biodiesel på den interne flåde af lastbiler, leaser PostNord i Danmark nu 10 lastbiler, der skal køre på biogas. Det sker som en del af PostNords ambition om at gøre danskerne breve og pakker endnu grønnere gennem konkret CO2-reduktion. 

”Vi er i fuld gang med at sætte retningen for fremtidens logistik, og aftalen om de nye biogaslastbiler er et vigtigt skridt på vejen mod at blive fossilfri i 2030. Vi forventer, at de nye biogaslastbiler vil reducere vores udledning af CO2 med 850 ton på et år”, siger Stine Sander, vicedirektør for Pakker i PostNord.

Lastbilerne bliver leveret til efteråret, hvor de kommer til at køre med pakker mellem PostNords kunder, terminaler og distributionscentre på især Sjælland.

Læs også: PostNord Logistics tager næste skridt mod en fossilfri fremtid

I Danmark har PostNord allerede reduceret CO2-udledningen med 73 procent siden 2019 på den interne flåde af lastbiler.

”Vi glæder os rigtig meget til at modtage de nye biogaslastbiler, som er en vigtig investering i en grønnere fremtid. Vi arbejder hele tiden på at skabe bæredygtige transportløsninger uden meromkostning for vores kunder, og det er vi allerede lykkedes med ved at skifte til HVO biodiesel og mindske antallet at lastbiler på vejene ved at øge lastbilernes fyldningsgrad med nye pallestativer”, siger Stine Sander.

Satsningen med foreløbig 10 biogaslastbiler bliver en af de største herhjemme med biogas som drivmiddel for en enkelt virksomhed, og senere på året opfører PostNord sit eget biogas-tankanlæg i forbindelse med virksomhedens pakketerminal i Brøndby. 

De nye lastbiler er IVECO S-WAY, som kører på CNG-biogas, der leveres af Biogas Express.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle