Boxit udvider sin lastbilsflåde

Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.

Jesper Rosenkilde har været chauffør hos Boxit i tre år. Foto: Boxit.

26.05.2022

SCM.dk

Flåden af lastbiler er vokset støt gennem årene hos den nordjyske containervirksomhed Boxit. Den første lastbil blev indkøbt i 2012, og virksomheden har nu syv kørende lastbiler, der hver især flytter omtrent 50 containere rundt i landet på ugentlig basis. Der er bestilt yderligere tre lastbiler, som forventes klar i 2023-2024.  

Det tager omkring halvandet år at færdigbygge en enkelt lastbil til Boxit, blandt andet fordi al interiør skal fjernes for at implementere virksomhedens eget, og en kran, der kræver forstærkning af bilens chassis, skal monteres. Det hele er nøje planlagt med sans for detaljerne, for ejeren og skaberen af Boxit, Christian Nielsen, går selv helt ned i detaljerne om lastbilerne. Han bruger nemlig størsteparten af sin tid i firmaet som lastbilchauffør og har kun en dag eller to på kontoret om ugen.  

Jesper Rosenkilde har været chauffør hos Boxit i tre år, og han er bestemt ikke utilfreds med, at chefen har næsen helt nede i detaljerne:  

Læs også: DFDS indsætter 100 el-lastbiler i sit netværk

”Jeg får lov til at køre en af de største modeller motormæssigt. Der er jo forskel på at køre Skoda og Ferrari, og inden for lastbiler er det her en Ferrari.  Man kan godt mærke, at der er gjort noget ud af det, og at ham, der tager de store beslutninger, også selv sidder bag rettet meget af tiden. Det gør jo, at kløften ikke er så stor, og at der bliver taget højde for en masse ting, man ellers ikke ville ane noget om oppe på kontoret”, siger Jesper Rosenkilde. 

Lastbilerne er udstyret med meget af det sædvanlige interiør som køleskab, mikroovn og fjernsyn, men de har blandt andet også fået elektronisk varme i bundmåtterne, der er med til at gøre chaufførlivet endnu mere komfortabelt.  

”Bilerne er sindssygt lækre inden i, og der mangler absolut ingenting. Der er tænkt over detaljerne, looket og stilen på en helt anden måde, end jeg har oplevet nogen andre steder”, siger Jesper Rosenkilde.  

Specialbygget løftemekanisme  

Lastbilerne har desuden et særligt løfte-åg, der er specialbygget efter en god idé fra manden bag containervirksomheden, der så behovet på sin egen vagt på landevejen. Åget kan styres med fjernbetjening og åbnes og lukkes, så chaufføren ikke behøver at komme op at stå på containeren for at montere de kæder, der skal til, når en container skal kunne hejses i vejret.  

”Det gør det så meget nemmere for mig, og jeg behøver ikke at slæbe i kæderne eller begive mig op ovenpå containeren. Det er måske det bedste eksempel på, hvorfor det fungerer, at chefen også kommer lidt ud af kontoret”, siger Jesper Rosenkilde.  

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle