Chaufførjobbet er et risikofyldt arbejde

Ny undersøgelse afdækker de store syndere, der kan få chauffører af blandt andet lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld. Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko.

Ny undersøgelse afdækker de store syndere, der kan få chauffører af blandt andet lastbiler, busser og taxaer til at ende i trafikuheld. Søvnighed er et typisk problem, men også distraherende mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstid og arbejdsindhold kan udgøre en risiko. Foto: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø..

19.12.2022

SCM.dk

Udmattelse, lange distancer, glat føre, forstyrrende sms’er. Listen er lang. Nyt studie fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) peger på i alt 27 markante risikofaktorer, der kan forbindes til trafikulykker blandt lastbil-, taxa- og buschauffører med flere.

”Det er vigtig viden, fordi det giver både chaufførerne og deres arbejdsgivere mulighed for at iværksætte indsatser, der kan nedbringe antallet af ulykker”, siger Markus Due Jakobsen, seniorforsker på NFA og projektleder på undersøgelsen.

Forebyggende indsatser
Undersøgelsen ser også nærmere på mulighederne for at forebygge ulykker på vejene. Her viser forskning blandt andet, at chaufførernes arbejdsplads kan gøre en forskel i forhold til at mindske antallet af ulykker.
Især peger undersøgelsen på fordelene ved at lægge vagtplaner med flere indlagte pauser under lange og sene kørsler. En god planlægning af ruten kan også sætte en dæmper for brugen af telefon og GPS’er. Endelig viser undersøgelsen, at risikoen for ulykker muligvis kan nedbringes blandt andet gennem overordnet opbakning til medarbejderne fra ledelsen, jobsikkerhed, ordentlige lønforhold og mulighed for fortroligt at kunne melde helbredsproblemer til arbejdspladsen.
Også chaufførerne selv kan mindske træthed under kørsel ved fx at prioritere tilstrækkelig søvn om natten, tage pauser, drikke kaffe og spise sundt i løbet af arbejdsdagen.

Søvnige chauffører og lang tid på vejene
I undersøgelsen har forskerholdet fundet frem til de 27 risikofaktorer ved at gennemgå i alt 67 internationale forskningsundersøgelser. Herefter har forskerne inddelt risikofaktorerne i seks grupper: organisatoriske, egenskaber hos den enkelte chauffør, kvalifikationer, chaufførens tilstand, køreadfærd og ydre omstændigheder.

Læs også: Mangel på chauffører er kritisk

Og gennemgangen af mere end 30 års forskning viser, at blandt andet søvnige chauffører og lang køretid udgør veldokumenterede risici for ulykker på vejene.
Også alder spiller en rolle. Her er det særligt de helt unge og de ældre chauffører, der er i særlig risiko for at blive involveret i trafikuheld.
Samtidig er nyere studier også begyndt at pege på chaufførens helbred og distraktioner fra for eksempel mobiltelefoner og GPS’er som relevante risici.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Kritik: Overimplementering af EU-regler forsinker dansk elektrificering

23.05.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Untangling the web of ESG reporting

22.05.2025SCM.dk

Ny platform forbedrer produktionslinjen, bundlinjen og CO2-regnskabet

22.05.2025SCM.dk

Plastprisen 2025 går til genanvendelse af stikkontakter

20.05.2025SCM.dk

Elbiler og tariffer fører til øget elforbrug om natten

19.05.2025GS1 Denmark

Sponseret

Sådan kan emballagesystemer hjælpe med at strukturere din emballage

19.05.2025SCM.dk

Endnu en hæder til Brødrene Dahls sociale indsats

19.05.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle