Chaufførmanglen vil kun stige i 2022

Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.

"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto..

27.06.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Stramme arbejdsmarkeder og stor efterspørgsel efter pandemien giver fortsat næring til manglen på chauffører i hele verden, og højere lønninger i 2021 har ikke løst problemet. Mangelsituation bliver forværret af en voksende kløft mellem unge og gamle chauffører – en kløft som IRU betegner som en ’demografisk krise under opsejling’-
IRU's årlige undersøgelse af chaufførmangel viser, at ubesatte erhvervschaufførstillinger fortsætter med at stige med alarmerende hastigheder over hele kloden.

IRU har undersøgt mere end 1.500 kommercielle vejtransportoperatører i 25 lande i Amerika, Asien og Europa og organisationen konkluderer, at manglen på lastbilchauffører steg i alle regioner i 2021 undtagen Eurasien.

I Europa steg manglen med 42 procent fra 2020 til 2021, hvor åbne ubesatte chaufførstillinger nåede 71.000 i Rumænien, 80.000 i både Polen og Tyskland og 100.000 i Storbritannien. I Mexico steg manglen med 30 procent for at nå 54.000; i Kina med 140 procent for at nå 1,8 millioner. Højere chaufførlønninger i 2021, især i Europa og USA, har ikke ført til en bedring af mangelsituationen.

Millioner af ubesatte stillinger
IRU's generalsekretær Umberto de Pretto siger: "Kronisk mangel på erhvervschauffører bliver værre med millioner af stillinger, der forbliver ubesatte. Dette sætter allerede stressede økonomier og samfund i højere risiko for inflation, problemer med social mobilitet og nedsmeltning af forsyningskæden".

Ser vi frem mod 2022 forventer operatører i de fleste regioner, at manglen på lastbilchauffører vil fortsætte med at stige: Tyrkiet med 15 procent, Mexico med 32 procent og Eurasien og Europa med 40 procent.  Undtagelserne er Argentina og Kina, hvor operatører forudser små forbedringer.

Inden for personbefordring var 7 procent af stillingerne som buschauffør ubesatte i 2021 i Europa. Operatørerne forventer, at dette vil nå op på 8 procent i 2022 i de undersøgte lande.

Mindre end 3 procent af lastbilchaufførerne var kvinder i 2021 i alle regioner - med bemærkelsesværdige undtagelser i Kina på 5 procent og USA på 8 procent. Andelen af kvindelige buschauffører i Europa var endnu bedre med 12 procent. Disse satser ligger dog stadig et godt stykke under transportsektorens normer, især i Europa og USA, hvor henholdsvis 22 procent og 28 procent af alle transportarbejdere er kvinder.

Demografisk tidsbombe
Unge chauffører under 25 år forbliver et lille mindretal på 6 eller 7 procent af lastbilchaufførbefolkningen i de fleste regioner. På den anden side er der mellem to og fem gange flere ældre chauffører over 55 år i alle regioner, undtagen Kina og Mexico. I USA og Europa udgør ældre chauffører omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Europa har den højeste gennemsnitlige chaufføralder på 47 år.

Gabet mellem ældre og yngre chauffører vokser. Figur: IRU..

Brug for flere kvinder og unge
Den voksende aldersforskel er mere alvorlig for personbefordring. I Europa var kun 3 procent af buschaufførerne under 25 år i 2021, hvilket er halvdelen af den samlede transportsektor. Chauffører over 55 år ud var dog 32 procent af arbejdsstyrken med en gennemsnitlig føreralder på 50 år.

Ifølge vejtransportoperatørerne skyldes den nuværende krise med chaufførmangel mangel på kvalificerede chauffører i alle regioner - bortset fra Kina og Tyrkiet, der peger på henholdsvis chaufførforholdene og erhvervets image som hovedårsagerne.

Om IRU

IRU er verdensorganisationen for vejtransport, der hjælper med bidrager til samfundsudviklingen med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere her.

"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto.

Hent rapporten her.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online