Chaufførmanglen vil kun stige i 2022

Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.

"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto..

27.06.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Stramme arbejdsmarkeder og stor efterspørgsel efter pandemien giver fortsat næring til manglen på chauffører i hele verden, og højere lønninger i 2021 har ikke løst problemet. Mangelsituation bliver forværret af en voksende kløft mellem unge og gamle chauffører – en kløft som IRU betegner som en ’demografisk krise under opsejling’-
IRU's årlige undersøgelse af chaufførmangel viser, at ubesatte erhvervschaufførstillinger fortsætter med at stige med alarmerende hastigheder over hele kloden.

IRU har undersøgt mere end 1.500 kommercielle vejtransportoperatører i 25 lande i Amerika, Asien og Europa og organisationen konkluderer, at manglen på lastbilchauffører steg i alle regioner i 2021 undtagen Eurasien.

I Europa steg manglen med 42 procent fra 2020 til 2021, hvor åbne ubesatte chaufførstillinger nåede 71.000 i Rumænien, 80.000 i både Polen og Tyskland og 100.000 i Storbritannien. I Mexico steg manglen med 30 procent for at nå 54.000; i Kina med 140 procent for at nå 1,8 millioner. Højere chaufførlønninger i 2021, især i Europa og USA, har ikke ført til en bedring af mangelsituationen.

Millioner af ubesatte stillinger
IRU's generalsekretær Umberto de Pretto siger: "Kronisk mangel på erhvervschauffører bliver værre med millioner af stillinger, der forbliver ubesatte. Dette sætter allerede stressede økonomier og samfund i højere risiko for inflation, problemer med social mobilitet og nedsmeltning af forsyningskæden".

Ser vi frem mod 2022 forventer operatører i de fleste regioner, at manglen på lastbilchauffører vil fortsætte med at stige: Tyrkiet med 15 procent, Mexico med 32 procent og Eurasien og Europa med 40 procent.  Undtagelserne er Argentina og Kina, hvor operatører forudser små forbedringer.

Inden for personbefordring var 7 procent af stillingerne som buschauffør ubesatte i 2021 i Europa. Operatørerne forventer, at dette vil nå op på 8 procent i 2022 i de undersøgte lande.

Mindre end 3 procent af lastbilchaufførerne var kvinder i 2021 i alle regioner - med bemærkelsesværdige undtagelser i Kina på 5 procent og USA på 8 procent. Andelen af kvindelige buschauffører i Europa var endnu bedre med 12 procent. Disse satser ligger dog stadig et godt stykke under transportsektorens normer, især i Europa og USA, hvor henholdsvis 22 procent og 28 procent af alle transportarbejdere er kvinder.

Demografisk tidsbombe
Unge chauffører under 25 år forbliver et lille mindretal på 6 eller 7 procent af lastbilchaufførbefolkningen i de fleste regioner. På den anden side er der mellem to og fem gange flere ældre chauffører over 55 år i alle regioner, undtagen Kina og Mexico. I USA og Europa udgør ældre chauffører omkring en tredjedel af arbejdsstyrken. Europa har den højeste gennemsnitlige chaufføralder på 47 år.

Gabet mellem ældre og yngre chauffører vokser. Figur: IRU..

Brug for flere kvinder og unge
Den voksende aldersforskel er mere alvorlig for personbefordring. I Europa var kun 3 procent af buschaufførerne under 25 år i 2021, hvilket er halvdelen af den samlede transportsektor. Chauffører over 55 år ud var dog 32 procent af arbejdsstyrken med en gennemsnitlig føreralder på 50 år.

Ifølge vejtransportoperatørerne skyldes den nuværende krise med chaufførmangel mangel på kvalificerede chauffører i alle regioner - bortset fra Kina og Tyrkiet, der peger på henholdsvis chaufførforholdene og erhvervets image som hovedårsagerne.

Om IRU

IRU er verdensorganisationen for vejtransport, der hjælper med bidrager til samfundsudviklingen med sikker, effektiv og grøn mobilitet og logistik. Som talerør for mere end 3,5 millioner virksomheder, der driver vej- og multimodale transporttjenester i alle globale regioner, hjælper IRU med at holde verden i bevægelse. Se mere her.

"Vejtransportoperatører gør deres del, men regeringer og myndigheder er nødt til at bevare fokus, især for at forbedre parkeringsinfrastrukturen, uddannelsesadgangen og tilskynde flere kvinder og unge til erhvervet", konkluderer IRU's generalsekretær Umberto de Pretto.

Hent rapporten her.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om transport & levering 2022

Relateret indhold

18.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

18.08.2025SSI Schäfer

Sponseret

Den ultimative rejse fra manuel til automatiseret lagerdrift

17.08.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Fra automatisering til agilitet

14.08.2025Zetes

Sponseret

Autonome mobile robotter optimerer flow og produktivitet i den digitale forsyningskæde

13.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Sigurd Müller Vinhandel vælger Axacon WMS til at løfte lagerdriften

12.08.2025Consafe Logistics

Sponseret

Robotter på lageret: Fra hype til hverdagens virkelighed

04.08.2025Axacon A/S

Sponseret

Derfor bør I ikke vente med WMS, bare fordi I ikke er en kæmpe virksomhed

24.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Drop printerbøvlet – Honeywell har knækket koden!

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

25.08.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup