Stigende e-handel påvirker markedet for logistikejendomme

I takt med at e-handlen vinder større indpas på det danske marked, opleves der også nye krav fra logistikmarkedets aktører, lyder det fra rådgivningsvirksomheden Colliers. Både producenter og forbrugere vil have lynhurtig levering, og det påvirker hvor logistikvirksomhederne placerer sig.

DHL er en af de virksomheder, der stiller nye krav til logistikejendomme på grund af den stigende e-handel. Foto: DHL..

10.04.2019

SCM.dk

Begge parter stiller krav om hurtig levering, hvilket har sat citylogistik og ’last mile distribution’ på dagsordenen i logistikbranchen. Dermed får e-handlen signifikant betydning for, hvor logistikvirksomhederne i fremtiden placerer sig, og hvordan de indretter sig, lyder det fra rådgivningsvirksomheden Colliers.

Ifølge Dan Wærn, ejendomsdirektør hos transportkæmpen DHL, har e-handelen haft betydning for, hvilke ejendomme virksomheden efterspørger:

”Vi stiller i dag nogle andre krav til udformningen af ejendommene. For eksempel har den øgede tilstrømning af privatpersoner, der henter pakker, betydet, at der skal flere p-pladser til, ligesom der skal være velkomstområder og plads til at vente”, siger han.

DHL har servicecentre i Københavns lufthavn, Fredericia og Skanderborg, samt hovedkontor i Vallensbæk.

Ønske om by-placering
Logistikfirmaer har i flere år placeret sig tæt på København, hvilket har betydet lav tomgang og højere lejepriser. Men som et led i efterspørgslen på lager- og logistiklokaler, ses nu også en tendens, hvor flere logistikfirmaer ønsker at placere sig i byerne.

”Tomgangen på industri- og logistiklokaler i Storkøbenhavn er rekordlav. Vi gik ud af 2018 med en tomgang på kun 2,7 procent,” siger erhvervsmægler for industri- og logistik hos Colliers, Helle Andersen.

Efterspørgslen er stadig størst på de logistikejendomme, som opfylder moderne krav til loftshøjde, arealfordeling og ikke mindst placering.

”Vi vurderer, at tomgangen dækker over beholdningen af gamle og utidssvarende lokaler, som ikke lever op til nutidens krav. Vi har ingen problemer med at udleje nye lokaler, f.eks. har vi netop udlejet de første lokaler i Greve Distributions Center, der netop er opført til at imødekomme brugernes aktuelle behov”, forklarer hun.

Læs også: Laveste tomgang for industrilokaler i Østjylland siden finanskrisen

Alt i alt oplever Colliers et marked, som de seneste år har været præget af stor udvikling, og det ser ud til at denne udvikling fortsætter inde i byerne.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle