Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen

Det globale handelsflow er ved at løbe tør for shippingcontainere, fordi skibe og deres last er i karantæne rundt om i verden, ikke mindst i Kina. Varer er op til to måneder forsinkede, men håbet om normalisering lever.

Containere i hundredtusindvis er strandet i Kina, bl.a. her i Hong Kong, hvilket sætter verdenshandlen under pres og forsinker varer..

20.03.2020

SCM.dk

Det gælder ikke mindst i shippingbranchen, hvor en i forvejen voksende mangel på containere, der har efterladt enorme mængder varer strandet rundt om på kloden, nu ser ud til at blive endnu værre i takt med at Kina begynder at sætte skibe fra bl.a. USA i 14 dages karantæne, når de ankommer til landet, beretter Bloomberg.

Aflæsning af containere og forsinkelser har allerede gennem noget tid skabt mangel på containere i hundredtusindvis, og i takt med at havne som eksempelvis Fuzhou, der ligger midt mellem Hong Kong og Shanghai, er begyndt på at tilbageholde fartøjer i to uger efter ankomst, vil problemet kun vokse.

”Det er en kapacitet på millioner af tons, der er fjernet fra systemet. Og en industri som vores er dybt afhængig af containere”, siger Greg Cherewyk, der er præsident for Pulse Canada, der er interesseorganisation for landets industri inden for bl.a. ærter og linser.

Kina er både problem og basis for håb
Ifølge en frisk rapport fra Bloomberg er udbuddet af containere i havnene i Hamborg, Antwerpen og Rotterdam her i Europa, samt Long Beach og Los Angeles i USA, det laveste nogensinde, og i Canada er situationen ikke meget bedre.

Her mangler man ifølge Greg Cherewyk containere til at eksportere store dele af sin produktion af ærter og linser, og i det samlede regnestykke er man omkring to måneder bagud, efter at 30 fartøjer fra Kina har aflyst ture til Vancouver siden januar.

Andre steder i verden er eksempelvis krydderier som karry fra Thailand kraftigt forsinkede og dyrere at få frem, mens kaffeeksportører fra Brasilien har svært ved at sikre sig nye ordrer, fordi store mængder containere ikke kommer retur fra Kina.

Men netop i Kina håber industrien dog også, at man inden længe vil se udvikling, der kan forbedre situationen. Bloomberg-analytiker Lee Klaskow peger i førnævnte rapport således på, at containervolumnerne rundt om i verden kan begynde at vokse i takt med, at den kinesiske eksport begynder at komme op i gear igen.

Læs også: Aarhus Havn slår egen containerrekord

Og Mark Hemmes, der er direktør for Quorum Corp, som overvåger det canadiske korntransportsystem, håber også på bedre tider snart. ”Forhåbentlig vil situationen rette sig op inden for nogle uger, når Kina begynder at starte sin produktion op igen”, siger han til Bloomberg.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

28.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Sådan får du flow i intralogistikken med MES og WMS i samspil

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle