Containere i coronakarantæner presser shippingbranchen

Det globale handelsflow er ved at løbe tør for shippingcontainere, fordi skibe og deres last er i karantæne rundt om i verden, ikke mindst i Kina. Varer er op til to måneder forsinkede, men håbet om normalisering lever.

Containere i hundredtusindvis er strandet i Kina, bl.a. her i Hong Kong, hvilket sætter verdenshandlen under pres og forsinker varer..

20.03.2020

SCM.dk

Det gælder ikke mindst i shippingbranchen, hvor en i forvejen voksende mangel på containere, der har efterladt enorme mængder varer strandet rundt om på kloden, nu ser ud til at blive endnu værre i takt med at Kina begynder at sætte skibe fra bl.a. USA i 14 dages karantæne, når de ankommer til landet, beretter Bloomberg.

Aflæsning af containere og forsinkelser har allerede gennem noget tid skabt mangel på containere i hundredtusindvis, og i takt med at havne som eksempelvis Fuzhou, der ligger midt mellem Hong Kong og Shanghai, er begyndt på at tilbageholde fartøjer i to uger efter ankomst, vil problemet kun vokse.

”Det er en kapacitet på millioner af tons, der er fjernet fra systemet. Og en industri som vores er dybt afhængig af containere”, siger Greg Cherewyk, der er præsident for Pulse Canada, der er interesseorganisation for landets industri inden for bl.a. ærter og linser.

Kina er både problem og basis for håb
Ifølge en frisk rapport fra Bloomberg er udbuddet af containere i havnene i Hamborg, Antwerpen og Rotterdam her i Europa, samt Long Beach og Los Angeles i USA, det laveste nogensinde, og i Canada er situationen ikke meget bedre.

Her mangler man ifølge Greg Cherewyk containere til at eksportere store dele af sin produktion af ærter og linser, og i det samlede regnestykke er man omkring to måneder bagud, efter at 30 fartøjer fra Kina har aflyst ture til Vancouver siden januar.

Andre steder i verden er eksempelvis krydderier som karry fra Thailand kraftigt forsinkede og dyrere at få frem, mens kaffeeksportører fra Brasilien har svært ved at sikre sig nye ordrer, fordi store mængder containere ikke kommer retur fra Kina.

Men netop i Kina håber industrien dog også, at man inden længe vil se udvikling, der kan forbedre situationen. Bloomberg-analytiker Lee Klaskow peger i førnævnte rapport således på, at containervolumnerne rundt om i verden kan begynde at vokse i takt med, at den kinesiske eksport begynder at komme op i gear igen.

Læs også: Aarhus Havn slår egen containerrekord

Og Mark Hemmes, der er direktør for Quorum Corp, som overvåger det canadiske korntransportsystem, håber også på bedre tider snart. ”Forhåbentlig vil situationen rette sig op inden for nogle uger, når Kina begynder at starte sin produktion op igen”, siger han til Bloomberg.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

01.12.2025SCM.dk

Nye og avancerede mobile robotter er på hastig fremmarch

28.11.2025SCM.dk

56 % af LEGO’s indpakning er nu papir og ikke plast

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Implement Consulting Group
Webinar
Unlock the full potential of your transformation – ‘Deep dive: Drive progress’

Create flow, transparency, and control to deliver on time, on budget, and to quality

Dato

03.12.2025

Tid

08:15

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle