Containertab kan udvikle PTSD blandt søfolk

De sidste tre måneder har lasten revet sig løs fra et containerskib, samt containere er gået tabt hele seks gange. Risikoen for fysisk fare er stor for søfolkene, men nu råber en gruppe vagt i gevær om de psykiske konsekvenser, de voldsomme hændelser også kan have.

Indenfor de sidste tre måneder, har fragtskibe tabt containere i havet hele seks gange. Foto: CSSS..

25.03.2021

SCM.dk

Container Shipping Supporting Seafarers – eller CSSS – er en frivillig gruppe, der har til formål at skabe opmærksomhed omkring søfolks vilkår. Nu slår de alarm i forbindelse med de seks store tab af containere, som søfartsindustrien har set indenfor de sidste tre måneder.

Løsreven last og tab af containere udgør nemlig ikke kun en fysisk trussel mod søfolkene, men også en trussel mod deres mentale helbred. Utrygheden ved at store containere slipper ud af kontrol samt støjen, der følger med, er blandt årsagerne til at containertab kan lede til PTSD hos søfolk, mener CSSS.

Ifølge en anonym skibsfører og medlem af CSSS, bør alle aktører indenfor skibsfragt tage mere ansvar for besætningens sikkerhed: ”Bebrejdelseskulturen skal stoppe. Skibet, besætningen og lastens sikkerhed er højeste prioritet, så når et skib bliver forsinket for at sikre alle containerne, handler det om general sikkerhed. Alle fra besætningen til øverste autoritet i branchen skal stoppe med at spille the blame game (bebrejdelsesspil)”.

Læs også: Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen 

Philip Eastell, der stiftede CSSS i 2017, tilføjer i en pressemeddelelse: ”De kommercielle implikationer og tab er store ved containertab, så vi kan godt forstå følsomheden omkring emnet – men industrien har et ansvar i forhold til at tage sig af søfolkenes ve og vel efter et containertab”.

Han understreger samtidig, at ingen skal bebrejdes for selve hændelserne. Det handler nærmere om at sikre besætningens sikkerhed under og efter et containertab.

Centralt er det, at søfolkene for lov til at forlade skibene efter et containertab, så de kan bearbejde oplevelsen og komme væk fra traumet.

Udover de store containere i sig selv, kan deres indhold også være til fare for besætningen, hvis containerne begynder at lække. Ligeså kan sikkerhedsudstyr som redningsveste og brandslukkere blive beskadiget eller revet løs, hvis skibet kommer ud for turbulens på en sejlads.

Kilde: Seaborne Communications

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025Dematic

Sponseret

Dematic Integrates a Pallet AS/RS in Latest Expansion for Spanish Workwear Giant Velilla

12.12.2025SCM.dk

Nyt logistisk supercenter åbner i Ringsted

11.12.2025SCM.dk

JYSK åbner nyt distributionscenter i Italien i 2027

08.12.2025SCM.dk

Mobile robotter: Fra faste ruter til intelligent høj fleksibilitet

05.12.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AMR’er kræver volumen: sådan får du reel ROI på robotterne

04.12.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

04.12.2025SCM.dk

9 AGV’er servicerer på tiende år JYSKs distributionscenter i Danmark

02.12.2025SCM.dk

AI løfter lagerdrift fra automatisering til strategisk styrke

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle