Covid-prop i verdens største containerhavn kan få større følger end Suez-blokering

Tomme containere hober sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af foranstaltninger mod coronavirus.

04.05.2022

SCM.dk

Når lastbiler skal ind i coronaramte Shanghai for at hente eller aflevere containere i verdens største containerhavn, skal de kunne fremvise en negativ coronatest samt en række tilladelser, der tager lang tid at få godkendt. Samtidigt er mange varehuse blevet forseglet, så lagerkapaciteten i Shanghai er kraftigt reduceret.

Situationen medfører logistiske flaskehalse på alle niveauer og har blandt andet resulteret i en massiv ophobning af containerskibe ud for Shanghais kyst. Skibene venter på at kunne lægge til land for at af- og pålaste godscontainere, oplyser Peter Bøgh Hansen, der er politisk chef for DI i Kina.

”Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse. I første omgang kan det give andre af verdens havne ro til at få ryddet op i den ophobning af gods, de har til behandling. Men når der kommer hul på bylden fra Shanghai, kan presset for at få fragten rundt skabe køer og længere ventetid jorden rundt”, siger Peter Bøgh Hansen.

Suez-følger spøger stadig

Peter Bøgh Hansen vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.

”Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen”, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: Endelig vender trenden: Forsinkelser i skibsfragt bliver mindre

Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.

”Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked”, siger Peter Bøgh Hansen.

Kinas restriktioner vil være vedvarende

Han opfordrer i første omgang danske virksomheder til at  benytte havne og øvrige fragtmuligheder udenfor Shanghai, så længe byens lockdown fortsat er gældende.

Den løsning kan dog vise sig at blive kortvarig, hvis restriktionerne i Shanghai udvides til også at omfatte andre regioner i Kina.   

”Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restirktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel”, siger Peter Bøgh Hansen.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

24.06.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

24.06.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

25.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Fabric Update

Unleash the boundless potential of Microsoft Fabric: Your monthly source for cutting-edge news and limitless opportunities.

Dato

25.06.2025

Tid

15:00

Sted

Online

Implement Consulting Group
Webinar
Enhancing production planning in SAP

Unlocking the power of PP/DS for future efficiency

Dato

26.06.2025

Tid

09:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

30.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online