Daikin halverer leveringstid med nyt stort lager

Daikin har etableret nyt, stort lager i Køge. Daikin har nu i alt 30 lagre fordelt i Europa og kan garantere levering af produkter og reservedele til installatører inden for 24 timer. Det nye lager tilbyder også direkte afhentning og fungerer som et pick-up point.

Daikin, førende producent af energieffektive klimaløsninger til opvarmning, ventilation og køling, har i samarbejde med Rhenus Logistics, ekspert inden for logistik og lagerstyring i Norden, åbnet sit første lager i Danmark. Foto: Daikin Denmark

04.09.2024

SCM.dk

Daikin, førende producent af energieffektive klimaløsninger til opvarmning, ventilation og køling, har i samarbejde med Rhenus Logistics, ekspert inden for logistik og lagerstyring i Norden, åbnet sit første lager i Danmark. Det nyetablerede lager sikrer med sin store kapacitet og den nøje udvalgte beliggenhed, at Daikin tilbyder ‘Just in time’-levering eller afhentning af produkter og reservedele til danske installatører og andre kunder. Nye ‘pick-up points’, som tilbyder direkte afhentning, er planlagt til at åbne i København og Horsens. Det giver installatører øget fleksibilitet, mindre lagerbinding, større leveringssikkerhed og mulighed for at yde hurtig, rettidig service til kunderne. Samspillet mellem de 30 europæiske lagre sikrer yderligere Daikins leveringssikkerhed med intern dag-til-dag-levering på tværs af landegrænser.

Med det nye lager tager Daikin et vigtigt skridt, som støtter både kunderejsen og ambitionen om at vinde markedsandele i Danmark. Logistikchef hos Daikin Europe NV, Harrie Verkamer, glæder sig over den nye lagerløsning:

"Som et led i vores udvidede fokus på kunderejsen, tager vi med vores nye danske lagerløsning endnu et skridt mod at styrke forsynings- og logistikkæden til vores kunder og samarbejdspartnere. Vi ved, at leveringssikkerheden er et af de afgørende parametre for installatører - de har behov for stor fleksibilitet for at kunne imødekomme efterspørgslen på varmepumper. Med Rhenus Logistics og deres imponerende lagerkapacitet, højteknologiske scanningssytem og ekspertise kan vi fordoble vores lagerkapacitet og halvere vores leveringstid”, udtaler Harrie Verkamer.

Daikins udvidelse på det danske marked kommer i forlængelse af Danmarks ambitiøse planer for udfasning af fossile brændstoffer og ønsket om at være uafhængig af fossile brændsler i 2050. I dag udgør opvarmning af bygninger og boliger omkring 15-20 procent af den samlede CO2-udledning i Danmark,  og omstilling til vedvarende energikilder kan derfor gøre en betydelig forskel i CO2-regnskabet. 

Læs også: Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible

Investeringen i Danmark understreger Daikins dedikation til at imødekomme den nødvendige omstilling til mere energieffektive løsninger. Administrerende direktør i Daikin Danmark, Robert Kagabo, ser Danmark som et interessant marked, da der er et stort fokus på bæredygtighedsagendaen, og han ser med åbningen af lageret frem til at kunne servicere både kunder og installatører med klimavenlige energiløsninger endnu bedre i fremtiden: 

“Danmark er nået langt i sine planer for udfasning af fossile brændstoffer og er derfor et interessant marked at etablere sig i. Opkøbet af BKF Klima var den første vigtige milepæl, næste skridt og et vigtigt led i vores vækststrategi, var etablering af eget lager i Danmark. Vi har markedets bedste og bredeste udvalg af kvalitets-varmepumper og har nu lagt nye og vigtige grundsten, som styrker vores ambition om at indtage en førende position på det danske marked. Jeg kan afsløre, at der er flere tiltag, som understøtter både kunderejsen og vækststrategien, i støbeskeen”, afslutter Robert Kagabo. 

Kilde: Daikin Denmark

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

02.07.2025SSI Schäfer

Sponseret

Draper Tools maksimerer effektiviteten med en semi-automatiseret lagerløsning

01.07.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CT32 håndterminal

30.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Nyt logistikcenter indviet i Varberg, Sverige: SSI SCHÄFER leverer fuldautomatisk lager til Apotea

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia