Daikin halverer leveringstid med nyt stort lager

Daikin har etableret nyt, stort lager i Køge. Daikin har nu i alt 30 lagre fordelt i Europa og kan garantere levering af produkter og reservedele til installatører inden for 24 timer. Det nye lager tilbyder også direkte afhentning og fungerer som et pick-up point.

Daikin, førende producent af energieffektive klimaløsninger til opvarmning, ventilation og køling, har i samarbejde med Rhenus Logistics, ekspert inden for logistik og lagerstyring i Norden, åbnet sit første lager i Danmark. Foto: Daikin Denmark

04.09.2024

SCM.dk

Daikin, førende producent af energieffektive klimaløsninger til opvarmning, ventilation og køling, har i samarbejde med Rhenus Logistics, ekspert inden for logistik og lagerstyring i Norden, åbnet sit første lager i Danmark. Det nyetablerede lager sikrer med sin store kapacitet og den nøje udvalgte beliggenhed, at Daikin tilbyder ‘Just in time’-levering eller afhentning af produkter og reservedele til danske installatører og andre kunder. Nye ‘pick-up points’, som tilbyder direkte afhentning, er planlagt til at åbne i København og Horsens. Det giver installatører øget fleksibilitet, mindre lagerbinding, større leveringssikkerhed og mulighed for at yde hurtig, rettidig service til kunderne. Samspillet mellem de 30 europæiske lagre sikrer yderligere Daikins leveringssikkerhed med intern dag-til-dag-levering på tværs af landegrænser.

Med det nye lager tager Daikin et vigtigt skridt, som støtter både kunderejsen og ambitionen om at vinde markedsandele i Danmark. Logistikchef hos Daikin Europe NV, Harrie Verkamer, glæder sig over den nye lagerløsning:

"Som et led i vores udvidede fokus på kunderejsen, tager vi med vores nye danske lagerløsning endnu et skridt mod at styrke forsynings- og logistikkæden til vores kunder og samarbejdspartnere. Vi ved, at leveringssikkerheden er et af de afgørende parametre for installatører - de har behov for stor fleksibilitet for at kunne imødekomme efterspørgslen på varmepumper. Med Rhenus Logistics og deres imponerende lagerkapacitet, højteknologiske scanningssytem og ekspertise kan vi fordoble vores lagerkapacitet og halvere vores leveringstid”, udtaler Harrie Verkamer.

Daikins udvidelse på det danske marked kommer i forlængelse af Danmarks ambitiøse planer for udfasning af fossile brændstoffer og ønsket om at være uafhængig af fossile brændsler i 2050. I dag udgør opvarmning af bygninger og boliger omkring 15-20 procent af den samlede CO2-udledning i Danmark,  og omstilling til vedvarende energikilder kan derfor gøre en betydelig forskel i CO2-regnskabet. 

Læs også: Fremtidens logistikterminaler er bæredygtige, automatiserede og hyper-fleksible

Investeringen i Danmark understreger Daikins dedikation til at imødekomme den nødvendige omstilling til mere energieffektive løsninger. Administrerende direktør i Daikin Danmark, Robert Kagabo, ser Danmark som et interessant marked, da der er et stort fokus på bæredygtighedsagendaen, og han ser med åbningen af lageret frem til at kunne servicere både kunder og installatører med klimavenlige energiløsninger endnu bedre i fremtiden: 

“Danmark er nået langt i sine planer for udfasning af fossile brændstoffer og er derfor et interessant marked at etablere sig i. Opkøbet af BKF Klima var den første vigtige milepæl, næste skridt og et vigtigt led i vores vækststrategi, var etablering af eget lager i Danmark. Vi har markedets bedste og bredeste udvalg af kvalitets-varmepumper og har nu lagt nye og vigtige grundsten, som styrker vores ambition om at indtage en førende position på det danske marked. Jeg kan afsløre, at der er flere tiltag, som understøtter både kunderejsen og vækststrategien, i støbeskeen”, afslutter Robert Kagabo. 

Kilde: Daikin Denmark

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Intralogistik og materialehåndtering

Effektiv intern logistik, materialehåndtering og lagerstyring er afgørende for enhver virksomhed, der ønsker at opretholde en konkurrencefordel i dagens marked. Og området er i rivende udvikling – drevet af den teknologiske udvikling, mangel på arbejdskraft, den grønne omstilling og den stigende geopolitiske og sikkerhedsmæssige situation i post-covid19-verdenen. Talrige undersøgelser og markedsrapporter dokumenterer, at virksomhederne investerer på livet løs i automatiserede og digitale løsninger for at øge effektivitet, fleksibilitet og kvalitet på lageret. Dyk ned i temaet og bliv klogere på udviklingen.

Relateret indhold

16.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Extrem range stregkodelæsere

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

14.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles