Damco og DFDS klar med vejeløsninger

For at være klar til den nye Solas-regel om vejning af containere, har to af de største danske operatører, Damco og DFDS, lanceret hver deres løsninger for at imødekomme kravene i regulativet.

Fra den 1. juli skal alle containere vejes inden de bliver læsset. Damco og DFDS er klar med services for at imødekomme de nye regler. Foto: Flickr/Todd Lappin.

22.06.2016

SCM.dk

Om uger to uger træder det nye Solas-regelsæt om vejning af skibscontainere i kraft. Det betyder helt basalt at alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Formålet med reglen er at forbedre skibets stabilitet ved at muliggøre en bedre stuvning af containerne. 

Læs også: Nyt containerregulativ på vej

For at imødekomme de nye krav har to af de store danske og internationale aktører på shippingmarkedet, Mærskselskabet Damco og rederiet DFDS, hver især præsenteret forskellige løsninger, der rent praktisk skal sørge for at betingelserne bliver opfyldt korrekt ude på havnene.

Damco har lanceret to såkaldte Verified Gross Mass (VGM)-services, der skal understøtte implementeringen af Solas-regulativet. De to services omfatter både den fysiske vejning af containerne og en filling-service, der inkluderer indberetningen af VGM-dokumentet til speditøren (carrier). Begge services er tilgængelige i alle de områder, hvor Damco er til stede globalt.

”Siden de nye regler blev offentliggjort har vi arbejdet tæt sammen med vores kunder for at udvikle nogle løsninger, der ikke alene vil overholde regulativet, men også kan integreres sømløst ind i de eksisterende forsyningskæder. Vi er godt tilfredse med vores nye services, der kan justeres efter både den enkelte kundes behov og diverse logistiklandskaber”, siger Damcos Global Ocean Operations Manager, Simone Kraal.

Løsning tilføjer værdi
Hos DFDS kommer man også til at mærke den nye regel i den daglige forretning. Reglen kommer således også til at gælde for containere, der løftes over på trailere til ro-rotransport, hvis den samlede rejse er over 600 sømil (1.112 km). Og det er den på DFDS’ ruter Immingham-Brevik-Gøteborg, Gent-Brevik-Gøteborg og Kiel-Skt. Petersborg-Ust Luga, skriver Transportmagasinet.

Derfor har rederiet besluttet sig for at montere vejeapparater på det udstyr, der bruges til at løfte containere, fortæller Group Director for DFDS Terminals, Alistair Campbell.

”Alle containere bliver allerede løftet om bord med udstyret i dag, så der bliver ikke tale om mere arbejde for os. Men det tilfører værdi til vores service, da det kunne være blevet dyrt for kunderne at sikre vejningen. Nu kan de fortsætte med deres nuværende arbejdsprocesser, mens DFDS hjælper dem med at overholde det nye regelsæt. Det giver ekstra omsætning til DFDS, øger kundernes tilknytning til os og sikrer os den brændstofbesparelse, som en bedre trimning af skibene giver”, siger han til DFDS’ interne nyhedsbrev Update Weekly. 

Læs også: Containerregulativ snart virkelighed – gratis vejning i Fredericia

Derudover har DFDS også udstyret en del af sine terminaler med brovægte til vejning af trailertrafik. Det skal også forbedre trimning, stabilitet og brændstofbesparelse.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online