Danmark halter bagefter i nyt AI-optimismebarometer

Mens Norge og Sverige indtager 1. og 2. pladsen, ligger Danmark nede på en 8. plads i et nyt barometer, der tager temperaturen på AI-optimismen i 12 lande verden over. USA er den absolutte bundskraber i målingen, som viser, at hverken økonomiske muskler eller størrelse har afgørende betydning for forventningerne til kunstig intelligens. It-modenhed er den udslagsgivende faktor.

”Der er en tydelig indikation af, at markedet er ved at blive splittet i to - i virksomhederne som har omfavnet kunstig intelligens og dem, der ikke har", fortæller Christian Pedersen. Foto: IFS

27.08.2024

SCM.dk

IFS har netop løftet sløret for et nyt AI-barometer, der tager temperaturen på forventningerne til kunstig intelligens (AI) i virksomhederne i 12 udvalgte lande. 1700 beslutningstagere har deltaget i målingen, som er foretaget i et bredt spekter af brancher fra produktion, telekom, byggeri og energi til service og forsvars- og luftfartsindustrien.

Det nye barometer byder på en række overraskelser, herunder at virksomhederne i verdens førende teknologination, USA, er mindst optimistiske i forhold til AI. Norge, Sverige og Frankrig indtager de tre øverste pladser i barometeret, mens England og Tyskland sammen med USA ligger lavest. Danmark og Finland befinder sig i den nederste halvdel som henholdsvis nummer 8 og 9 i barometeret. 

Læs også: Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

En anden overraskelse er, at virksomhedsstørrelse og økonomi tilsyneladende ikke har indflydelse på, hvor lyst virksomhederne ser på AI. Målingen viser således, at de allerstørste virksomheder med 500 millioner USD eller mere i omsætning har lavere forventninger til AI end virksomheder med en omsætning på 200 og 300 millioner USD, som er de mest optimistiske. 

I bunden af barometeret ligger de mindste virksomheder med en omsætning på 50-100 millioner USD. Placeringen skyldes, at de har færre ressourcer og kompetencer til at udnytte AI-teknologien i dag, og derfor planlægger med en længere tidshorisont. 

”Umiddelbart kan man få den tanke, at manglen på optimisme skyldes, at markedet har nået en AI-mæthed som følge af den massive hype, der har været omkring teknologien i de seneste 18 måneder. Det, barometeret i virkeligheden viser, er imidlertid, at der finder en form for udskillelsesløb sted. De virksomheder, der har etableret et stærkt datafundament, og som har investeret i kompetencer og har indarbejdet bæredygtighed i deres strategi - de er optimistiske, fordi de ret hurtigt kan se, at de opnår forretningsfordele med kunstig intelligens. Det er vigtigt, at beslutningstagerne ser kunstig intelligens som en strategi, og ikke et værktøj”, siger Chief Product Officer i IFS, Christian Pedersen.

Ifølge målingen er det især it-arkitekturen, der har indflydelse på AI-optimismen. Det indikerer, at virksomheder med et stærkt cloudbaseret fundament er kommet længere på AI-rejsen og har en klarere forventning om, at forretningsfordelene ved kunstig intelligens er tættere på at blive realiseret.

Læs også: Modenheden for kunstig intelligens i forsyningskæden er på kravlestadiet

”Der er en tydelig indikation af, at markedet er ved at blive splittet i to - i virksomhederne som har omfavnet kunstig intelligens og dem, der ikke har. Mange ledelser skubber på for at implementere kunstig intelligens, fordi de ser, at andre virksomheder gør det. Man er bange for at blive efterlade på bagperronen og ikke få del i de 4.4 billioner USD årlig profit, som McKinsey har fundet frem til, at kunstig intelligens kan bidrage med. Så der er opbygget et AI-pres i mange virksomheder, men uden en klar retning og strategi stagnerer mange AI-projekter, hvilket får resultaterne til at virke længere væk, end de behøver at være”, siger Christian Pedersen og supplerer:

”De høje forventninger til kunstig intelligens fører til fundamentale misforståelser af den værdi, teknologien kan give. Den virkelige værdi ligger i industriel AI, hvor al virksomhedens data struktureres i indbyrdes forbundne datasæt, som giver indsigt og hjælper med at optimere alle virksomhedens processer og forbinde den digitale og fysiske verden. Dér kan man hente værdiskabelse, og hvis virksomheder ikke selv har en strategi for at nå dertil, så bør de alliere sig med en partner, der kan hjælpe dem på vejen”, siger Christian Pedersen.

/Pbh

Optimismeplacering

LandOptimismeplacering
Norge1
Sverige2
Frankrig3
Australien4
Japan5
UAE6
Canada7
Danmark8
Finland9
Tyskland10
England11
USA12
Omsætning USDOptimismeplacering
300 mio - 499.999 mio1
200 mio - 299.999 mio2
500 mio eller mere3
100 mio - 199.999 mio4
50 mio - 99.99 mio5

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Nemt og hurtigt implementeret BI-løsning med over 100 Supply Chain KPI’er

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

13.09.2024SCM.dk

Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien

13.09.2024SCM.dk

Ikke-vestlig arbejdskraft løfter lokalsamfund

09.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Nemt og hurtigt implementeret BI-løsning med over 100 Supply Chain KPI’er

09.09.2024PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

06.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny finans-graduate vil bruge sit øje for forbedringer

06.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

"Det er spændende at være med til at optimere og skabe forandring"

06.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

"Supply Chain fangede mig med det samme"

05.09.2024SCM.dk

Større behov for cybersikkerhed til kritisk infrastruktur

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning