Modenheden for kunstig intelligens i forsyningskæden er på kravlestadiet

Interessen er stor, tilliden er middel, benspændene er mange og modenheden er lav. Der er stadig langt mere snak og hype over kunstig intelligens i SCM og logistik, end der er reelle strategier og anvendelser derude på gulvet i virksomhedernes forsyningskæder. Det viser dugfrisk undersøgelse fra SCM Panelet.

”Generelt betragtet er kunstig intelligens stadig umodent for mange, hvilket kan forklare en tillidsscore på kun 3,16”, fortæller Jan Stentoft. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com.

18.06.2024

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Læs den fulde undersøgelse her.

Tid til at hoppe på AI-toget. Potentialet i AI er enormt. Kunstig intelligens kan bane vej for… Sådan revolutionerer AI logistikstyring. AI er allerede i gang med at revolutionere… Kunstig intelligens kan blive det nye supervåben i værdikæden. Sådan lyder overskrifterne på et hurtigt udpluk af artikler om kunstig intelligens i forsyningskæden. Det er gode og relevante artikler, som peger på vigtige tendenser. Flere af dem er rent faktisk skrevet af undertegnede, og vi støder alle på en vrimmel af den type overskrifter i danske og udenlandske erhvervsmedier. Og det er der god grund, fordi kunstig intelligens repræsenterer meget store muligheder.

Men anvendelsen af teknologierne i ledelsen af forsyningskæden er stadig i sin allertidligste spæde start. Det viser analysen ’Muligheder med kunstig intelligens undersøges og det anvendes indenfor få områder’, som er baseret på en undersøgelse af danske supply chain-lederes erfaringer med og viden om kunstig intelligens i den praktiske ledelse af forsyningskæden. Undersøgelsen er foretaget i SCM Panelet, som er et samarbejde mellem scm.dk og SCM-forskere fra Institut for Erhverv og Bæredygtighed på Syddansk Universitet i Kolding.

Læs også: Stort tema om kunstig intelligens i forsyningskæden

Undersøgelsen viser, at svaret på spørgsmålet: ’I hvilken grad er der en klar strategi for brug af kunstig intelligens’ er 1,97. Den viser også, at cirka en ud af fem ikke arbejder med nogen form for KI. Det er især SMV’erne, der ikke er kommet i gang endnu. 80 procent af store virksomheder og 69 procent af SMV’erne har enten igangsat analyser af muligheder eller bruger det konkret i få områder. Der er altså kun få reelle strategier og konkrete anvendelser i spil.

Stor interesse
Undersøgelsen viser, at der ikke mangler interesse for kunstig intelligens i forsyningskæden blandt respondenterne. Interessen for at deltage i undersøgelsen har været høj, og det er den generelle vurdering, at implementering af kunstig intelligens i forsyningskæderne er forbundet med betydelige konkurrencemæssige fordele. Brug af kunstig intelligens kan øge:

  • Effektivitet,
  • pålidelighed og
  • reaktionsevne.

Det kan igen styrke kundetilfredsheden, fordi kunderne oplever hurtigere og mere pålidelige leveringer samt forbedret produkttilgængelighed. Kunstig intelligens kan også føre til lavere omkostninger, fordi manuelt arbejde kan erstattes af automatiserede applikationer, der udfører arbejdet billigere og mere effektivt.

Respondenterne har generelt en positiv holdning til erhvervsmæssig brug af kunstig intelligens. Det samlede gennemsnit er på 4,14 på en Likert-skala, der går fra 0 til 5, hvor 5 er højeste score. Hvis vi deler det op på henholdsvis store og små- samt mellemstore virksomheder (SMV’er) fordeler gennemsnitstallene sig således: 4,34 for store og 4,02 for SMV’er.

Tilliden til KI-baserede beslutninger er middel
Danske supply chain ledere har ifølge denne undersøgelse ’i nogen grad’ tillid til beslutninger baseret på kunstig intelligens, hvilket kan oversættes til middel med pil op ad. Kunstig intelligens er et bredt område med mange typer teknologi, så svarene her gælder på det generelle plan. Gennemsnitstallet er 3,16 hvor 5,0 er det højeste), og det dækker som vanligt over, at SMV’erne har en lidt lavere tillid (3,05), og store virksomheder har lidt højere score (3,34).

Mangel på viden og talent
Undersøgelsen spørger ind til respondenternes kendskab til 14 teknologier, og gennemsnitsværdierne fordeler sig fra 3,03 til 1,26.  Det vidner om relativ lav gennemsnitlig kendskabsgrad til konkrete teknologier. Det er også præcis, det respondenterne svar på spørgsmålet: ’Hvad anser du som barriere(r) for at arbejde med kunstig intelligens?’. 80 procent af de store og 88 procent af SMV’erne svarer, at ’mangle på viden’ er en barriere. Den næststørste barriere er ’mangel på talent’, her er gennemsnitstallet 56 procent, og barriere nummer tre er ’mangel på strategi’.

Modenheden er lav
Hovedkraften bag undersøgelsen er professor Jan Stentoft, og han konkluderer: ”Generelt betragtet er kunstig intelligens stadig umodent for mange, hvilket kan forklare en tillidsscore på kun 3,16”. Han fremhæver, at undersøgelsen scorer er relativt lave for både strategier, anvendelser, kendskabsgrader, og han afslutter med: ”Det er håbet, at denne undersøgelse kan bidrage til refleksion og diskussioner om det nuværende kendskab til kunstig intelligens, den konkrete brug og inden for hvilke områder, brugen bør styrkes”.

Læs den fulde undersøgelse her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Kunstig intelligens i forsyningskæden

Kunstig intelligens (AI) spiller en stadig vigtigere rolle i forsyningskæden ved at muliggøre avancerede dataanalyser, prognoser og optimering af processer på tværs af hele værdikæden. Der er ifølge eksperter store muligheder for at styrke supply chain planning, ansvarlighed, resiliens samt den regenerative værdikæde. Læs her lidt om eksempler, muligheder, faldgruber.

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding