Danmark opper eksporten og buldrer frem på europæisk rangliste

Nye tal fra EU viser, at de danske virksomheders eksport via nettet stiger markant. Udviklingen glæder Dansk Erhverv, som forventer, at endnu flere virksomheder vil følge trop.

Danmark rykker markant frem på listen over EU-lande med størst eksport via internettet. Foto: Sasirin Pamai.

25.01.2022

SCM.dk

Stigefabrikken.dk begyndte egentlig som et hobbyprojekt for de to venner Peter Christensen og Lasse Kuhr Simoni, der i deres fritid begyndte at sælge alt fra arbejdstøj og sikkerhedssko til vinkøleskabe, knive og multitools. 

I dag er forretningen stadig et projekt, men der er ikke meget hobby over det: Sortimentet er skåret til, så det nu dækker over stiger, stilladser, platforme, trapper og værn, som sælges til mere end 40,000 kunder, der spænder fra private forbrugere til diverse ministerier, Forsvaret, havneanlæg, skoler og teatre.  

Og for nylig solgte de to stiftere så 30 procent af virksomheden til Dolle A/S, som er verdens største lofttrappe- producent. 

Salget skal blandt andet hjælpe virksomheden med at sætte yderligere tryk på eksporten, som i øjeblikket omfatter Sverige og Norge. 

Læs også: Lynhurtige leveringer vinder frem: Det handler om convenience

“Vores produktsortiment er forholdsvist afgrænset, og selvom vi stadig kan vokse i Danmark, betyder det, at hvis vi skal vokse for alvor, skal vi enten udvide sortimentet eller kundegrundlaget. For os giver det klart bedst mening at gøre det sidste. Det siger vores erfaring”, forklarer Peter Christensen, som forventer, at Finland og Tyskland bliver de næste markeder, der skal indtages. 

“Der er ingen tvivl om, at eksporten er rigtig vigtig for os. Men vores erfaring er også, at det giver bedre resultater, hvis vi gør os umage og går helhjertet ind i et nyt marked. Derfor vil vi hellere bruge lidt ekstra tid på forberedelsen, hvilket Dolle er med på.” 

Frem på ranglisten 

Stigefabrikken er langt fra alene om at skrue op for eksporten, og det får Danmark til at rykke markant frem på listen over EU-lande med størst eksport via internettet.  

Nye tal fra Eurostat viser således, at Danmark er gået fra en bundplacering til en 17. plads. Den udvikling glæder selvsagt Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”Jeg tror, at potentialet er til en endnu bedre placering, men når det er sagt, så er det en rigtig god nyhed. Den bekræfter også tallene fra vores seneste Logistikanalyse, der viser, at andelen af virksomheder, hvor eksporten udgør mere end 25 procent, siden 2018 næsten er fordoblet og nu er på 30 procent”. 

Han påpeger, at udviklingen også viser sig ved, at der er markant interesse for de eksportguides og eksportevents, som Dansk Erhverv tilbyder. 

”E-eksport er også i år et af vores fokusområder, for det er helt klart noget af det, som medlemmerne efterspørger. Derfor arbejder vi blandt andet på at opdateret og udvide vores katalog af e-eksportguide. Vi kan helt konkret også se udviklingen ved, at der hvert år bliver indstillet flere virksomheder til vores eksportkategori til E-handelsprisen, og niveauet hos de indstillede virksomheder stiger markant”, siger han.

Eksport er en del af strategien 

Den positive udvikling skyldes ifølge e-handelsdirektøren flere ting.  

De danske kunder er blandt de fremmeste e-handlere, men der er trods alt kun en vis mængde kunder, og derfor er hjemmemarkedet efterhånden ved at blive for småt for mange netbutikker med vækst-ambitioner. Det får flere til at kigge mod udlandet, hvor kunderne – særligt under coronakrisen – i stigende grad også tager e-handlen til sig. 

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

” Mange netbutikker har en erkendelse af, at hvis man skal holde sin position på hjemmemarkedet, så skal man vokse generelt, og det kan man for alvor gøre ved at søge mod nye markeder. Samtidig har mange af de nyere virksomheder en klar strategi omkring eksport og tænker internationalt fra begyndelsen, og det hjælper selvfølgelig på den samlede eksport.” 

”Oven i det har coronakrisen generelt sat turbo på udviklingen inden for e-handelsbranchen, og det betyder også, at mange kaster sig over udlandet et par år tidligere end planlagt,” siger Niels Ralund og roser samtidig de danske netbutikker. 

”Det er mit indtryk, at netbutikkerne er rigtig gode til at hjælpe hinanden med sparring og opbakning og ikke ser hinanden som konkurrenter, når det handler om eksport.”  

Bedre forudsætninger 

Ser vi på de mere strukturelle og lovgivningsmæssige områder, er der også forklaringer at hente, mener Niels Ralund. Han peger specifikt på de nye regler om momsregistrering. De betyder, at virksomheder kan nøjes med at være registreret i Danmark fremfor at moms-registrere sig og indbetale moms i alle de EU-lande, som de sælger til. 

”Jeg ved godt, at nogle synes, at det kan virke lidt uoverskueligt med nye regler. Men det, vi hører fra virksomhederne, er, at det nye system med Moms One Stop Shop er ganske brugbart og helt klart letter noget af det administrative bøvl ved eksport. ” 

- KCP

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

23.10.2024SCM.dk

COP16: Redning af biodiversiteten for vores egen skyld

23.10.2024SCM.dk

Markant omsætningsvækst for DSV i 3. kvartal

22.10.2024SCM.dk

Maersk øger forventningerne

21.10.2024SCM.dk

Det kan godt være at kranen var udtjent, men....

21.10.2024SCM.dk

Houthi-militsen hævder at have angrebet Maersk-chartret containerskib

21.10.2024SCM.dk

Offentlig transport fremhæves i forhold til klima, sundhed og økonomi

18.10.2024SCM.dk

Stigende interesse for de grønnere varebiler

17.10.2024SCM.dk

Logistikaktør tilbyder stadig bedste arbejdsoplevelse

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - online - aften

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

24.10.2024

Tid

17:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

25.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Få overblik over alt på et sted med Production Floor Execution

Webinaret for jer, der udfordres af for meget spildtid, mangelfuld registrering af tids- og materialeforbrug og/eller upræcise kostpriser

Dato

30.10.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

30.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aalborg Øst, Hadsundvej 200, 9220, Aalborg Ø